יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

על רקע הקרע בין חבר הכנסת משה גפני וסגן השר יעקב ליצמן סביב הוועדה למינוי דיינים והחוק הנורווגי, הודיע יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן כי סיעתו תתמוך בחוק הנורווגי. 

״אנו תומכים בקידום החוק; ישראל ביתנו תומכת לאורך שנים ארוכות בחקיקת החוק הנורבגי כחלק מן התפיסה של המפלגה הדוגלת בהגברת המשילות. גם לפני הבחירות אמרנו שנקדם חוק כזה״, נמסר מסיעת ישראל ביתנו לאחר שהחוק הנורווגי אושר בממשלה.

להחלטת התמיכה משמעות פוליטית עמוקה בכל הנוגע לקרבות הפנימיים ביהדות התורה. ליצמן, שאיים כי הפלג האגודאי ביהדות התורה לא יתמוך בחוק הנורווגי ובכך ימנע את כניסתו לכנסת של יעקב אשר - איש דגל התורה, צפוי להפסיד מחר בהצבעה לאור תמיכת ישראל ביתנו שמייתרת הלכה למעשה את ארבעת הקולות של אגודת ישראל.

ביהדות התורה יש הסבורים כי ליברמן, באמצעות תמיכת סיעתו בחוק הנורווגי, "נוקם" בח"כ ליצמן על שהקהילה אותה הוא מייצג - חסידות גור - תמכה בבחירות האחרונות לעיריית ירושלים בניר ברקת ואף הובילה לבחירתו על פניו של איש מפלגתו משה ליאון.

תמיכה דומה העניקה חסידות בעלז אותה מייצג בכנסת ח"כ אייכלר שכעת עומד במרכז המחלוקת בין דגל התורה לאגודת ישראל. בישראל ביתנו כמובן מכחישים כל קשר וטוענים לנימוק הענייני שהוצג לעיל.  

מוקדם יותר איים ליצמן כי אגודת ישראל לא תתמוך בחוק הנורווגי כל עוד גפני לא יסיר את מועמדותו כנציג הקואליציה לוועדה למינוי דיינים. ליצמן טוען כי על פי ההסכמים הפנימיים בין דגל התורה ואגודת ישראל, התפקיד שייך לח"כ ישראל אייכלר שאף הציג מועמדותו בשבוע שעבר.