כיתה, בית ספר, מורים
כיתה, בית ספר, מוריםצילום: Thinkstock

ערב השביתה הגדולה במשק בעניין עובדי הקבלן, דנה הועדה לביקורת המדינה במעמד המורים, שאינם מועסקים ע"י משרד החינוך אלא ע"י חברות כוח-אדם, רשתות-חינוך, רשויות מקומיות ועמותות.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי "בישראל חייב להיות שוויון הזדמנויות לכל התלמידים ולכל המורים. אין לאפשר מצב בו רשויות חזקות יכולות לממן מורי-תוספת ואילו רשויות חלשות – ותלמידיהן - לא תוכלנה לעשות זאת. גם לא ייתכן ששני מורים העובדים יחד, לא יקבלו שכר הולם. נמשיך לעקוב ללא הרף אחרי פתרון התופעה/ על משרד החינוך להעביר בתוך חודשיים תכנית-עבודה תחומה בלוח-זמנים לצמצום התופעה"/

מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך השיבה כי "מדובר בהתנגשויות בין ערכים ואין אמת אחת. המדינה רוצה לדאוג לשוויון הזדמנויות - ומאידך לא לגרום להורים לפרוש למערכת פרטית. מדיניותנו כי אין להעסיק מורי-קבלן בחינוך היסודי, והתופעה קיימת בעיקר בתיכונים. הופצו הנחיות לכל בעלי מוסדות אלו, לדווח על כל מורה או מדריך המועסק כ"מורה-קבלן" כדי לצמצם את התופעה, הוקם מינהל מיוחד לבקרה במשרד, ופורסמו הנחיות האוסרות לפגוע בתנאי ההעסקה של מורים כאלו".

שלמה ישי, נציג הסתדרות המורים הבהיר כי "נטפל בפניות של מורי-קבלן אך איננו יכולים לאגד מי שחסר תעודת-הוראה. לעומת זאת, עובד קרן או עמותה שיש לו דירוג הוראה ותלוש שכר נוכל לקבל".

לעומתו, רן ארז, יו"ר ארגון המורים אמר כי "אנחנו נקבל את כל המורים, גם חסרי תואר אקדמי וגם חסרי תעודת הוראה. טיפלנו במקומות רבים, והשגנו להם העסקה ישירה עם ותק הכולל את שנות ההעסקה הקבלנית".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) האשים כי "תשובות המשרד כבר נאמרו בעבר, ניתן למצוא את מלוא הנתונים בתוך יומיים, ובתוך חצי שנה ניתן לשנות המצב".

חברו לסיעה, יוסף ג'בארין, הדגיש כי התופעה קיימת בעיקר במורים המועסקים ע"י עמותות, ודווקא אצלם נפגעים האוכלוסיות החלשות.

דני עטר (המחנה הציוני) אמר כי "המשרד יכול לעשות הרבה יותר, והשליטה בתקן השעות היא הבולטת", ואילו חברתו לסיעה מיכל בירן, האשימה כי "בעת כהונת השר שי פירון לא עבר מורה אחד מהעסקה קבלנית לישירה".

מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף כי "עמותות רבות פועלות בפריפריה, מעסיקים מורים בקבלנות כשההורים מקבלים זאת בשמחה, והמדינה אט-אט נעלמת מהשפעתה".

מרכז המידע והמחקר של הכנסת ציין כי המשרד פועל יותר מבעבר בעניין, אך קיים קושי אמיתי באיסוף הנתונים. לפי בדיקת המרכז, מורי-קבלן מלמדים גם בבי"ס יסודי וגם במקצועות הליבה, בניגוד למדיניות המוצהרת של המשרד.

לילי בן עמי, מהקואליציה להעסקה ישירה טענה כי "גם היום כשכבר הוקם מוקד בקרה בנושא במשרד החינוך – אין טלפון או דואר אלקטרוני, למורי הקבלן לפנות ולהתלונן", ואילו גור רוזנבלט, ממינהל הבקרה במשרד, הבטיח כי הבקרה תגיע לכל בית ספר פעם ב 5-3 שנים כדי לבדוק שכל מורה מקבל את זכויותיו.

לדבריו, רשתות שלא שילמו למורים את מלוא-שכרם, מעכב המשרד תקציב או רישיון, ואז הם ממהרים להשלים את החסר לעובדים.