מדע בדיוני - לא מה שחשבתם

פרופ' ברתנא רואה בסיפורי המדע הבדיוני ניסיון אמיתי להגן על עולם ערכי בפני התוהו של עולם ללא משמעות.

פרופ' אורציון ברתנא , ה' באב תשע"ה

דמות גיבור העל
דמות גיבור העל
צילום: thinkstock

מהו מדע בדיוני? מדע בדיוני הוא הניסיון הגדול ביותר שערך המודרניזם של המאה העשרים, בספרות ואחר-כך גם בקולנוע, להגן על קיומו מפני הבלתי ידוע.

מדע בדיוני הוא הניסיון הגדול של המאה העשרים להפגיש בין השפה העתיקה של האמנות לבין השפה החדשה, יחסית, של המדע. מדע בדיוני הוא ניסיון ספרותי להשליט סדר בתחומים חדשים של לא מובן שנפרצו פתאום.

מרבית הז'אנרים של המדע הבדיוני הם ניסיון פילוסופי להתמודד עם השתנות בתפישת החלל והזמן ועם השתנות בתפישת פרט וזהותו. כך משתנים במאה העשרים מודלים חברתיים - ממשפחה ועד עם - כשהרפואה מאריכה את חיי אנוש, התקשורת מכניסה אנשים למקומות בהם מעולם לא היו. לעולמם של אנשים רגילים מתוסף מידע המשנה את עצם המושגים, "ידע" ו"הבנה", ומערער על המושג "אמת" הקשור בהם. המדע הבדיוני, מאשיות המודרניזם, הוא מחשבה חדשה כדי להתאים ערכים ישנים לעולם משתנה.

התחום הראשון במדע הבדיוני, סיפורת דמות הגיבור ממשיכה את "רומנסת החיפוש" (Quest Romance) של ימי הביניים. במקום אל היער המכושף, נעים בה אל עולמות מכושפים. במקום אביר חבוש שריון רכוב על סוס או מפליג בספינה, נמצא בה אסטרונאוט עטוף חליפת-חלל בספינת חלל. במקום להרחיב בחיפוש את גבולות העולם, נעים בה אל מעבר לעולם כדי להרחיב את גבולות הידע וגבולות השליטה והכוח של בני אדם.

סיפורת דמות הגיבור כוללת בתוכה גם את סופרמן וגם את ההוביטים, כי, כאמור, היא ממשיכת האגדה של ימי הביניים. בשלה, בעיקר, מן הראוי לכלול את זרם המדע הבדיוני בתוך התופעה התרבותית של הפנטסיה. יש בה אגדות יפות המתרחשות בעולמות אגדיים כמו ההוביט וסדרתו, ויש בה דמויות-על שהותאמו על ידי היוצרים האמריקאיים אל כרך-העל, סופרמן, ספיידרמן ודומיהם היוצאים ממחבואיהם לעזרת האנושות המערבית המנוכרת ברחובות ניו-יורק ודומותיה.

מובן שבחלקה יש בה אותה עוצמה ראשונית של האגדה, ובחלקה היא קליפה שטוחה של חלום משאלה להצליח בקלות, שמלווה את האנושות מאז ומעולם.

התחום השני, סיפורת החשיבה הפילוסופית, הוא התחום העיקרי במדע הבדיוני. זה הניסיון האמיתי להגן על עולם ערכי בפני התוהו של עולם ללא משמעות, שאליו נפרצה כבר המאה התשע-עשרה וביתר שאת, המאה העשרים.

סיפורת המדע הבדיוני הפילוסופית מנסה להציל את העולם הערכי, כשהפיסיקה מציגה עולם בלתי-מובן, כשהאינסוף נעשה מוחשי באמצעי המדידה, כשתיאוריות מוחלפות בקצב הולך וגדל. היא מתאימה אותו לתגליות החדשות ולחשיבה החדשה, ומנסה לנבא לו את הבאות.

פרופ' אורציון ברתנא עומד בראש המסלול לתואר שני במורשת ישראל באוניברסיטת אריאל, תכנית רב תחומית המשלבת לתוך מסלול לימודים אחד נושאים שונים במדעי הרוח בכלל וביהדות בפרט.