IDF soldiers
IDF soldiersIDF website

אחרי שלמעלה מחצי שנה לא נפגשו חברי ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון עם הרמטכ"ל ואלופי המטה הכללי, בימים הקרובים הם צפויים לפרסם את המלצותיהם בהן פיטוריהם של 4000 אנשי קבע, קיצור השירות לשנתיים ופגיעה משמעותית בפנסיה למשרתים.

זה שנים ארוכות שצה"ל מתנהל ללא תוכנית רב שנתית (תר"ש). עם כניסתו לתפקיד הרמטכ"ל הנחה רב אלוף אייזנקוט לבנות תר"ש חדש המותאם לצרכי הביטחון ולצרכי השעה.

די לראות את סד"כ הטנקים לפני 25 שנה אל מול המציאות כיום ולהבין שמדובר בירידה של 75%. כמות מטוסי הקרב וספינות הקרב ירדו בשנים אלו בחמישים אחוזים, לעומת עליה במטוסים ללא טייס שם נרשמה עליה של 400%.

"התייעלנו מאד", אומר קצין בכיר בצבא, "גם בתחום משרתי הקבע הורדנו אלפי חיילים בשנתיים האחרונות ואפילו ספגנו את קיצור שרות החובה לשנתיים וחצי. אבל לקצר את השירות לשנתיים? אנחנו בשוויץ? מי מסוגל לנהל צבא בתנאים כאלו. מי שמחליט וממליץ על מציאות כזו אינו מכיר כנראה את הנעשה. מסביב הכל רוחש.

"הכל משתנה. איש לא צפה את דאעש, איש לא העריך את הטלטלה הערבית ואנחנו צריכים לתת מענה יעיל וטוב בלי חיילים. להסכים לכך זו מעילה בתפקיד", הוא אומר.

בצה"ל מבינים היטב את משמעות הדו"ח. פחות אנשי קבע טובים ואיכותיים, פחות ידע טכנולוגי, פחות אפשרות לגייס אנשים רציניים. "איך אפשר היום לעמוד מול איש קבע שאמור להשתחרר בגיל 52 כמו עמיתיו בשב"כ או בשב"ס ולומר להם טעינו? לא תוכלו לקבל פנסיה. העמיתים שלכם כן. אתם לא! זה הגיוני?" שואלים בצבא.

מנתוני הצבא עולה תמונה המתחברת מאד לשם התר"ש גדעון. מאה אלף חיילי מילואים שוחררו מהשירות ורק אלו המתאימים יוכשרו במידה טובה ואיכותית, הצבא ביצע קיצוץ של 6% בכל המטות (כולל הורדה של ארבעה אלופים מהמטה הכללי), הוקמה זרוע סיבר, הוקמה חטיבת כוחות מיוחדים (כו"מ) וכל זאת במודל הקבע החדש של צה"ל שמצעיר את שרשרת הפיקוד בין 3-5 שנים. "זה ייתן צבא צעיר יותר, מתאים גם פיסית וגם מנטלית לצרכי השעה ומייעל מאד את המערכת", אומר הבכיר.

אבל לצד כל ההתייעלות והשינויים מרחפת עננת לוקר. כשבפועל בצבא משרתים 13,000 אנשי קבע המקבלים פחות משכר מינימום ולומר להם שמי שאינו לוחם לא יקבל פנסיה זו בדיחה, אומר הבכיר, היום בפועל רק 5 מתוך 10 מגיעים לפנסיה וזה חלק מהמערכת העויינת את הצבא.

"לא זו בלבד שאנחנו צריכים להיות ראשונים ויותר מכך, אנחנו ובייחוד אנשי הקבע נמצאים בהשוואה לעמיתינו משאר זרועות הביטחון כמו שב"ס שב"כ וכד' במצב נחות", אומר הקצין הבכיר.

כדי להבין קצת במספרים נברנו בתקציב הביטחון. בשונה משאר משרדי הממשלה גם השכר גם הפנסיה וגם מוסדות השיקום חונים בתקציב הביטחון סביב 61 מיליראד שח. לצבא בפועל מגיע מתוך סכום זה פחות מחצי. ובסכום של כשלושים מיליארד מכלילים הכל: משכורות, רכש מהסכמי עבר, תיפעול שוטף, מוכנות, התעצמות ואחזקה.

"במציאות שבה אנו חיים היינו צריכים 44 מיליארד אבל גם הצבא בתוך עמו יושב ולא הולך למספרים כאלו. אבל בוודאי לא לקצץ ל-25 או 26 מיליארד? זו פשוט מעילה בתפקיד", חוזרים ואומרים בצבא.

כדי להמחיש עד כמה דו'ח לוקר (שטרם נחשף לעיני הציבור ורק חלקים ממנו יצאו), לא מציאותי, לטענת בכירים בצה"ל, מובא הנתון הבא: לפי המלצת הוועדה תקציב הצבא יקוצץ בשליש לעוד חמש שנים! "האם זה אומר שבתוך חמש שנים לא יהיה יותר איום איראני, דאע"ש יוכחדו, עם חמאס ישרור שלום והמזרח התיכון החדש יפרח לנגד עינינו? מי שמאמין בכך שיקום".