יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נאם הערב (רביעי) באירוע לציון 10 שנים לעקירת יישובי גוש קטיף וצפון השומרון, בבית הנשיא בירושלים, בהשתתפות משפחות שנעקרו מהגוש.

"לפני קצת למעלה מעשר שנים, התחולל כאן אחד המאבקים הקשים והמרים שידענו", פתח אדלשטיין את דבריו. ''התחושה הייתה של 'להיות או לחדול', שכן נפל דבר בישראל: ממשלה ריבונית, החליטה לעקור ממקומן אלפי משפחות, להפוך חבל ארץ פורח - לעיי חורבות.

לגדוע ביד ברזל, גם אם בסמכות וברשות, פרקי חיים שלמים, על כל המשתמע מכך: לקרוע ילדה מחדר המשחקים שלה, להפריד לבלי שוב חקלאי משדהו; לעקור כל נטוע, שתול, בנוי וזרוע. וכן, אפילו קבור. כל זאת, בשם קידום תכנית שעתידה לוט בערפל, ושסכנותיה, גם אז, היו מרובות בבירור על יתרונותיה".

אדלשטיין הלין על תוצאותיה של תוכנית ההתנתקות. "ברוח הקינות לתשעה באב: במקום חממות ושדות פורחים- קיבלנו טילים אל ערינו; במקום יישובים משגשגים- קיבלנו מלחמה בשלוש מערכות; במקום חיים שוקקים- קיבלנו שני חללים חטופים, אורון שאול והדר גולדין, השם יקום דמם".

בהמשך ציין אדלשטיין את הלקחים שיש להפיק מהעקירה. "האחת היא- שהרוב אמנם מכריע, אך לא תמיד צודק. לא כל מה שנראה פופולרי בזמן נתון- הוא הדבר שנכון וראוי לעשותו. השנייה, קשורה לתופעה מדאיגה שבלטה באותם ימים, אך קיימת גם היום בצורותיה השונות- והיא התופעה המסוכנת של 'העדר' - ההשפעה המצטברת שיש לדעת הקהל, ועל דעת הקהל.

''בהתנתקות ראינו זאת באופן תפקודה של התקשורת, לא רק במה שהתפרסם-  אלא גם בדרך שבה פורסם, ולא מעט גם במה שלא; שהרי היו 'קובעי טעם', מטעם עצמם כמובן, שבחרו מה ראוי לציבור לדעת ומה לא, פחות בינתיים - כל עוד זה משרת את המטרה".

אדלשטיין פנה לאזרחי ישראל באומרו, "אנחנו נמצאים בעידן שבו סכנת 'העדר המחשבתי'- גדולה, שכן ראינו כבר איך היא יכולה אפילו להרוג בעידן הרשתות החברתיות. בעבר הלא רחוק, כמו בעת ההתנתקות, הייתה השפעה אדירה של כלי התקשורת על קובעי מדיניות, על מקבלי ההחלטות ואף על ראשי המשק; השפעה זו קיימת גם כיום, אלא שבעידן הרשתות, הציבור כולו עשוי להיות שותף לסוג כזה של עדריות. גם מזו וגם מזו - יש להזהיר ולהישמר מכל משמר כי התוצאות, ראינו כבר, הן לעתים הרות אסון".