טיול לא מוכר בלב ירושלים
טיול לא מוכר בלב ירושליםצילום: פנימה

במורדותיו של הר הצופים, למרגלות האוניברסיטה העברית בירושלים, חבוי גן לאומי קטן ומקסים שאינו מוכר לאורחי העיר ואף למרבית תושביה. עמק צורים הוא גן לאומי מוכרז, שהכניסה אליו חופשית כל ימות השנה.

הגן משתרע על פני 170 דונמים ירוקים של עצי פרי ופינות פיקניק, ומהווה את ראשיתו של מסלול הליכה יפיפה שעובר בעמק יהושפט הקדום. כאן, למרגלות הרכס הגבוה, חבויים אתרי הטבע של ירושלים, בתוך נוף עירוני שסוגר עליהם מכל עבר. 

לרכישת מנוי לחצי כאן

ניתן להגיע לאתר בקלות רבה ברכב פרטי, על ידי הכוונה אל מגרש החניה של האוניברסיטה המורמונית, הסמוכה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים. לבאים באוטובוס ניתן לרדת ברגל מתחנת האוטובוס בקצה הדרומי של האוניברסיטה בהר הצופים. 

מיד כשנגיע אל האתר המזמין נבחין במגרש חניה לבן וגדול, אשר לצדו מתנוסס אוהל גדול ממדים. כאן מתבצע פרויקט ארכיאולוגי לאומי גדול וחשוב - חשיפת שרידי הר הבית. פעילות סינון שרידי עפר הר הבית, המתבצעת במקום מאז שנת 2005, כבר חשפה שורה של גילויים מרגשים מכל התקופות הניכרות בהר, וממשיכה לחשוף ממצאים מדי יום. 

אתר מרתק זה מציע, בתשלום סמלי, חוויה ארכיאולוגית המותאמת לכולם ומאפשרת מגע ישיר ומרגש עם עולם הארכיאולוגיה, שבדרך כלל הוא נחלתם של אנשי המחקר בלבד. המשתתפים בפעילות נהנים מחוויה ארכיאולוגית אמיתית שבה הם עצמם עוסקים במלאכה, תוך קבלת הסברים אודות הממצאים מצוות המקום. על כך נאמר: בואו להיות אינדיאנה ג'ונס לשעה קלה. 

פרויקט הסינון הנרחב מתנהל בחסותו של חוקר ירושלים הוותיק והמומחה ד"ר גבי ברקאי, כשלצדו הארכיאולוג צחי דבירה וצוות מיומן של עובדים. בפעילות השתתפו עד כה כ‑150 אלף אורחים ומתנדבים. 

כמות הממצאים העצומה בעפר ההר מביאה לידיעתנו מידע רב ערך על תולדות הר הבית וירושלים בכלל. לדברי ד"ר ברקאי מקורו של העפר עצמו בהר הבית, כך שערכו של החומר הנמצא בו רב מאוד למחקר. 

עד כה נמצאו כאן עשרות אלפי ממצאים, ובהם חפצים ופריטים מרגשים מאוד, כדוגמת ראש חץ בבלי מהמאה השישית לפני הספירה; טביעת חותם ("בולה") של משפחת אמר, שהייתה אחת ממשפחות הכוהנים בהר הבית; חרפושית מצרית קדומה מן המאה ה‑14 לפני הספירה, המעידה על הקשר המסחרי של ירושלים עם מצרים בתקופה שקדמה מעט ליציאת בני ישראל. 

לצד אלה נמצאו למעלה מ‑5,000 מטבעות בני כל התקופות, כמות מרשימה של ראשי חץ, אבני פסיפס מתקופות שונות, אריחי קרמיקה מגוונים, חלקי זכוכית, חלקי כלי בישול ואוכל עשויי קרמיקה לרוב, מסמרים, חפצי נוי וחן, תכשיטים וגם חלקי ארכיטקטורה גדולים ומרשימים מתקופותיו השונות של הר הבית. 

פרויקט עמק צורים מאפשר לכל המשפחה נגיעה מרגשת בעולם הארכיאולוגיה, לצד חומר מחקרי עשיר ומעניין על תולדות הר הבית שמעולם לא נחפר בחפירות מסודרות. 

האתר מאפשר למבקרים הרבים גם פינה שקטה ונעימה לפיקניק בטבע, טיול רגלי מקסים בשביל ירושלים היפה הנמשך מעמק צורים לנחל קדרון ובריכת השילוח, סדנאות פסיפס ורפאות לכל המשפחה וכן משחק משימות חדשני המבוסס על טלפונים סלולריים. 

פורסם לראשונה בפנימה