עבודה
עבודהצילום: פלאש 90

חודש אב בשנה שעברה. השעה אחת בצהריים, ארבעים מעלות בחוץ. ילדה בלונדינית ורזה בת שבע בערך יושבת תחת עץ גדול, על המדרכה ברחוב ראשי.

לפניה שולחן קטן ועליו כד זכוכית ובו לימונדה צוננת. אנשים ממהרים למכונית, לקופת החולים הסמוכה או לכל מקום ממוזג אחר, חצי מעולפים מעומס החום והילדה מציעה במבטא רוסי קל לכל עובר ושב כוס לימונדה קרה בשקל וחצי. היא כל כך חמודה בכובע הלבן, עוטה חיוך עדין, ואף אחד לא עמד במתיקות.

עברתי שם גם בעשר בבוקר וגם בשלוש בצהריים. כל הזמן הזה היא מכרה כוסות לימונדה קרה תמורת שקל וחצי לכוס. כל מי שעבר – קנה. היה לה חם, זה בטוח. אבל יזמה ונחישות כאלה רואים היום לעתים רחוקות. רחוקות מאוד. אם נלמד להסתכל סביבנו ולזהות צורך אמתי, נוכל להרוויח לא מעט. לא מדובר רק ברווח כלכלי, אם נפתח באמת את העיניים (בלי להציץ כל שנייה באייפון, באייפוד באייפד או בכל איי אחר) נראה הרבה דברים שאנשים צריכים. אפילו רק חיוך.

מזגן או בונוסים?

איזה צורך אמתי יש בסביבה שלכם ואותו תוכלו לתרגם לכסף או אולי לחסד או אפילו שניהם יחד? בחודש אוגוסט רוב העובדים במדינת ישראל לוקחים ימי חופש. זה כמובן זמן מצוין להחליף את אותם העובדים. איפה תוכלו לעבוד? עבודות משרדיות יש המון בגלל הסיבה שהזכרנו. משרדים לא יכולים להשבית את העבודה בגלל שבוע החופש של המזכירה. הם צריכים אדם שיענה לטלפונים, יקבל הודעות וילך לדואר. זו עבודה לא מעניינת מאוד ברוב המקרים אבל מצד שני התנאים טובים - מזגן ואינטרנט ועוד מרוויחים כסף - כמה רע יכול להיות? עבודה בעמותות בתפקיד מחתימים או עבודה במכירות הרבה פעמים מעניקות גם בונוסים טובים למצליחים. שווה בדיקה.אבל לפני שתגגלו, שבו עם עצמכם לכוס שוקו. החליטו מה אתם רוצים להרוויח עם הזמן שלכם

אבל לפני שתגגלו, שבו עם עצמכם לכוס שוקו. החליטו כמה אתם רוצים להרוויח, מה תעשו בכסף, כמה זמן ומאמץ אתם מוכנים להשקיע ובאיזה תחום הכי תרצו לעבוד. השאלות יסדרו לכם את החשיבה ויסננו עבודות לא מתאימות, חלוקת פליירים ברחוב לא תתאים למשל לכל אחד.

עוד טיפ קטן - הכי טוב לפנות להורים או לבני משפחה קרובים ולשאול אם במקום העבודה שלהם יש עבודה לחופש בשבילכם. כשיש מישהו מטעמכם במקום תוכלו לזכות בשכר ובתנאים הוגנים.

יש גם חבר טלפוני

חשוב לשים לב שהמעסיק לא ינצל אתכם. אם יגידו לכם "בואו ליום-יומיים התנסות בלי שכר" – אל תבואו, זה לא חוקי ולגמרי לא הוגן. באתר משרד התעסוקה כתובות כל הזכויות שלכם, כדאי לקרוא ולעמוד על הזכויות המעוגנות בחוק. אם בכל זאת עבדתם וסירבו לשלם לכם, פנו למשרד הכלכלה בטלפון 1800-354-354 או להסתדרות הנוער העובד והלומד באתר שלהם או בטלפון 1121* מכל טלפון נייד.

אני כמובן ממליצה למי שמתאים לו, ללכת על יזמה עצמאית כמו קייטנות, להפעיל ימי הולדת (רווח של בערך 300 שקל לשעתיים...) לנקות מכוניות בשכונה (אפשר להעסיק חבר שישאב את הריפוד ויחד תוכלו לתקתק מאות שקלים בחצי יום עבודה) או אפילו להפעיל משחקייה, שהיא בעצם שמרטפות בלי הבלגן של קייטנה: קצת משחקי חשיבה, קצת עבודה בחוברת חשבון לחופש, סרט בטלוויזיה וכריך. אם תפעילו משחקייה אצלכם בסלון, אפילו בשעות הצהריים בלבד, תוכלו להרוויח לא רע, בלי הרבה מאמץ. 

כבר ניחשתם את השם החדש של מגזין הנוער עולם קטן?