שייטת 13
שייטת 13פלאש 90

שופטי בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג קוראים הערב (חמישי) לתובעת הראשית של המוסד לשקול מחדש את החלטתה שלא לפתוח בחקירה נגד פעולת ישראל להשתלטות על ספינת המרמרה שניסתה להפר את המצור על רצועת עזה.

מדובר בצעד יוצא דופן, שבו בית הדין מתערב לראשונה בסכסוך הישראלי פלסטיני, אף על פי שישראל אינה מכירה כלל בסמכותו של המוסד.

כזכור, התובעת פאטו בנסודה, קיבלה אחרי האירוע שהתרחש בשנת 2010 תביעה מצד איי קומרו, לחקור חשד לפשעי מלחמה באירוע, לאחר שהספינה הפליגה תחת דגל המדינה.

בנסודה פתחה בבדיקה מקדמית, כדי לראות אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית. לאחר זמן לא רב, היא הודיעה שהחליטה לסגור את התיק לגמרי. עם זאת היא ציינה כי עלה יסוד סביר שאולי בוצעו פשעי מלחמה במרמרה, אבל לא היה מדובר במשהו שמצדיק את התערבותו של בית הדין בנושא.

בנסודה גם הזכירה שעל הספינה היו גורמים בלתי תמימים, ברומזה שהמשתתפים במשט, היו קשורים בצורה כזו או אחרת, לארגונים שהלגיטימציה שלהם מוטלת בספק.

כעת טוענים שופטים בבית הדין כי בנסודה עשתה טעויות בשיקול הדעת, ועליה לבחון מחדש את התיק. התובעת יכולה, באופן כללי, לסגור את התיק שוב, אבל קיים סיכוי רב שההתערבות המפורשת של השופטים, תשפיע על שיקול דעתה.

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה בתגובה כי "ביה"ד בהאג כבר החליט שלא בוצעו פשעי מלחמה על המרמרה. תמוה מאוד בעניי מדוע ביה"ד החליט לפתוח חקירה נגד חיילים שהגנו על עצמם מול התקפה ברוטלית של טרוריסטים ששהו על המרמרה".

"ישנם גורמים פלשתינים שמנסים כל העת להסית את הגופים הבין-לאומיים נגד ישראל אני מקווה שאותם גופים ישכילו לזהות את ההסתה ולא לתת לה יד", הוסיפה חוטובלי והדגישה כי "בהחלטה זו הופך ביה"ד בהאג לכלי שרת בידי התעמולה הפלסטינית''.

ממשרד החוץ נמסר כי "ישראל מגנה בחריפות את בקשתם של שופטי בית הדין הפלילי הבינ"ל מהתובעת, לבחון מחדש את החלטתה לסגור את התיק בפרשת המרמרה".

בירושלים מדגישים כי מדובר באירוע שבו פעלה ישראל מתוך הגנה עצמית ובהתאם לחוק הבין-לאומי. "האירוע נחקר ע"י ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בישראל ובהשתתפות משקיפים בינ"ל וכן ע"י ועדה של מזכ"ל האו"ם שאישרו זאת.

"לא ברור מדוע מתעקש ביה"ד להפנות את משאביו לעיסוק מיותר בתלונות ממניעים פוליטיים ציניים, במקום לעסוק בדברים לשמם הוקם – חקירת מעשי זוועה המוניים. ישראל מצפה שהחלטת התובעת תישאר בעינה", נמסר ממשרד החוץ.