תפילין בהודו
תפילין בהודוצילום: מינלה אנדלאו

עשרים פצועי צה"ל, ממלחמת לבנון השנייה ועד מבצע "צוק איתן", התכנסו בבית הלוחם בתל אביב להקרנת הבכורה של הסרט המתעד מסע בן שבועיים שערכו להודו.

המיזם השיקומי, טיול שחרור של אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, מהווה סגירת מעגל לפצועי צה"ל אשר חווים בדרך זו את החוויה המזוהה ביותר עם חיילי צה"ל לאחר שחרורם מהשירות הצבאי.

בסרט הדוקומנטרי בבימויה של מיה איידן, מעניקים הלוחמים הצעירים, הצצה מרתקת ונדירה למסע השיקום האישי שלהם המתחבר לטיול המורכב בהודו. הם מספרים, בין הרפטינג בנהר הגנגס והטיפוס המפרך על רכס ההימלאיה, על רגע הפציעה המטלטל, על התחושות כי חייהם השתנו באחת, משתפים בקשיים הפרטיים ולא מוותרים על תיאור רגעי הניצחונות.

לצד הפצועים ובני המשפחה הנרגשים, צפתה בסרט נחמה ריבלין, רעייתו של נשיא המדינה שהדגישה את החוב המוסרי והערכי לפצועים. "אני אתכם כאן היום, מפני שאני יודעת כמה המסע שעשיתם היה קשה. מפני שאני מבינה שעבורכם הטיול להודו, לא היה עוד 'טיול שחרור'. עבורכם, גם אם לזמן קצר וקצוב הטיול הזה היה ניסיון נוסף לשחרור מהמגבלות. שם בהודו נאבקתם במגבלה, למדתם להשלים איתה, סללתם עוד מסילה בדרך לשיקום. עלינו מוטלת החובה להמשיך ולדאוג שהחיים שנעצרו עבור כל אחד ואחד מכם בנקודה אחרת, ישובו למסלול".

"התמודדות והעוצמה הפנימית שלכם ראויים להערכה גדולה מאוד. אנחנו מאמינים בכם, גאים ואוהבים אתכם", אמר לפצועים יו"ר אגודת הידידים, האלוף (מיל') אליעזר שקדי, "ואתם, אורחים יקרים, מכל מרכיבי החברה הישראלית, הנוכחות שלכם, כאן הערב עם פצועי צה"ל, מסמלת בעיני שותפות אמת, הזדהות ואמירה שנעשה יחד, ככל שאפשר על מנת לאפשר לפצועים לעלות על הנתיב לו הם ראויים".

על מיזם "טיול שחרור" והסרט

הסרט משרטט את טיול השחרור מנקודת מבטם של טל קידר, לוחם חטיבת גולני, שנפצע במבצע "צוק איתן", רן אליה מהצנחנים אשר נפגע אנושות מירי כוחותינו במהלך מבצע "עופרת יצוקה", נועם נקש שאיבד את רגלו כתוצאה מנפילת פצמ"ר בבסיס נחל עוז בשנת 2008, חייל המילואים אהוד דיין, שהפצעים הנפשיים מאובדן 12 מחבריו באירוע נפילת הקטיושה בבית העלמין סמוך לכפר גלעדי בעת מלחמת לבנון השניה – מסרבים להגליד, גטהון סמני, אשר עלה ארצה מאתיופיה במבצע שלמה ונפצע בפיגוע ירי בשטחים בימיו הראשונים במדים וכן רבים אחרים אשר היו שם במשימה על הגנת ביטחון המדינה ובאחת השתנו חייהם מהקצה אל הקצה. הסרט מלווה את הקבוצה מרגע ההמראה למומביי באפריל 2015 ועד לנחיתה בישראל, המפגש עם המשפחות ומסתיים בהפתעה מרגשת במיוחד.

הסרט ישודר ביום ראשון, 26 ביולי 2015, בשעה 21:00 בערוץ 10.

מיזם "טיול שחרור" נולד בקיץ 2014 בעת ביקורי פצועי מבצע "צוק איתן" בבתי החולים וההבנה כי הם וחבריהם, אשר נפצעו בעת שירותם, מתקשים לצאת לטיול תרמילאים שהפך לאירוע כמעט חובה של כל לוחם לאחר שחרור מצה"ל. באגודת הידידים החליטו להפוך את הרעיון לפרויקט הדגל לשנת 2015 ופעלו יחד עם האלוף (מיל') יואב גלנט, יו"ר האגודה באותה תקופה, מאיסוף המשאבים, בניית הטיול והמעטפת השיקומית.

בינואר השנה גובשה הקבוצה הראשונה, מחציתם פצועי המערכה האחרונה בדרום וחלקם ממערכות קודמות כגון "עופרת יצוקה" ומלחמת לבנון השניה. המסע החל בישראל בשורה של מפגשי גיבוש והכרות עם אנשי מקצוע שתכליתם מתן כלים להתמודדות והעצמה אישית. השיא טיול משותף בן שבועיים להודו המריא בסוף חודש אפריל 2015.

המסע להודו התרכז בצפונה של המדינה וכלל ביקור במספר מוקדים שיחדיו יצרו חוויה תרבותית, אנתרופולוגית, ורוחנית. הקבוצה החלה את הטיול ברישיקש, ערכה שיעור משותף, ורפטינג בנהר הגנגס, בהמשך יצאה לשלושה ימי טרק בנופים עוצרי נשימה (כ-35 ק"מ) בחבל הגרוול שבהרי ההימלאיה, אשר היווה את החלק האתגרי והפיזי של המסע, עוד ביקרו בבית ספר בכפר אגטאלה, בכפר הקסום קאסר דווי ואף סעדו את ארוחת ליל שבת עם תרמילאים ישראליים המטיילים באזור. הקבוצה גם התארחה בביתו של שגריר ישראל בהודו, דני כרמון, למפגש מרגש עם פצועי מלחמות הודים.

אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל הוקמה בשלהי שנת 2013, מתוך מטרה להעמיק את המודעות והמחויבות של הציבור הישראלי לתהליך השיקום של הפצועים אשר נשלחו על ידי המדינה לשרת ולהגן על אזרחיה. האגודה לקחה על עצמה להיות נדבך משמעותי בהובלת פרויקטים ייחודיים שיסייעו לכל פצוע ונכה לשקם עצמו ולחזור למעגל החיים.

צילום התמונות: מינלה אנדלאו