אלקין ונתניהו
אלקין ונתניהוצילום: פלאש 90

גורמים במערכת הפוליטית מעריכים הבוקר (ראשון) כי ההצבעה על הצעתו של ח"כ שרון גל להשתית עונש מוות למחבלים תידחה במספר חודשים.

ההערכה מגיעה בעקבות הידיעה שראש הממשלה הורה לשרי הליכוד להתנגד להצעה בוועדת השרים לחקיקה.

בתמורה להתנגדות הודיע נתניהו כי יוקם צוות ממשלתי בראשות השר יריב לוין ובהשתתפות נציגי סיעות הקואליציה, כדי לבחון את סוגיית חוק עונש מוות למחבלים.

הודעתו של נתניהו הגיעה אחרי ששישה שרים כבר הביעו את תמיכתם בהצעה, בהם גם שרי הליכוד מירי רגב, אופיר אקוניס, דני דנון וזאב אלקין, לצד איילת שקד ואורי אריאל מהבית היהודי.

בכל מקרה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, צפוי לאסור על הכנסת להצביע על החוק במליאה עד לבחינה חוקתית שלו. ויינשטיין צפוי במהלך החודשים הקרובים "לתקוע" את החוק כדי לבלום אותו עד קבורתו הסופית זאת למורת רוחם של שרי הממשלה וחברי הכנסת.

יו"ר ארגון נפגעי הטרור אלמגור, מאיר אינדור, אמר הבוקר לערוץ 7 "קראנו הבוקר לשרים וביקשנו מהם להצביע בעד חוק עונש מוות למחבלים, הצבעה נגד החוק מהווה עידוד לגורמי הטרור שעוקבים אחרי הצבעתם של שרי ממשלת ישראל.

לא מדובר במהפכה אלא בתיקון טכני בחוק אבל כל עיסוק פומבי בחוק מהווה התראה והרתעה מול הטרור. אני קורא להתעלם מאמירותיו וחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה שמתערב בסמוכתה של הממשלה והכנסת. זה לא תפקידו להתערב בחקיקה. יועץ משפטי שרוצה להתערב בחקיקה מוזמן לרוץ בפעם הבאה לכנסת".

לפי החוק הקיים נדרשת החלטה פה אחד לעונש מוות והוא תקף לבתי משפט צבאיים בלבד ומאפשר לקצין בדרגת אלוף להקל בעונש. התיקון קובע כי ניתן לגזור על נאשם עונש מוות ברוב רגיל והוא יחול על כל בית משפט מחוזי מבלי אפשרות להמתיקו.