שולי מועלם-רפאלי
שולי מועלם-רפאליצילום: גרשון אלינסון

משרד המשפטים צפוי להפיץ בתחילת השבוע הבא תזכיר חוק הנוגע למודל "החוק הנורווגי".

החוק הנורווגי קובע כי שר לא יוכל להיות חבר כנסת. אי לכך, חבר כנסת ההופך לשר יפסיק לכהן בכנסת, ובמקומו יכנס חבר כנסת אחר ממפלגתו. באם השר יתפטר, הוא יחזור לכהן כחבר כנסת ומחליפו יעזוב.

הצעת החוק שמקודמת על ידי סיעת הבית היהודי שונה במקצת מן המודל הנורווגי. על פי המודל המוצע, כל שר בסיעה שאינה עולה על 12 ח"כים יוכל לבחור האם לעזוב את הכנסת, או להישאר במקביל גם שר וגם חבר כנסת.

במקרה שהשר יבחר שלא להישאר חבר כנסת יכנס במקומו הבא בתור ברשימה, ובמידה והשר יתפטר או יפוטר יחזור השר לכנסת ומי שנכנס במקומו יעזוב אותה.

בבית היהודי מקדמים את החוק כדי להוביל לכניסתה של שולי מועלם לכנסת תחת אחד משרי הבית היהודי שיתפטר מהכנסת לטובתה.

גם ביהדות התורה מעוניינים בקידום החוק כדי להכניס את יעקב אשר לכנסת. עם זאת, מאז הקמת הממשלה נשמעו חילוקי דעות בקואליציה באשר להכללת סעיף סגני שרים בחוק ואף נבחנו בעיות משפטיות סביבו.

אולם במשרד המשפטים אמרו היום לערוץ 7 כי הגורמים המקצועיים במשרד הבהירו כי על פניו אין כל מניעה משפטית להכליל בחוק את סגני השרים. עוד הוסיפו כי למיטב הבנתם אין כל התנגדות פוליטית להכללת הסעיף, גם לא מצד 'כולנו'.

כאמור, בתחילת השבוע הבא צפוי משרד המשפטים להפיץ את תזכיר החוק, ובשבוע שלאחר מכן להעלותה לוועדת השרים לחקיקה. גורמים במשרד המשפטים אמרו כי קיים רצון להוביל לאישור החוק בקריאה ראשונה עוד בטרם תצא הכנסת לפגרה.