תפסיקו כבר עם ה"מסקנות"

מאז התפוצצה פרשת "הרב מהצפון" אנחנו מוצפים בטורים עם "מסקנות" מהסיפור, טרנד לא נכון, מיותר ואפילו מזיק. דעה.

שלמה פיוטרקובסקי , כ"ב בתמוז תשע"ה

ה"רב" מהצפון. אתמול בהארכת המעצר
ה"רב" מהצפון. אתמול בהארכת המעצר
צילום: באסל עווידאת. פלאש 90

1. מאז פרצה לחיינו פרשת "הרב מהצפון" לפני שבוע וכמעט יומיים אנחנו מוצפים בזרם עז של "מסקנות" מהפרשה. 

אנחנו עדיין לא יכולים לפרסם את שמו של אותו "רב", הסיפורים השונים המסתובבים אודות החשדות נגדו הם רק בגדר שמועות, אבל כל מי שמקלדת בידו כבר בטוח שהוא יודע להסיק את המסקנות הנכונות מכל הסיפור.

אחד מזהיר מרבנים כריזמטיים, שני מדגיש את חשיבות ההלכה, שלישי מזהיר מאיבוד האוטונומיה האישית ויש אפילו מי שחושב שהכל קשור לזה שרבנים אוכלים בשר מייצור תעשייתי (לא המצאתי, אמיתי).

2. חלק מהטרנד המדובר כולל התייחסות לשיעורים של אותו "רב" המופיעים ברשת, ביקורת על דברים שעשה, ניתוח תשובות שלו שמופיעות במדורי "שאל את הרב" באתרים שונים.

המשותף לרבים מהם הוא סאב-טקסט שניתן לתמצות בקלישאה "הכתובת היתה על הקיר". לחצי רגע גם אני כמעט התפתתי לעסוק בזה.

אלא שזה גם לא נכון, גם מיותר וגם מזיק.

3. לא נכון, כי כל הדברים השליליים כביכול שמונים באותו הרב, שהיו לכאורה שקופים וידועים, קיימים ברבנים רבים אחרים שמעולם לא עלה על דעתם לעשות שמץ שמצן של התועבות שעשה לכאורה אותו "רב".

מיותר, כי זה חכמה שלאחר מעשה, וחכמה שלאחר מעשה איננה מביאה כל תועלת.

מזיק, כי זה ממקד את המבט מכאן ולהבא במקומות לא נכונים, כמו הקלישאה הידועה על הצבא שתמיד נערך למלחמה הקודמת.

4. האמת היא שצריך כאן הרבה ענווה כדי להודות שלא הכול אפשר לדעת ולא הכול אפשר למנוע. צריך לעשות הכול על מנת שאותו "רב" יספוג בסוף הדרך עונש שיהיה בו גם אלמנט של הרתעה, ולפקוח עיניים סביב בתקווה שבמקרה הנורא הבא נצליח לגלות את הדברים מוקדם יותר, ושהנזק יהיה קטן יותר.