מאמין שחלוקת הארץ לשתי מדינות היא אינטרס קיומי קריטי של מדינת היהודים. עמוס עוז
מאמין שחלוקת הארץ לשתי מדינות היא אינטרס קיומי קריטי של מדינת היהודים. עמוס עוזצילום: חן גלילי

"... אני רוצה לדבר הבוקר על חלומות שמוטב לישראל למהר ולהשתחרר מהם. ונתחיל בדבר החשוב ביותר, דבר שהוא בעיניי של חיים ומוות למדינת ישראל – אם לא תהיינה כאן שתי מדינות, ומהר, תהיה פה מדינה אחת. אם תהיה פה מדינה אחת היא תהיה מדינה ערבית מן הים עד הירדן. אם תהיה פה מדינה ערבית, אני לא מקנא בילדים ובנכדים שלנו. אמרתי 'מדינה ערבית מן הים עד הירדן', לא אמרתי מדינה דו-לאומית" (עמוס עוז).

"... נתניהו יכול לצעוק עד מחר ש'אין פרטנר', שהפלשתינים לא משתפים פעולה, אבל הקמת מדינה נפרדת לפלשתינים היא האינטרס שלנו. האינטרס הקיומי הקריטי של מדינת היהודים. כל מנהיג שאפשר לקרוא לו מנהיג היה נוקט בכל יוזמה אפשרית לקדם הקמת מדינה פלשתינית, כדי שהם לא יהיו כאן. כדי שיהיו מעבר לגדר" (יצחק הרצוג).

העיניים הערביות רואות והאוזניים הערביות שומעות והמוחות הערביים חושבים והלבבות הערביים חשים ומרגישים את התובנה הישראלית הזאת: חלוקת הארץ לשתי מדינות היא אינטרס קיומי קריטי של מדינת היהודים. כל חלופה אחרת תניב מדינה אחת ערבית.

דברים מפורשים אלה נאמרים ונכתבים ומשודרים תדיר מפי יהודים-ישראלים. אין כל אפשרות שהערבים לא שמעו ולא קראו. ואם כך, מדוע ישרתו מנהיגי הערבים אינטרס ישראלי שאינו אינטרס ערבי? הרי אפילו חוסר המעש לבדו יטיל לחיקם מדינה ערבית על כל המרחב. מה צורך להם במדינה יהודית שתשלוט על חיפה ועכּא ויפא ולוד ורמלה ויאזור ואבו-כביר ומנשייה וסומייל ושייח'-מוניס ואום-ג'וני ואום רשרש וסג'רה ועוד ועוד? זה נוגד כל היגיון, לבטח היגיון ערבי!

אבל נניח שצלחנו את כל המכשולים והמהמורות וקמה מדינה ערבית נוספת לצד מדינת ישראל. יש הסכם ויש ערבויות של המעצמות ויש ביטחונות בינלאומיים. האם הערבים יפסיקו אז לחמוד את אדמותיהם הכבושות? יגנזו את חלום השיבה הגדול? לא יקימו צבא? ימחלו על ה"נכּבה"? לא יקלטו מיליוני ערבים שיצבאו על גבולותינו? לא יכרתו בריתות עם מבקשי נפשינו? לא ירכשו ויצברו נשק ותחמושת? לא יחפרו מנהרות? לא יצאו למבצעי חבלה בסיוע אחיהם שהם אזרחי ישראל בעל כורחם? לא יהיה יותר איום מתמיד על חיינו וחיי ילדינו ממטחווי קשת?

שלום כזה יפרק את ארגוני השלום בתוכנו, אך האם הוא יבטל את החיזבאללה? החמאס? אל-קאעידה? ג'בהאת אל-נוסרא? דאע"ש? עז א-דין אל-קסאם? אירן? ומה יהיה היחס בין אלה למדינה הערבית החדשה שתהיה כמובן דמוקרטית וחופשית? ומה נעשה עם רצועת עזה?