הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

אעברה נא- סיפורו העלום של הרב דב מַעֲיָנִי.

רבקה מנוביץ-מַעֲיָנִי. ירושלים,מוסד הרב קוק, תשע"ה. 286 עמ'

הרב דב מעייני זצ"ל היה איש תנועת המוסר, תלמיד חכם בעל השכלה רחבה, מלחין ומנגן, תלמידם ומקורבם של גדולי דורו הסבא מסלבודקה ור' ירוחם ליבוביץ ממיר, רבי אברהם אליהו קפלן מברלין ורבי שמעון שקופ מגרודנא ועוד.

הוא היה ידיד נפשו של הרב יצחק הוטנר הצעיר, עמו למד בישיבת 'כנסת ישראל' בעיר חברון, התקרב לרב קוק מכאן ולחסידות מאידך, ובכל חייו הקצרים חיבר עולמות ואנשים.

כששימש כרבה של מגדיאל (לימים הוד השרון) זרח כוכבו ועתיד גדול ניבאו לו. אבל לא זכינו, והוא נפטר לפתע, עוד לפני הגיעו לגיל בינה – במועד שהיה צפוי מראש!

בעזרת ד"ר שלמה טיקוצ'ינסקי ואחיה הגדול, הצליחה בתו להוציא לאור ספר מיוחד במינו, ביוגרפיה משולבת בקטעי מכתבים שלו ואליו שהתגלו לאחרונה, כשהכול משולב בסיפור חיי דור תחיית התורה והמדינה לאחר השואה. לספר מצורף דיסק עם ניגוניו ומאמריו. יצירה מיוחדת במינה.

*****

תשובות לשאלות החיים/ גישה יהודית מקורית לאתגרי הזמן/ הרבי מלובביץ'.עריכה: מנחם ברוד.

תל אביב, ידיעות אחרונות וספרי חמד,תשע"ה. 397 עמ'.

כשלושים פרקים המקיפים, ממש כשמו של הספר, תשובות לשאלות החיים, כפי שנכתבו על ידי הרבי האחרון של חב"ד, רבי מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל, כתגובה למכתבים שנשלחו אליו מכל רחבי העולם היהודי.

התשובות הללו פורסמו לאלפיהן, והן ממשיכות להתפרסם, בכרכים רבים. אחד ממעבירי השמועה החרוצים בחב"ד, הרב ברוד, סידר חלק מהן לפי נושאים, קיצר וסגנן בשעת הצורך, והוא מציג לפנינו מדריך ובו תשובות לרוב השאלות שמתעוררות בחיי האיש והמשפחה היהודית.

מדגם מייצג: מה מבטיח את הישרדותו של העם היהודי? עול מצוות מול חירות אישית. היחס לתענוגות העולם. למה חשוב ללמוד חסידות? מדוע יש קשיים בחיי היהדות? איך להתייחס לתורת האבולוציה? הסבר על השואה. מעמד התנועה הרפורמית. למה השידוך לא מתקדם? היחס לקריאת כתב היד על פי הקבלה. נישואים שניים אחרי התאלמנות. איך מגיעים לשמחה אמיתית? ועוד עוד. עולם מלא של תשובות לחיים.

 *****

שו"ת אבני דרך/ שאלות ותשובות שהזמן גרמן בארבעת חלקי שולחן ערוך/ חלק ח. מאת אלחנן נפתלי פרינץ

ירושלים, תשע"ה. 465 עמ'

זהו הכרך השני של שו"ת 'אבני דרך' שיוצא לאור במשך שנה זו, והכרך השמיני בסך הכול.

סדרת 'אבני דרך' כבר מכילה אלפי תשובות בכמה אלפי עמודים, שילוב של תשובות קצרות ובהן הכרעה ברורה בתוספת מראי מקום עם תשובות פשוטות יחסית שכבר דנו והכריעו בעניינן גדולי הפוסקים, ולצדן תשובות כבדות לשאלות מסובכות התלויות בהכרת המציאות ובבקיאות בדעות הפוסקים ובהרבה שיקול דעת.

כרך זה מכיל יותר משבע מאות (!) תשובות קצרות בכל חלקי השולחן ערוך. הראשונה מבררת האם יש להקפיד על קדימת ימין בקיפול שרוולי החולצה (התשובה: עדיף שהימין תהיה מכוסה עוד כמה שניות, ולכן יש להתחיל את הקיפול דווקא בשמאל), והאחרונה עוסקת בהיתר לגור במצרים בזמן הזה (כפי שנהגו גם גדולי ישראל כרמב"ם והרדב"ז ועוד), למרות האיסור מדאורייתא לכאורה. אין מתחרים לחריצותו של הרב פרינץ!