הררה

ד"ר אפרים הררה, חוקר איסלאם ומחבר הספר- "ג'יהאד, בין הלכה למעשה", מסביר הערב (רביעי) לערוץ 7 מה עומד מאחורי הפיגועים של דעאש במצרים, ונותן פרשנות גם על שיחות הגרעין בוינה בין איראן למעצמות.

ד"ר הררה מסביר שהיסוד להבנה של מה שקורה במצרים הוא ההבנה של הרעיון שעומד מאחור, "הפיגועים בוצעו באזור של המדינה האיסלאמית מה שאומר שהם עומדים מאחוריהם. האידאולוגיה שלהם היא שצריך להשליט את האיסלאם על כל העולם, והגבולות בין מדינות האיסלאם היא כפירה, לכן יש לבטל אותם, וכל שלטון שנלחם ברעיון הזה יש להפיל אותו".

"העיתוי הנוכחי הוא כדי להפגין כוח מול שלטון א-סיסי (נשיא מצרים) שרודף את האחים המוסלמים והסלפים ואת אלה המשתייכים למדינה האסלאמית. זה הנושא העיקרי", הוא אומר. 

להררה חשוב להבהיר את הסכנה הניצבת בפנינו, "צריך להבין דאע"ש כבר לא ארגון, זו מדינה שמחזיקה שטחים גדולים, בסוריה כ-250 אלף קילומטר באפריקה עוד כ-30 קילומטר, יש להם גם משרד כלכלה משרדי רווחה בריאות וכו' זו מדינה זה לא משהו קיקיוני". 

"דעאש מהווה איום מאד משמעותי מכיוון גדל מהר מאד, בניגוד לכל הציפיות, הרי היו בין כ-4000 תקיפות אוויריות שלא הביאו להקטנת השטח שלו או ירידה בשליטה שלו על שטחים. הוא מהווה איום מיידי על סוריה, איום על לבנון ואיום מצד שני גם על ירדן גם על עיראק ויכול להיות גם על ישראל". 

ד"ר הררה אומר כי כלל לא בטוח שאכן יושג הסכם בין איראן למעצמות, אך מסביר שגם אם יושג זה לא סוף הסיפור, "היה ויהיה הסכם, אנחנו מכירים יסוד בשיעה שנקרא, תקיע, הסתרה, זו מומחיות שלהם מאז המאה ה-16 כשהם השתלטו על איראן, והיסוד הזה אומר, לעשות אחד בפה ואחד במעשה, ולהסתיר את הדברים, ולכן יש פה סכנה משמעותית מאד".

הררה מסביר מדוע באיראן טמונה סכנה מיוחדת, "עלול להיות מצב שבו איראן תשתמש בנשק גרעיני, צריך להבין שהלוגיקה השיעית היא התאבדותית בניגוד לזו המערבית, ולכן יש סכנה ממשית, ובפרט לישראל, שהם אומרים שאנחנו שטן בלב האומה האיסלאמית".