בריכות מים טבעיות בנגב
בריכות מים טבעיות בנגבצילום: דר' חיים ברגר

פרשת השבוע, פרשת מטות - מסעי, מספרת לנו על מקומות חנייתם של בני ישראל במדבר. חלקם הלא מבוטל היה סביב עינות מים. אז הפעם לא במדבר סיני אלא ברחבי ישראל. טיול אל המעין.

גליל עליון

נחל שניר

העונות המומלצות: קיץ, חורף, אביב, סתיו

אל נקודת ההתחלה: נכנסים מול קיבוץ הגושרים מתחת לגשר לפי השילוט "דג על הדן". נוסעים בזהירות בכביש הצר, עוברים על פני המסעדה ו-300 מטר אחריה פונים שמאלה בדרך עפר. מגיעים לחניה ושם משאירים את הרכב.

מהחניה יורדים בשביל צר עד לנחל, לפי סימון השבילים הנמצא על הסלעים (כחול, כתום, לבן). ראשיתו של נחל שניר נמצאת הרחק צפונה בתוך לבנון, ליד "חצביה". בימי החורף מימיו גועשים וגורמים להצפות, ואילו בקיץ זרמו מתון והמים קרירים ונעימים. יופיו וייחודו של הנחל הוא בעצי הדולב הענקיים הסוככים על גדותיו, ובפינות נהדרות ליד המים.

השביל מתחיל מגשר הצינורות ליד פלג קטן של נחל דן. הולכים לאורך הנחל עד למקום בו נשפך הפלג אל החצבאני. כאן נעשה ניסוי קטן: נטבול רגל אחת בחצבאני ורגל שנייה בפלג הדן, ונחוש את הבדלי הטמפרטורה בין שני הנחלים.

נמשיך לאורך גדתו התלולה של הנחל. בקיר נבחין בשורשים וקנים מאובנים העשויים מגיר. כל הקיר בנוי מסלע טרוורטין (נטף נחלים) שהוא סלע השוקע בנחלים זורמים. הטרוורטין שקע סביב השורשים והקנים ושמר את דפוסם. עוד תופעה מרשימה שנפגוש בדרך היא מקלעת השורשים של העצים הגדלים על שפת הנחל. שיטפונות החורף חושפים את השורשים ויוצרים את השרשרת המופלאה.

אחרי הליכה קצרה נגיע לקטע בו נעלם השביל בתוך השיטפונות ואנחנו נאלצים לעבור בתוך מים – מים לא עמוקים, כ-20 ס"מ עומק - וליהנות מחוויה בלתי נשכחת. תוך כדי גישוש דרכינו בין האבנים, נראה שהנחל רוחש דגים. אלה לא דגי פורל אלא דגי חפף הנחלים - דגים זריזים, שחיינים מעולים ה"מתפרנסים" מגרוד אצות מסלעי הנחל.

אחרי שניערנו מעצמנו את המים בצל עץ הדולב הענקי, נמשיך בשביל שהמשכו הוא בצל כבד של עצי דולב וערבה מחודדת. על העצים נבחין בשיח מטפס בעל עלים מבריקים נגדיים, זהו החלביב היווני. צמח נדיר הגדל כאן הוא שבטבט גדול- סוג של שרך הנראה כנבט ענק של אורן. עליו מסודרים בטורים על גבי הגבעול, והנבגים הנראים כאצטרובלים קטנים נמצאים בראש הענפים.

תחנתנו הבאה היא ב"אשד": הנחל נופל במפל קטן שמתחתיו בריכה מקסימה. הסלעים שמסביב עטורים במעטה צפוף של שערות שלומית וטחבים, זהו מקום נהדר למנוחה ואף לטבילה קטנה של הגוף במים.

