גלעד שליט 2? לא ולא!

בכיר השב"כ לשעבר, מנחם לנדאו, אומר היום (ראשון) לערוץ 7, כי חקיקת חוק עונש מוות למחבלים הכרחית למלחמה בטרור ומזהיר מ"עסקת שליט 2" בנוגע לשני הישראלים שמוחזקים בידי החמאס.

"אני חושב שעונש מוות למחבלים חייב להיות בחוק וחייבת להיות אפשרות לדרג השופט להטיל אותו על מי שצריך, כשאני אומר מי שצריך אני לא מתכוון לכל מחבל, אלא צריך להגדיר רמות רצח, כמו שקיים במדינות בארה"ב ובאירופה, ולהגדיר שרצח ברמה כזו וכזו מחייב עונש מוות".

לנדאו מוסיף, "בלי עונש מוות אנחנו מסתובבים סביב הזנב של עצמנו, בן אדם יושב בכלא, והוא יודע שאחרי זמן מסוים יש לו אפשרות להשתחרר".

הוא התייחס להתקפה התקשורתית על שליח ראש הממשלה ליאור לוטן בעקבות שיחתו עם בני משפחת מנגיסטו, "אני חושב שנעשה לליאור לוטן עוול נוראי, לבחור הזה יש רקורד. הוא עשה משהו במדינת ישראל והוא גם עושה משהו כיום. כשיש מגעים והם נערכים במחשכים בשקט בלי הד ציבורי, במגעים כאלה יכולה להיות התבטאות כזאת, לבוא ולהקליט אותו ואחר כך לפרסם זה פשוט לעשות עוול לבן אדם".

לנדאו מבקש לשים דגש על נקודה חשובה בעיניו, "אני חושב שמי שצריך לבוא בקשר עם המשפחה זה לא האדם שמנהל את המשא ומתן מול הצד השני, כי זה יוצר אצלו פיצול אישיות. מצד אחד הוא צריך להיות אגרסיבי וקשוח במשא ומתן, מצד שני כשהוא מול המשפחה זה סיפור אחר, זה שובר את הלב, המשפחה רוצה את הילד. לכן צריך לעשות ניתוק כי אסור שהדמעות של המשפחה ישפיעו על המו"מ".

לדבריו, חשיפת הפרשה לציבור ולתקשורת מעלה את המחיר שישראל משלמת, "אין ספק שהרעש התקשורתי וההמולה שמתרחשת בפרהסיה והלחץ על הדרג שצריך לקבל את ההחלטה בסוף - זה מעלה את המחיר בצד שני ובסופו של דבר אנחנו משלמים מחיר יקר. אני מבין למה הממשלה החליטה להטיל על כל הסיפור הזה איפול".

לנדאו מסביר כי המקרה הנוכחי של שני האזרחים שונה ממה שהיה מוכר עד היום, "לא מדובר בחייל שנחטף תוך כדי פעילות מבצעית, אלא בשני אנשים שהלכו מרצונם החופשי לצד השני, ולא משנות הסיבות אלא עצם העובדה שהם הלכו מרצונם זה משנה את כל המצב".  

"ישראל צריכה לנהל משא ומתן, להפעיל לחצים, להפעיל את העולם, כל מה שצריך על מנת להחזיר אותם ארצה. אבל אם אתה שואל אותי האם להגיע לעסקה כמו בעסקת שליט, או כמו בעסקאות אחרות - בשום פנים ואופן לא", מדגיש לנדאו.