מבצע ומפגש נדיר בטיפול נמרץ
מבצע ומפגש נדיר בטיפול נמרץצילום: אלי דדון

זה היה פרויקט מורכב אבל בסופו הטוב לא נשארה עין יבשה בטקס ברית המילה שנערך השבוע בבית החולים כרמל.

לפני כחודש נפצע קשה בתאונת דרכים צדוק סמבל בן ה 56 תושב טירת הכרמל. צדוק שהיה בדרכו לאילת במסע מועדון האופנוענים של הצפון, החליק בשולי כביש הערבה התהפך מספר פעמים, עף מהאופנוע הכבד עליו רכב ואיבד את הכרתו. צדוק פונה בבהילות במסוק לבית החולים סורוקה שם נלחם הצוות הרפואי על חייו.

בינתיים משפחתו של צדוק שגרה באזור חיפה נדרשה לנסוע יום יום הלוך ושוב לבאר שבע. הבעיה נוספת שהתגלתה היתה כי כלתו ספיר, כלת בנו היחידי מני, נמצאת בחודש התשיעי להריונה וצריכה ללדת כמעט בכל יום בחיפה.

"הקשר שלי עם אבא הוא חזק ומיוחד", מסביר מני סמבל, בנו של צדוק, "אני בן יחיד ואבא הוא כל עולמי, מרגע התאונה חיינו התהפכו ומצאתי את עצמי נקרע בין הנסיעות המטורפות מחיפה לבאר שבע כל יום, לנסות לתפקד קצת בעבודה. ובמקביל לדאוג לאשתי שנמצאת ממש לפני לידה ראשונה בחודש התשיעי".

מי שנרתם לעזור למני ולמשפחתו היה ד"ר אריק עדן מנהל היחידה לטיפול נמרץ נשימתי בביה"ח כרמל. "הסיפור של מני ואביו נגע לליבי ומיד פניתי לביה"ח סורוקה בבקשה להקל על המשפחה ולנסות להעביר את החולה מביה"ח הדרומי לכרמל", מספר ד"ר עדן.

במבצע מיוחד ובאמצעות ניידת טיפול נמרץ וצוות רפואי צמוד, ולאחר טיפול מציל חיים ומסור בסורוקה הועבר צדוק ע"י משפחתו מהמחלקה לטיפול נמרץ למחלקה בכרמל. 

"הטיפול שאבא מקבל כאן ביחידה בכרמל הוא טיפול מדהים", מספר מני. "יש כאן צוות אנושי ומסור שעושה לילות כימים כדי להציל חיי אדם פשוטו כמשמעו. אין לנו מילים כיצד להודות להם".

"צדוק התקבל ליחידה אצלנו אחרי חבלת ראש קשה כתוצאה מהתאונה והגיע אלינו במצב קשה", מסביר ד"ר עדן, "הוא סבל מדימומים קשים ושברים מרובים בגב ובלסת, הצוות בסורוקה הציל את חייו ואנו ממשיכים כאן בתהליך הטיפול המורכב בטיפול נמרץ".

תוך כדי הטיפול בצדוק האב ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל, מתאשפזת ספיר אשתו של מני לקראת לידתה הראשונה. כאן עלה שוב הצורך להפגיש את היולדת והתינוק החדש שיבוא לעולם, לבין הסבא צדוק ששוכב בטיפול נמרץ בכרמל.

מני פנה בבקשה לבית החולים רמב"ם שם שכבה ספיר לקראת לידתה ובהמלצת ד"ר עדן הועברה ספיר ללדת קרוב לסבא צדוק בביה"ח כרמל.  וכך לאחר מסע מורכב ומסובך נפגשו משפחתו של מני, האמא רחל, והכלה ספיר עם האבא צדוק בטיפול נמרץ.

רק אחרי שלחץ צדוק את ידה של ספיר כלתו, בטיפול נמרץ, רק אז היא הרשתה לעצמה ללכת ללדת. ולפני כשבוע ילדה את בנה הבכור בשעה טובה במחלקת היולדות בכרמל.

אחרי תיאומים עם רב בית החולים הרב מאיר אינדיק שהעמיד את בית הכנסת לטובת הברית, ולאחר שגוייס המוהל, החלה התארגנות מיוחדת להורדת צדוק מהיחידה לטיפול נמרץ לקומת בית הכנסת כדי שיוכל להשתתף בברית נכדו הראשון.

" זה פרויקט לא פשוט להוריד חולה מהמיטה בטיפול נמרץ ולהעביר אותו למקום אחר", מסבירה האחות הראשית של המחלקה מרינה ניחניביץ.

בעזרת צוות שלם עם ציפי גאשי ראש צוות הנשמה, כאשר צדוק מחובר למכונת הנשמה, מכשירים שונים ועירויי תרופות, מורד צדוק, כמו במבצע צבאי ממיטתו בטיפול נמרץ ומועבר לבית הכנסת לברית המילה של נכדו.

לברית המילה הגיעו רק בני המשפחה הקרובים ובדיוק חודש לאחר התאונה פתח לראשונה צדוק את עיניו והחזיק את נכדו הראשון שנקרא "אושר צדוק" על שמו.