המשכו של השביל צמוד אל הנחל בין שיחי הערבה והפטל. שיחים רבים של גפן בר משתרגים על העצים ומניבים ענבים מתוקים בסוף הקיץ. יש לשים לב לסימני השביל. השביל מתרחק מהנחל ואחר כך יורד אל ערוץ נטוש שיוביל אותנו שוב אל הנחל. מול האקליפטוס הגדול נחצה את הנחל לגדתו השנייה אל חניון מעיין. אלה שעדיין חוששים מטבילה יצאו עם דרך העפר לאורך השדה עד לכביש. על הגשר יחצו בבטחה את הנחל אל חניון מעיין-ברוך.

אם השארנו רכב בחניון, הרי טיולנו הגיע לסיומו. דרך עפר נוחה תוביל אותנו לאורך גדתו המערבית של הנחל עד לגשר הצינורות שם התחלנו את טיולנו.

פארק ומעיין "עין התכלת" בצפת

"בלכתך מצפת מצד צפון ללכת אל כפר עין זיתון... ויש שם שתי דרכים: האחת הימני הולך לעין זיתון ... והנה באמצע שתי הדרכים האלו יש שם בקעה גדולה של אילני זיתים ונחל מים שוטף .." כך כתב ב"שער הגלגולים" רבי חיים ויטאל בשנת 1575 בקירוב.

כבר בפאתי העיר נכנס לתוך קדושת הימים שעברו ל"פארק עמק התכלת" שאותו חוצה נחל ביריה.

בתקופת התלמוד הייתה ביריה עיירה יהודית ומקום מושבם של חכמים נודעים. מאוחר יותר פעל בביריה רבי יוסף קארו, ובה השלים בביריה בשנת השט"ו את ספרו "אורח חיים", שהוא חלק מיצירתו הגדולה "שולחן ערוך".

הפארק, משתרע על כ-580 דונם במבואות הצפוניים של צפת, ובו מעיינות ובוסתנים לנוכח נוף הר מירון הנשקף כמעט מכל פינה.

לצד השביל הכשירה קק"ל פינות ישיבה מוצלות, הצופות מקרוב בצמחיית הנחל העשירה - משוכות פטל ועצי ערבה ותאנה. הליכה קצרה תביא אותנו אל פרגולה המצלה על מרפסת תצפית שצופה מערבה אל רמת יהויריב, מושב מירון ופסגותיהם הנישאות (מימין לשמאל) של הר אדיר, הר חירם והר מירון.

בפארק שבין שביליו רועים איילים, יעלים ודישונים הכשירה קק"ל בשיתוף עם עיריית צפת, שבילים, שוקמו המעיינות, יצרו בריכות מים וטיפחו את הבוסתנים. הכל משולט, המקום נגיש ואוירת הטבע מורגשת כאן בכל פינה. סגור בשבת.

נחזור לרכבים וניסע לעיר העתיקה. זו השתנתה לבלי הכיר בשנים האחרונות. ראש העיר, אילן שוחט מספר לנו כי בשלוש השנים האחרונות נוספו לה, לעיר 45 מלונות בוטיק מסוגים שונים ומגוונים. תוסיף לכך את כל בתי העסק הנלווים להם, כמו מסעדות, בתי קפה, אמנים וגנים ותקבל מהפיכה של ממש. די להיכנס בכניסה לעיר ליד תחנת האוטובוסים ל"גן הבנים". מקום נפלא עם יצירות אומנות לצד מפלי מים, לזכרם של תלמידי העיר שנפלו בפעולות איבה ובהם הטבח בילדי מעלות.

גליל מערבי

עין זיו בנחל כזיב

העונות המומלצות: חורף, אביב, סתיו, קיץ

עם ישראל חובב מסלולי מים. גם בשנות בצורת. אחרת המוסף לא היה יוצא כנראה לאור... אז יש. הליכה או הקפצה בשאטלים של "אוצרות הגליל" על כביש צר היוצא מפארק התעשייה של מעלות תוביל אותנו מהיישוב מעלות לנחל כזיב ולעין זיו.

