ח"כ בוקר בוועדה
ח"כ בוקר בוועדהצילום: דוברות הכנסת

במשכן הכנסת נערך היום (שלישי) דיון ראשון של ועדת המשנה לכבאות והצלה, בראשות חברת הכנסת נאווה בוקר מהליכוד, שבעלה תנ''צ ליאור בוקר ז''ל נספה באסון הכרמל.

"בוקר היא ועד הכבאים בכנסת ואין ראויה ממנה לוועדה בנושא", אמר בדיון ח"כ דוד אמסלם (הליכוד).

ח"כ בוקר הדגישה כי "זה רגע מרגש של סגירת מעגל. אחרי השריפה בכרמל החלטתי לא לעמוד מהצד וללוות את הליך השיקום. ניהלנו מאבק ולאחר שנים רבות של הזנחה פושעת חל מהפך אבל היד עוד נטויה. החזון שלי אומר שלא נחכה לאסון נוסף, נעשה הכול למנוע זאת ונתמוך בלוחמי האש המצוינים שלנו.

"ועדה מקצועית אינה עניין לפוליטיקה של ימין ושמאל כי האש לא מבדילה בין יהודי לערבי, דתי או חילוני", הדגישה בוקר וברכה בחום את משלחת הכבאים לאולימפיאדה בארה"ב שחזרה לארץ עם תשע מדליות.

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) פנה לנציב הכבאות, "לוועדה יש המון כוח לשמש טריגר להשגת הישגים לשירותי הכבאות". ח"כ דני עטר (המחנה הציוני) סיפר כי "כמי שהיה יו"ר איגוד ערים לכבאות באזור העמקים, באתי לומר שאנחנו איתכם".

נציב הכבאות והצלה רב טפסר שחר איילון הודה כי גם הוא נרגש מהמעמד. "נאווה נפגעה בצורה טרגית מהשריפה והיא לקחה את האירוע הנורא הזה והלכה לעשייה. בארבע השנים האחרונות הובילה באמצעות עמותה פרטית הקמת מרכזי לימוד והדרכה בפריפריה, עזרה למתנדבים וזה המקום להודות ולומר יישר כוח.

"עברנו רפורמה וקיבלנו כסף אבל הפערים עצומים", ציין איילון. ''המערך צריך להשלים פערים של עשרות שנים". 

ח"כ בוקר ביקשה לדון בהצתות החוזרות ונשנות בהרי ירושלים. "בכל קיץ מתחילות הצתות מכוונות. בתחילת החודש עלו באש למעלה מאלף דונם באזור מעלה החמישה ויש דיווחים על אירועים בהם הכבאים מגיעים ונתקלים במארבי אש בהם נזרקים בקת"בים ואבנים ומדליקים שריפות משנה ללכידת הכבאים באש.

"המידע אינו פנטזיה אלא מגובה בסרטונים ועדויות כבאים. אי אפשר להמשיך בשגרת ההצתות שחונקת את הכבאים והמשטרה. אם זה באכיפה מוגברת, אמצעים טכנולוגיים או זיהוי מהיר יותר של ההצתות".

מפקד מחוז ירושלים של שירותי הכבאות, אלי פרץ, סיפר כי "היה לנו רצף של אירועים, יום אחר יום, ובכולם הופעלו כוחות מעל ומעבר שמחוז יכול לספק, כך שנעזרנו במחוזות אחרים. הופעלו בכל אירוע שישה מטוסים ומסוק משטרתי עם 20-18 צוותים בכל אירוע. כשאנחנו מגיעים למסקנה שמדובר בהצתה מעבירים למשטרה שפותחת בחקירה. עלינו כמה מדרגות בשנים האחרונות בשת"פ עם המשטרה".

רע"נ מבצעים במחוז ירושלים, סנ"צ רונן עובדיה, הסביר כי "קשה למקד את ההצתות לשעות מסוימות. אנחנו מפעילים יחידות וגורמים מבצעיים למניעת שריפות ביערות, לאורך כל העונה". ח"כ בוקר טענה: "לא נראה שזה עובד".

עובדיה ציין בתגובה כי "בשנה שעברה היו 26 מקרי שריפות בהרי יהודה והשנה שבע שריפות. זו ירידה משמעותית ביחס לשנה שעברה".

היערן הראשי בקק"ל דוד ברנד סיפר כי "אנחנו מתמקדים במניעה ואיתרנו ישובים שנמצאים בסכנה. הקמנו 170 קווי חיץ שאמורים לסייע. יש לנו באופן קבוע מגדלי תצפית שמאוישים עד השקיעה. יש לנו 24 כבאיות שחידשנו מאז השריפה בכרמל ואנחנו נותנים מענה ראשוני עד שכיבוי אש מגיעים".