פדריקה מוגריני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
פדריקה מוגריני עם ראש הממשלה בנימין נתניהוצילום: קובי גדעון, פלאש 90

רגע אחרי ההסכם עם איראן, האירופים מסמנים את המטרה הבאה, ומחפשים את הנוסחה שתביא לחידוש המגעים בין ישראל והרשות הפלסטינית.

מי שמוביל את המאמצים היא שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, מי שעמדה בראש צוות המשא ומתן האירופי לשיחות הגרעין.

היא מנסה לרתום לעניין את הקוורטט הכולל את האיחוד, ארה"ב, האו"ם ורוסיה יחד עם מדינות נוספות, כדי להפעיל לחץ על הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן, גם אם בדרגים נמוכים.

"כל צעד יהיה מבורך, כי כרגע פשוט אין בכלל תהליך שלום", אמרה מוגריני, וטענה שבדיוק כמו שחוסר הסכם עם איראן היה גרוע מהסכם, כך גם השארת המצב בין ישראל והפלסטינים על כנו, אינו מהווה אופציה.

שרי החוץ של האיחוד האירופי שוחחו היום בעניין, והסמיכו את מוגריני לארגן תמיכה בינלאומית, ולדווח להם על מאמציה בתחילת חודש ספטמבר.

מוגריני טענה בפני כתבים כי "מדובר ביוזמה שצריכה להיבדק היטב. לראשונה, אנחנו מגייסים תמיכה בינלאומית נרחבת, שתכלול גם שחקנים חדשים, שכולם יהיו מחוייבים לתהליך השלום הזה".

במקביל כמובן, כמעט כמו בכל מפגש שלהם, קראו שרי החוץ של אירופה להקמת מדינה פלסטינית עצמאית, וציינו כי "אין חלופה לפיתרון שתי המדינות שייעשה במשא ומתן בין צדדים".

השרים קשרו את המצב כאן, לנעשה באיראן והבהירו כי "ההקשר האזורי, כולל ההקצנה וההתפשטות המתמשכת של הטרור, הופכת את הצורך לסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, גדול עוד יותר".