כבר בכניסה, ליד רחבת החניה - בית המשאבות. זוהי תחנת עין זיו שהוקמה בידי אנשי "מקורות" בשנת 1953, והיא מקבלת את מימיה מאחד המעיינות הגדולים ביותר בערוץ הנחל עין זיו. המעיין מספק בין 600 מ"ק מים לשעה בשיא תפוקתו, ל-70 מ"ק מים בשעה בשפל. צינור אוסף את מי הנביעה אל בריכת האגירה התחתונה. המים עוברים סינון וחיטוי, ומשם עוברים לשתי בריכות עיליות (הן נבנו כך כדי להקטין את הפגיעה בנחל). בריכות אלה משמשות את התחנה כולה.

נחל כזיב זורם כאן במלוא הדרו. הליכה לאורך הנחל בשביל המסומן בירוק לצידם של המים הזורמים תיתן להמוני עם ישראל את מה שאתם/ אנחנו מחפשים: מסלול מים ו..שלא עולה כסף. המסלול עובר על גבי דרך העפר של חברת מקורות. הכניסה לערוץ הנחל ברכב חסומה ואסורה. כמאתיים מטרים לאחר חבירתנו לערוץ נראה מבנה גדול מדרום לדרך - זוהי טחנת קמח, אחת מטחנות רבות שפעלו כאן עד שנת 48`. לשם ההפעלה של טחנות הקמח נבנו בערוץ אמות מים שאליהם הוטה זרם מים. האמות הפילו מימיהן לתוך ארובות הטחנות, והניעו בכוח המים את גלגלי הכפות ואבני הרחיים. שביל העפר נושא אותנו מגדה לגדה, מתגבה בגדה הדרומית מעל לערוץ ומוריד אותנו חזרה לחציית הערוץ אל הגדה השנייה... כאן שוב נטפס קלות אל מעל לערוץ, וכעבור כעשרים דקות של הליכה נפגוש בשביל הכחול המגיע מחניון הזיתים ויורד לעין טמיר. לא נפסח על ההזדמנות להשתחרר מההליכה על דרך העפר, ונרד עם השביל הכחול בירידונת תלולה הישר לברכות. לא לדאוג. יש הרבה ברכות טבעיות ומקום לכולם.

ירושלים והסביבה

מעיינות הסטף

העונות המומלצות: קיץ, אביב, סתיו

הסטף הינו פארק לאומי של קק"ל שנמצא ממש לפני הכניסה לירושלים. הפארק מציג שני מעיינות מים מרשימים (עין סטף ועין ביכורה) ובריכות שניתן לשכשך בהן רגליים. במקום שבילי הליכה רבים שמובילים אותנו בנופי הרי ירושלים, ובוסתנים רבים בהם עצי זית, רימון, חרוב, שקד ועוד. כיוון שהאזור כולו הררי, ובעבר הפרנסה במקום הייתה בעיקר מחקלאות, ניתן לראות בהרים שמקיפים את האזור מדרגות חקלאיות בהן הגשמים היו נספגים באדמה.

יש להחנות את הרכב בחניון העליון בסמוך לתחנת המידע ולרדת בשביל הירוק שעובר דרך עצי זית ועצי פירות עד למעיין עין הסטף. שם ניתן להתרחץ בבריכת עין הסטף שנובעת בכל ימות השנה. לילדים יש בריכות קטנות ולא עמוקות שבהן הם יוכלו לטבול את רגליהם. בסטף פועלת מערכת מיוחדת המשמשת להדרכה על בסיס הטלפון הסלולארי. להדרכה באמצעות כלי זה התקשרו לטלפון 050-8055555 שלוחה 002 ותיהנו מההדרכה.

