דיון סוער התקיים במליאת הכנסת סביב הצעת חוק שמבקשת להרחיב את ההגדרה של "עציר ביטחוני".

הדיון הגיע לשיא כאשר יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון התייחסה להצעת החוק של ח"כ שרון גל בנושא עונש מוות למחבלים ואמרה "כל דפוק מביא הצעה ואתם מתיישרים".

בשלב הזה סגן יו"ר הכנסת ח"כ יואל חסון שניהל את הישיבה, ביקש מח"כ גלאון לחזור בה מדבריה ומשזו סירבה ביקש ממנה לרדת מן הדוכן.

ח"כ גלאון סירבה והורדה בכוח על ידי הסדרנים. במהלך הדברים נשמעו צעקות ומחאות מקרב חברי הכנסת של מרצ וכולם הוצאו מהאולם לאחר שנקראו לסדר שלוש פעמים.

ח"כ שרון גל אמר, "כשהייתי ילד לימדו אותי שיש לכל אחד את הזכות לבחור ממי להיעלב ובמקרה הזה אני לא נעלב ממי שעורכת כאן טקס מביש שקוראת עדויות של שוברים שתיקה, שקוראת לסמן בחוק מוצרים של יהודים, ועוד. לאחרונה אמרה ח"כ גלאון שהיא וחבריה לא צריכים לקחת אחריות של כל איש שמאל כמו גרבוז וקוטלר ומה שראינו כאן היום זה השמאל הנאור והליברלי".

ח"כ גלאון אמרה, "זו הייתה מחמאה על מה שאני חושבת עליך".

במהלך הדיו אמר ח"כ באסל גטאס, "החוק הזה מיותר, אנחנו זוכרים שהרבה עבירות פליליות במהותן כל ההתנהלות של המשטרה הייתה כאילו מדובר בעבירה על רקע לאומני. כשזה ערבי מול יהודי לכל דבר יכולים להקנות אופי לאומני. יש לכם בסל החוקים כל כך הרבה חוקים דרקוניים למה צריך גם את החוק הזה?".

ח"כ ענת ברקו טענה, "להיות עציר ביטחוני בכלא הישראלי זה מסלול קידום ישיר לדוקטורט. אם הייתי משווה בין מצב האסירים ביטחוניים במדינת ישראל לבין הדמוקרטיה הגדולה בעולם, אין כמונו. יש לי בת בצבא, החלום שלי שיהיה לה שק"ם כמו שיש בכלא".

ח"כ שרון גל אמר במהלך הדיון לפני הסערה, "אני למדתי ביומיים האחרונים מהם שטיקים פוליטיים מהדרג העליון. בשבת היה רוב בוועדת שרים לחקיקה בעד ההצעה לעונש מוות למחבלים, כי השרים בחרו להצביע לפי צו מצפונם. הציבור אמנם לא רואה מה קורה בוועדת שרים אבל כאן יש הרבה מצלמות מסביב. 87% מהציבור בעד חוק עונש מוות לרוצחים השפלים האלה".

ח"כ זהבה גלאון הזכירה, "אני רוצה לפנות לינון מגל ונפתלי בנט ולהזכיר שגם החברים שלכם עצורים לפעמים על עבירות ביטחון".

ההצעה עצמה מבקשת להרחיב את ההגדרה "חשוד בעבירת ביטחון" במסגרת ההסמכה לקבוע הוראות מיוחדות לעניין החזקת עצורים החשודים בעבירות אלה בנושא הפרדה בין עצורים לאסירים ובנושא תנאי המעצר.   

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "כלואים רבים משמרים קשר עם מפקדותיהם בשטח, וחלקם אף מעורבים בהכוונת פעילות טרור מבין כותלי הכלא. בשנים האחרונות ניתן להצביע על מעורבות גוברת מצד כלל ארגוני הטרור בכלא, במאמצים להכווין ולקדם פיגועים נגד ישראל, לרבות פיגועי חטיפה. השימוש בטלפונים הוא אחד מאמצעי המפתח לקידום פעילות טרור זו, והוא מאפשר את החיבור בין הניסיון המבצעי והידע שבידי הכלואים, ובין הפעילים בשטח המבקשים לקדם פעילות כאמור. כמו כן, הטלפונים המוברחים לכלא משמשים לא רק את האסיר הבודד, אלא גם את הנהגות הארגונים, לשם הקמה וקיום של קשר עם תשתיות קיימות בשטח ועם המפקדות באזור יהודה ושומרון, ברצועת עזה ובחוץ לארץ, וכן לתיאום בין ההנהגות בבתי הכלא השונים ולשימור פעילות ארגונית וצבאית בבתי הכלא ומחוצה להם".

39 חברי כנסת תמכו בהצעה ושמונה התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להמשך טיפול.