הרב דרוקמן: לתרום לקידום העם התורה והארץ

בנוכחות רבני הציונות הדתית, אישי ציבור ומעל ל-600 מתלמידיו לדורותיהם, קיבל הערב ראש ישיבת ההסדר אור עציון ויו"ר מרכז ישיבות בנ"ע הרב חיים דרוקמן את "פרס היצירה התורנית ע"ש הרצי"ה" של הקתדרה לתורה וחכמה בגבעת שמואל.

מדובר בפרס הנחשב כמוביל בתחומו שהיוזם שלו והעומד בראשו הוא רבה של גבעת שמואל, הרב שמואל יניב. באירוע השתתפו ומסרו שיעורים רבה של העיר רמת גן יעקב אריאל, ראש ישיבת בית אל הרב זלמן מלמד, ראש ישיבת מעלות הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת עתניאל הרב רא"ם הכהן, חתניו של הרב, הרב שמעון לפיד ראש הכולל בישיבת אור עציון והרב עוזי ביננפלד ראש מדרשת אורות עציון, הרב שמואל יניב ראש הקתדרה וח"כ לשעבר אורית סטרוק שגדלה וחזרה בתשובה בבית הרב.

הרב דרוקמן אמר בתום הערב, "בוודאי שזו זכות לקבל פרס על שם מורי ורבי זצ"ל, זו זכות גדולה. האמינו לי באמת אחרי כל הערב המיוחד הזה ומושקע אני לא מסוגל לדבר. רק אגיד שחשוב שהכול שייעשה לשם שמיים ולא לשם קבלת פרס וכל אחד יעשה כל שהוא יוכל לקדם את עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל. אנו חיים בדור מיוחד, אשרינו שזכינו לכך; אנו זוכים להשגחה אלוקית מיוחדת עם כל הקשיים אבל צריך לראות את האור הגדול בדור הזה. לאחר מלחמת ששת הימים שאלו את רבנו הרב צבי יהודה זצ"ל, 'השנה תתאבל או תחגוג? אז השיב להם הרב- 'ודאי שאצום ואתאבל על חורבן בית המקדש, אך יחד עם זה אי אפשר שלא לזכור את  אור הגאולה של ירושלים'. לפיכך, חשוב שנזכור יחדיו את שני הדברים הללו-  את היש הגדול מצד אחד ואת האין הגדול מצד שני. אסור להיות כפויי טובה וצריך להודות לקב"ה על כל מה שזכינו בדור שלנו. יהי רצון שנמשיך לפעול ולקדם את  בניין עם ישראל במובן האמיתי ובמובן האמיתי זה מתוך ארץ ישראל ומתוך יניקה עמוקה מתורת ישראל".

מנכ"ל הישיבה הגבוהה אור עציון, נפתלי קנדלר, שהגה לפני שלוש שנים את רעיון ההוצאה לאור של כתביו ציין כי "היה קשה לשכנע את הרב לעצור את מרוצת הזמן ולהתחיל לכתוב את תורתו אבל שכנענו את הרב עד כמה העניין חשוב לדור. נבחר למשימה אברך מוכשר וחשוב בישיבה בשם ר' עומר פדור שעושה עבודה נפלאה ותוך זמן קצר אנחנו כבר מסיימים 6 ספרים והיד עוד נטויה. רבבות מתלמידי הרב מכירים היטב את שיעוריו המופלאים, ויכולים לשמוע את קולו המיוחד של הרב עולה מתוך הכתבים, מדהים. פרויקט הוצאת ספרי הרב הוא מיזם בעל חשיבות רוחנית ראשונה במעלה על מנת להעביר את משנתו התורנית של הרב לדורות הבאים של עם ישראל".

הרב יעקב אריאל העביר שיעור על מוסריות וקדושה מתוך "אורות" של הרב קוק זצ"ל והודה כי "אני "אחד 'האשמים' העיקריים בכך שהרב דרוקמן נכנס לפוליטיקה ומבקש ממנו סליחה עד היום. לחצנו עליו ועל ד"ר בורג ז"ל ואחרים והשידוך אמנם הצליח והרב יצק לתוך הפוליטיקה ערכים של קדושה ומוסר".

עוד ציין הרב אריאל כי "פוליטיקה היא כלי שצריך לשלב בו מוסריות וקדושה, אך לא תמיד הוא כזה. פעמיים נהרסה הממלכה היהודית והסיבות לכך היא בירידת הממלכתיות, ריב אחים ושנאות חינם בשל הפוליטיקה הפנימית שלנו שהביאה עלינו את הרומאים.  הרב דרוקמן שכיהן בחייו כנציג ציבור בפוליטיקה היה מהיחידים שידע להשתמש בה בצורה ראויה, מבלי לשקר ומבלי לקחת ממנה את הדברים הפסולים  וכך נוהג כל חייו ובכל תפקיד כנציג למען הציבור".

הרב זלמן מלמד ציין בדבריו כי "הרב צבי יהודה זצ"ל המשיך את תורתו של אביו ומורו מר"ן הרב אברהם יצחק קוק והסתכל במבט מפוכח וארוך טווח על המציאות בד בבד עם קדושת האלוקות, ומתוך הצורך להיות תמיד אופטימי ולראות הכל לטובה ולשאוף תמיד לגדולות-לשלמות התורה, הארץ והעם. לשאוף לשלושת השלמויות הללו יחדיו נראה אז כהזוי ובלתי אפשרי; להסתכל על דברים נוספים מעבר ללימוד התורה נתפס כרעיון שלא ניתן להפוך למהלך ציבורי רחב. הרב צבי יהודה זצ"ל העביר את ההסתכלות הזו לתלמידיו, כאשר הרב דרוקמן תפס מקום מרכזי מאוד בין תלמידיו- הסתכלות אמונית עמוקה שכוללת דקדוקים של קלה לצד חמורה, אהבת ארץ ישראל ועם ישראל מכל הלב".

ח"כ לשעבר אורית סטרוק ציינה כי "האהבה של הרב דרוקמן לכל אחד מתושבי ישראל זו אהבה ללא תנאי, ללא חשיבות לגודל הכיפה או החצאית. מדובר באהבה מחבקת ויוצרת מציאות. אי אפשר שלא להיות במחיצתו של הרב מבלי לחוש את האהבה הזו- אהבה עצומה לארץ ישראל וכמובן אהבת אין קץ לתורה. האהבה והמסירות העצומה לארץ ישראל ועם ישראל הובילה לבניית כל יישוב חדש, ולהיות תמיד חלק מכל השלבים השמחים לצד הקשים של מפעל ההתיישבות. בכל המצבים הללו הרב תמיד היה אתנו, והעוצמות הללו שנטע בתלמידיו הובילה אותם בהמוניהם להתנחל בא"י. אין לי אלא להודות לקב"ה שזיכני להכיר את הרב מקרוב. אנחנו כאן בשל יצירותיו של הרב אבל כל אחד ואחד מרבבות תלמידיו של הרב הוא ספר בפני עצמו".