לשני המעיינות מנהרה החצובה לתוך סלע הגיר. הנקבות נחצבו בתקופה קדומה כדי להגביר את ספיקת המעיין. השביל שקק"ל סימנה מוליך אותנו בין שני המעיינות ובין חורבות הכפר הקדום שהחל בתקופה הממלוכית ונעזב בשנת 1948 עם הקמת המדינה. בעזרת פנס ונעליים להליכה במים מומלץ להיכנס וללכת בנקבות של שני המעיינות. מהנקבה המים נשפכים לבריכה שממנה, בעזרת מערכת של תעלות וסכרים קטנים, השקו את השדות החקלאיים על פי הצורך. מכאן השם חקלאות שלחין - לשלח את המים. תוך כדי הליכה ניתן לראות שחזור של חקלאות הר קדומה.

עין חניה

העונות המומלצות: אביב, קיץ, סתיו

בימי הקיץ, עצי התאנה נותנים כבר פירותיהם העסיסיים, מטע של אגוזי מלך מקבל את פני המגיעים למקום, והכי יפה בסביבה הירושלמית היא הבריכה הצלולה, עין חניה. חניה, אין כאן בשפע והיא לא נוחה וגם לא מזמינה. אבל המים שווים הכל.

נוסעים בכביש היורד לכיוון הוולאג'ה, ולאחר המחסום נבחין מיד בשביל עפר בצידו הימני של ההר. נפנה ונחנה. עולים עוד כמה מטרים, ואנו ב"עין חניה". מולנו שרידים של מבנים ישנים, אלו הם שרידיהם של מבנים מתקופת בית שני. בריכת מים גדולה בצל עץ התאנה הגדול. כשברקע קולות ציוץ הציפורים וצפירת הקטר העושה דרכו שוב לירושלים, משלימים טיול שכל כולו ארץ, מים ופרי הטבע.

מעיין עין יצחק ועין אבו כאלב בגוש עציון

העונות המומלצות: קיץ,אביב,סתיו

נסיעה קצרה בשביל עפר המותאם לכל סוגי הרכב מוביל אותנו לאחד ממעיינות אזור גוש עציון העשיר במעיינות. אנו בדרכנו למשואות יצחק הישנה ולמעיין עין יצחק. המים קרירים ולא צלולים במיוחד, אך למי זה חשוב בחומו של היום. מסלול משולט היטב מוביל עד לרחבת המעיין. יושבים תחת ענפי התאנה שעכשיו נותנת פריה, ונהנים מכל רגע.

שפע המים בכל מעיינות האזור הוא גם המקור לגידולים החקלאיים הרבים מהם נהנים תושבי הגוש. "המקום יושב על קו פרשת המים", מספר גד כהנא מנהל עמותת התיירות בגוש, "וזו הסיבה לשפע המים והמעיינות".

"בטוח להגיע לכאן?" שאלתי, והתשובה לא איחרה לבוא: משפחות וקבוצות פוקדות את המקום בתדירות. זו בהחלט תשובה מספקת.

ים המלח

עינות צוקים

העונות המומלצות: קיץ, חורף, אביב, סתיו

"ישנה ירידה לצורך עליה" אמרו חכמנו. כל שיורד בימים אלו למקום הנמוך ביותר בעולם, מרגיש מיד בעשייה המצויה שם ובמנעמי הטבע אותם הפכו אנשי האזור לפנינת חמד של ממש.

הנסיעה בכביש העובר לאורך חופי ים המלח נותנת לנוסעים תחושה של התחדשות. התחדשות של ממש. כל ק"מ שעוברים בדרך העוברת לחופו של ים המוות נותן לנו תמונת נוף אחרת.

בצידי הדרך ניתן לראות את עצי התמר הנישאים. החקלאות תופסת כאן מקום נכבד לצד פעילויות תיירותיות רבות. הכול חובר ליצירה אחת גדולה, שחלקה הגדול נעשה בידי הטבע, ובעזרת האדם הפכה לכדאית ומהנה.

