גמליאל כהן, מי שהיה ממקימי מחלקת המסתערבים של הפלמ\"ח נפטר אתמול והוא בן 80 במותו.

גמליאל כהן היה המרגל הישראלי הראשון שנשלח לפעילות במדינות ערב. הוא נולד בדמשק, שם חבר בגיל צעיר אל תנועת הנוער הציונית המחתרתית. בשנת 43\' לאחר תלאות דרכים רבות שכללו גם תקופת מאסר בלבנון \'גנב את הגבול\' לישראל. זמן קצר לאחר מכן הצטרף לשורות הפלמ\"ח. בשנת 45\' קרא לו מפקד הפלמ\"ח, יגאל אלון וביקשו להצטרף למחלקה החדשה אותה הוא מבקש להקים, היא מחלקת המסתערבים.

לאחר סדרת מבחני קבלה והסתגלות בשווקים, בכפרים הערביים ובמסגדיהם נשלח כהן לביירות לצורך הקמת תא שירכז מידע מודיעיני. לעיר הגיע כהן במסווה של פליט פלשתיני בן למשפחה אמידה והקים חנות לממכר טכסטיל ממנה ניהל את עניני המודיעין שרוכזו בידיו. למפעיליו בישראל העביר כהן מידע על מחנות ומתקני צבא לבנוניים, כתובות ופרטי מידע על נמל ביירות שסייע בסיכול המאמץ המלחמתי הלבנוני נגד המדינה שבדרך. את המידע העבירו כהן ואנשיו במורס ובמכתבים.

לאחר פירוק הפלמ\"ח התגייס גמליאל כהן לחיל המודיעין ונשלח לקורס קצינים. מאוחר יותר עזב את חיל המודיעין וגויס למוסד. המידע על תקופות אלה ופעילותו בהן נותר עלום גם בימים אלה, ואולם העיתון \'ידיעות אחרונות\' מדווח הבוקר ע\"י העיתונאי עודד שלום כי את קורות אחת המשימות הראשונות שלו מלמדים היום בקורסי ההכשרה של צוערי המוסד לביון ולתפקידים מיוחדים. בכתבתו של שלום ב\'ידיעות אחרונות\' צוטט ההיסטוריון מאיר פעיל כאומר כי כהן \"ידוע בקהילת המודיעין כאחד מסוכני הביון המוצלחים שהיו למדינת ישראל. לא שמענו עליו כי הוא מעולם לא נתפס.\"

בשנים האחרונות, עד גיל 78 עסק גמליאל כהן ז\"ל בהדרכת חניכי כוחות הביטחון בהתנדבות.

בשנת 99\', בטקס היובל של המוסד, חלק לו הארגון כבוד מיוחד כשנקרא לקבלת פרס ראש המוסד מידי ראש הארגון אפרים הלוי. בטקס סיפר כהן על 18 שנות שירותו את מדינת ישראל.

בשנותיו האחרונות כתב כהן ספר שאת צאתו לאור בימים הקרובים לא יזכה לראות.