לא נח. זורוף
לא נח. זורוףחזקי עזרא

מנכ"ל מרכז ויזנטל, אפרים זורוף, הגיע ביום שני לקופנהאגן בירת דנמרק על מנת להגיש תלונה במשטרה כנגד אזרח מקומי בן 90 הנחשד כפושע נאצי. 

לדברי זורוף הקשיש הדני הצטרף לגדוד המתנדבים הדנים בשורות האס.אס הגרמני, ובמהלך מלחמת העולם השניה לקח חלק במעשי רצח רבים של יהודים בבלארוס.

זורוף סיפר בראיון לתקשורת הדנית כי הגיע לקופנהאגן על מנת להגיש תלונה נגד האיש, מאחר ולדבריו השלטונות בדנמרק נמנעו מלנקוט צעדים כנגד הפושע הנאצי. לפחות 6000 אזרחי דנמרק התנדבו לשורות האס.אס במהלך המלחמה.

"מאחר ומשרד המשפטים הדני לא מתכוון לעשות דבר, החלטתי להגיע לקופנהאגן ולהגיש בעצמי תלונה במשטרה שתהיה מבוססת על תיעוד ומחקר. אנו מקווים שזה יביא להעמדתו לדין" אמר זורוף. הוא הוסיף עוד כי "עבודתם של היסטוריונים דנים הוכיחה מעל לכל ספק כי דנים רבים היו מעורבים במעשי רצח של יהודים במהלך מלחמת העולם השניה. המתנדבים הדנים רצחו לפחות 1400 יהודים במחנות ההשמדה על אדמת בלארוס. כאשר זה נחשף, זה אמור היה להוביל מיד לפתיחת חקירה נוספת, אבל למרבה הצער זה מעולם לא קרה".

זורוף סירב לחשוף בראיון את שמו של הפושע הנאצי, אולם לדברי מקורות בתקשורת הדנית מדובר בהלמוט ליף רסמוסן, שסיפר לכלי התקשורת בדנמרק על התנדבותו לכוחות המתנדבים הדנים באס.אס. עם זאת, רסמוסן הכחיש כי שימש כשומר בבית כלא בו נכלאו אסירים יהודים בבלארוס במהלך המלחמה. "גוייסנו רק כדי להיות מאומנים כחיילים, אבל לא היה לנו חלק עם המעשים האחרים. אני קשיש מדי כעת על מנת לשקר", אמר רסמוסן לעיתון הדני "ברלינגסקה". עם זאת, העיתון הוסיף כי בשנת 1954 נחקר רסמוסן על ידי שלטונות דנמרק והודה בפניהם כי ראה אסירים יהודים מוצאים להורג בבתי הכלא בבלארוס בהם שימש כשומר.