הרחק מהכרכים הסואנים במרכז הארץ, ניתן לחוש, להרגיש ואפילו לחוות את הרוגע האמיתי: לצוף בחוף הסיאסטה , לתפוס שלוה באחד מכפרי הנופש באזור, לעלות לסיור במערות קומראן ולרדת בסנפלינג במצוקי דרגות, לראות את מכמני הטבע בשמורה החבויה בעינות צוקים, והיד עוד נטויה.

ים המלח, הנחשב לאחד המקומות המיוחדים והטבעיים בעולם, ידוע ברחבי תבל כמקום מרפא למחלות שונות. למעשה, הוא נחשב לאתר המרפא המפורסם והטוב ביותר בעולם. קרני השמש הבריאות בים המלח (החלקים המסוכנים בקרני השמש מסוננים בדרכם לים המלח על ידי שכבות ברום והפוספטים באוויר), משתלבות עם האוויר הספוג בברום, ומי ים המלח מכילים מינרלים רבים. בתוך כל האוויר הזך הזה, לא מעטות הן הנקודות החבויות מהעין. אחת מהן, החבויה בלב פארק עין פשחה, היא השמורה עינות צוקים (מקור השם הינו תוצאה של פרץ מעיינות מלוחים ומתוקים שבקעו מתוך המצוק המתרומם מעל הים ומכאן השם הערבי פשחה שפירושו מבקע, משבר).

מי הגשמים המחלחלים מבעד לסדקי סלע הגיר והדולומיט באזור ההררי ברום של 600 מטרים מעל לפני הים, פורצים ונובעים בעינות צוקים ברום של 400 מטרים מתחת לפני הים ויוצרים בשמורה קסם מיוחד. אין ספק - אנו במקום שבו המעיינות הנמוכים בעולם.

ביקור בשמורה מביא אותנו לאחד מגני הטבע הקסומים והמרהיבים ביופיים. סיור בשמורה החבויה מוביל אותנו בינות לעצי אשל המופיעים במגוון צבעים (אשל היאור ואשל מרובע) סמר ימי וגומא דל שיבולים, הקנה המצוי, והרשימה עוד ארוכה. שפע המעיינות (כשבעים במספר) יוצרים מגוון של צומח מדברי משולב בצומח גדות נחלים, ובתוך מכלול הצומח המאפיין נאת מדבר זאת לא נפקד מקומו של התמר שהוא עצמו בן מדבר.

שילוב של קסם, רוגע , שלווה והמון שקט. פרטים 02-9942355 (הכניסה לשמורה מחייבת תיאום מראש).

טיול אל בריכות המדבר המרעננות

בלב המדבר מסתתרים מעיינות שופעי מים, גבים נסתרים, ונאות מדבר המושכים אליהם מזה שנים רבות את הנוודים באזור וגם את החיות. לפרטים והרשמה: 054-5343797

לקינוח- חדש-מים בששון ברמת השרון

פארק רמת השרון

"על הדרך" - פארק רמת השרון

רעיון אדיר יצרה עיריית רמת השרון. פארק מים, חבלים, דגים, מתקני נופש והכל ללא תשלום. זהו אחד הפארקים המגוונים ביותר ברחבי ארצינו. כולם נהנים כאן. גדולים וקטנים. הפארק משתרע על פני שטח של 40 דונם  וחוצה שדרה גדולה של עצי אקליפטוס ממוספרים  המעניקים צל בחלקים נרחבים של הפארק. הכניסה ללא תשלום. מזרקות המים פועלות בין 9-13 ומ 16-19. בשטח הפארק מתקני " השפרצת מים", מתקני מוזיקה, מתקני טיפוס, חדר כושר, בריכת נופרים ודגים. שווה כל רגע.

פארק רמת השרון. איך מגיעים?  או שרושמים בוויז פארק רמת השרון או נוסעים לפי הכתובת רחוב הנצח.