השר שטייניץ בכנס הרצליה
השר שטייניץ בכנס הרצליהארז חרוד-עושים צילום

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, חתם הבוקר (שני) לראשונה על שלושה רישיונות לאספקת חשמל לתקופה של 20 שנה ליצרני החשמל הפרטיים "משאב ייזום פיתוח בע"מ", "דוראד אנרגיה בע"מ" ו"דליה אנרגיות בע"מ".

רישיונות אלו מאפשרים ליצרני החשמל הפרטיים בעלי תחנות כוח קונבנציונליות, בנוסף למכירת חשמל לחברת החשמל, גם מכירת חשמל לצרכנים גדולים, לרבות תעשייתיים ומסחריים. עם חתימת שר האנרגיה נכנסו רישיונות אלו לתוקף, לאחר שאושרו אמש במליאת רשות החשמל בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן.

בכך יגיע סך הספק מכירת חשמל לצרכנים פרטיים באופן ישיר להספק כולל של מעל 2,300 מגוואט.

רישיונות אספקה נוספים צפויים להינתן ליצרני חשמל פרטיים, אשר יחלו לייצר חשמל במשק בשנים הקרובות, דוגמת רמת נגב ואדלטק אשדוד, צומת, אתגל.

השר שטייניץ החליט, כי ברישיונות החדשים תוכלנה החברות להתחרות ביניהן על אספקת עד 33% מסך החשמל הפרטי – מה שיבטיח תחרות בין לפחות שלושה שחקנים גדולים, בנוסף על חברת החשמל.

צעד זה נועד למנוע נתח גבוה מדי של מספק בודד מסך עסקות מכר החשמל ללקוחות תעשייתיים בשוק, תוך ריכוזיות יתר ופגיעה בתחרותיות עתידית במשק זה. מטרתם של הכללים שנקבעו ברישיונות היא להסדיר ולמנוע פגיעה בצרכנים בשנים הבאות, בהמשך לצמיחת והתפתחות שוק ייצור ואספקת חשמל פרטי.

עוד נקבע בכללי הרישיונות, כי עסקאות אספקת החשמל העתידיות בין המספקים לצרכניהם, המקבלים חשמל במתח גבוה או עליון, יחויבו לשלב אפשרות לסיום ההתקשרות לאחר חמש שנות התקשרות. בכל הנוגע לצרכנים במתח נמוך – הרלוונטי בעיקר למשקי הבית בישראל, בכפוף לקיום תחרותי עתידי בענף זה, יוגבלו העסקאות לנקודת יציאה מדי 12 חודשים.

שר האנרגיה שטייניץ אמר כי "הרפורמה האמיתית במשק החשמל מתחילה היום. זהו נדבך משמעותי בפיתוחו של שוק ייצור החשמל הפרטי בישראל, המאפשר קידום התחרות, כניסתם של שחקנים נוספים, והפחתת מחירים במשק האנרגיה. מדובר בצעד חשוב בהסדרת משק החשמל המאפשר מקור להשוואת מחירים וביצועים ולהכוונת משק החשמל להתייעלות".

אורית פרקש-הכהן, יו"ר רשות החשמל: "אני מברכת את שר האנרגיה הנכנס על פעילותו המאומצת שהובילה למתן רישיונות האספקה שהתעכבו זמן רב. מתן רישיונות אספקה לשלושה יצרני חשמל פרטי יביא לתנופה משמעותית לשוק ייצור החשמל הפרטי בישראל, והוא פועל יוצא של עבודה מקצועית של צוות הרשות".