גויאבות
גויאבותצילום: אוהד רומנו

קיץ עכשיו וזה אומר הרבה סרטי משפחה וילדים. זה קרה בדיוק לפני שנה. באמצע המערכה של מבצע "צוק איתן" החליטו לצלם סרט שיעסוק בנושא שאין יותר אנושי ממנו. ניסיון לעקירת לא ישובים אלא דווקא עץ גויאבות.

הסיפור נרקם סביב בניין משותף במועצה מקומית הקטנה, שם גרות שלל דמויות מצחיקות ומשונות, אנושיות ובובות. פרצי'ק המנקה, ג'ובאני הספר והכלב שליכטה, ירדוס החופף הרגזן , עדנה השכנה הרכלנית וגם דייר מסתורי שאף אחד לא ראה מעולם.

אל הקלחת המשותפת עוברת משפחה חדשה עם בתם בילי, ילדה שובבה ומצחיקה שנהנית לגלות את הפינות הקסומות בבניין המשותף ובעיקר את עץ הגויאבות.

השאיפה הגדולה של היישוב הצנוע היא להפוך לעיר. זה גם יקרה ממש בקרוב, כשמניין התושבים יגיע סוף סוף ל-10.000 איש. (אגב עיר בישראל מבחינה רשמית זה מקום שגרים בו לפחות עשרים אלף תושבים.. אבל יש חריגות..).

כדי לדעת על מועד ההגעה למספר הנכסף, הציבו את השומר בוריס (השחקן יהורם גאון תמיד עושה עבודה מצויינת) בכניסה ליישוב, שמשייה צבעונית ורק חול וחול מסביבו, הוא עומד ליד מספרון ידני ומוסיף מספר עבור כל תושב שעובר לגור ביישוב.

מי שפחות אוהב את עץ הגויאבות (ומכאן שמו של הסרט) הוא ראש המועצה העשיר שגר בבית הסמוך, כשהגויאבות הבשלות נופלות על ראשו. ראש המועצה חסר חוט שדרה אמיתי אבל העוזרת האישית שלו – קונטסה - מחליטה שאת העץ ה"מזלזל" יש לעקור.

במהלך הסרט נלחמת בילי בהחלטות ראש המועצה ועוזרתו האישית כדי להשאיר את העץ על תילו, וסוחפת אחריה במחאה חברתית את דיירי הבניין והמועצה כולה. הניצחונות הקטנים של בילי במאבק יביאו את העוזרת האישית להסלמת הפעילות נגד העץ והדיירים. בוריס, השומר בכניסה, יגלה שבמקום לעבור ליישוב תושבים דווקא עוזבים והחלום על עיר עתידית הולך ונגוז.

בילי תגלה שכדי לשמור על העץ נחוץ מאבק אמיתי. במהלך הסרט היא תמצא גם חברות אמיתית עם אסף, האחיין של ראש המועצה, למורת רוחה של משפחתו. אנושי, חם , עם הרבה מוסריות ולמידה על מציאות החיים.