מזהיר. אובמה
מזהיר. אובמהפלאש 90

שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר יגיע בשבוע הבא לביקור רשמי בישראל, שאמנם תוכנן מראש, אבל ינוצל בשל הנסיבות, להציע לישראל הצעה נדיבה מאוד, שתהווה פיצוי על חתימת ההסכם עם איראן.

בינתיים באופן רשמי מסרבים בישראל להתייחס לנושא, וראש צוות המשא ומתן לשיחות הגרעין, וונדי שרמן אף אמרה אתמול בשיחה עם ערוץ 7 כי ראש הממשלה עצמו סירב לדון בכך עם הנשיא האמריקני, בשיחה שקיימו מיד לאחר החתימה על ההסכם.

בכיר אחר בממשל הבהיר הבוקר כי "ישראל אמרה במפורש בשיחות טלפון סגורות עם נציגי הממשל, כי בשלב זה היא אינה מעוניינת לעסוק בסוגיית חיזוקה הבטחוני על ידי ארצות הברית".

אבל, בניגוד ליחסים הקרירים בין אובאמה ונתניהו, שר ההגנה קרטר שיגיע לכאן מיודד מאוד עם שר הביטחון משה יעלון, וחרף העמדה שהציג ראש הממשלה ובתיאום מלא עמו, השניים ידונו בסוגיה.

חשוב לציין שבירושלים מבקשים להבהיר שמדובר בהגברת הסיוע, אבל לא מוכנים להגדיר זאת פיצוי. השר יובל שטייניץ אמר בימים האחרונים כי "אי אפשר להשתמש במילה פיצוי, משום שאי אפשר לפצות מדינה כשהיא נמצאת תחת איום גרעיני תמידי".

על פי דיווחים בארה"ב, ההצעה הראשונית של הממשל, כשהוא מוכן עוד להרחיבה, היא תוספת של מיליארד וחצי דולרים לסיוע הבטחוני הניתן לישראל מדי שנה, ועומד כיום על סך של 3 מיליארד שקלים, שאמורה לעלות שוב להצבעה בארה"ב רק בעוד שנתיים.

הנשיא אובאמה, מבקש גם להעלות משמעותית את סכום הסיוע, וגם להבטיח אותו להרבה יותר שנים, לפחות עד שנת 2028. אגב, קיימת סבירות גבוהה שמדובר רק בנקודת פתיחה במשא ומתן, שכן במסגרת הדיאלוג האסטרטגי בין המדינות כבר דובר על סכומים בסדר גודל זה, הרבה לפני חתימת ההסכם.

בארה"ב מעריכים כי ממשל אובאמה ירצה להיראות נדיב מאוד בשלב הנוכחי, ויציע עוד חיזוק של מערכות הגנה מתקדמות מפני טילים, מילוי של החוסרים במחסני התחמושת ואף חיזוק המלאים שבידי הצבא, ואולי אף עוד טייסת של מטוסי קרב.

האמריקנים גם יבטיחו לישראל להגביר את שיתוף הפעולה המודיעיני ואת התמרונים הצבאיים המשותפים.

התמורה שיבקשו בארצות הברית תהיה אחת: יידוע מוקדם מספיק של האמריקנים, במקרה שישראל תחליט לתקוף בשלב כלשהו את מתקני הגרעין באיראן, אם אכן זו תצליח לייצר נשק גרעיני.