כפר בפולין
כפר בפוליןפלאש 90

יאנוש קורווין-מיקה, חבר הפרלמנט הפולני ממפלגת הימין הקיצוני "חידוש הרפובליקה – צדק ותקווה" שהצדיע לפני כשבוע במועל יד וחזר על הסיסמא של היטלר במהלך דיון בפרלמנט האירופי בבריסל, צפוי להישלח לשנתיים בכלא.

התובע הכללי בפולין הודיע כי פתח בחקירה נגד קורווין-מיקה, אחד הפוליטיקאים הידועים והשנויים במחלוקת המייצג את פולין בפרלמנט האירופי.

לפני כשבוע, במהלך דיון בפרלמנט האירופי בבריסל על התכנית להקמת מערכת כירטוס אחידה בכל כלי התחבורה במדינות האיחוד, ביקש קורווין-מיקה את רשות הדיבור והדהים את חברי הפרלמנט כאשר חזר על הסיסמא של היטלר בשינוי קל ואמר "רייך אחד, עם אחד, כרטיס אחד" תוך שהוא מצדיע במועל יד.

על פי הודעת התובע הפולני נבדק כעת אם קורווין-מיקה עבר על החוק הפולני האוסר על הסתה לשנאה על רקע גזעני. "פתחנו בחקירה כדי לבדוק האם היתה כאן תעמולה לתמיכה במשטרים טוטליטריים ופשיסטיים או הסתה לגזענות על רקע לאומני על ידי חבר הפרלמנט האירופי יאנוש קורווין-מיקה" אמר דובר התביעה פאבל ווייז'כוסלובקי.

העונש על העבירה המדוברת נע בין קנס כספי גבוה לעונש מאסר שיכול להגיע עד שנתיים בפועל.

שר החוץ הפולני גז'גוז' שטניה התנצל על מעשיו של קורווין-מיקה. "בשם פולין אנו מבקשים להתנצל על המעשה בפני אירופה, הפרלמנט האירופי והבוחרים" אמר שטניה.

אלא שקורווין-מיקה עצמו סירב להתנצל על המעשה. "המטרה שלי היתה להראות כי לאיחוד האירופי יש אופי פשיסטי ושמרבית המדיניות הכלכלית שלו היא פשוט נאצית. המטבע האחיד, הרצון לאחד כל דבר, אפילו היטלר הבטיח כי אחרי המלחמה הוא יחסל את תופעת העישון".

הוא גם תקף את התנצלותו של שר החוץ שטניה ואמר כי "אני מתנצל בפני כל אירופה על כך שיש לנו מטומטם כשר החוץ".