דגלי גאווה בחוצות ירושלים. ארכיון
דגלי גאווה בחוצות ירושלים. ארכיוןצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

ביום חמישי הבא יתקיים בירושלים מצעד  הגאווה השנתי ובעולם הדתי מתחילה היערכות למחאה. הפעיל החברתי ומוותיקי הנאבקים בתופעה ובמצעדיה, אפרים הולצברג, מספר בערוץ 7 על עברו של המאבק ועל הצפוי לקראת המצעד המתקרב.

בראשית הדברים מבהיר הולצברג כי הוא רואה בעצמו תלמידו של ה'אור החיים' הקדוש ששואל מדוע נכתבת פעמיים האזהרה שלא תקיא הארץ אתכם, גם בפרשת אחרי מות וגם בפרשת קדושים, ומפרש שפעם אחת מתייחסת למעשה סדום שעשויה להוביל להקאתו של עם ישראל מארצו והפעם השנייה היא משום אותם שהיה עליהם למחות ולא מחו על כך.

הולצברג מותח קו ישיר מאז ימי המבול לפני 4000 שנה, דרך הפיכת סדום ועמורה ועד לאירועים קשים המלווים את המציאות הישראלית בשנים האחרונות. לדבריו כל אלה מלמדים אותנו מה קורה כשעושים את ההיפך מרצונו של הקב"ה, כלשונו.

בדבריו הוא מספר כי "אהוד אולמרט היה הראשון שהכניס את המצעד הזה לירושלים", ולהערכתו הסיבה לכך היא העובדה שבתו "נשואה" לבת זוג עמה היא חיה. על ימי טרום המצעד הראשון בירושלים הוא מספר כי הרב אלישיב שלח אותו לרב עובדיה יוסף לשוחח איתו על הנושא הזה.

"הרב עובדיה שאל אותי מה הרב אלישיב מבקש שנעשה. אמרתי לו שיש לכם ערוצי קודש למחאה על כך נגד אולמרט. הרב עובדיה אמר לי שהרב אלישיב ידבר ברדיו. אמרתי לו שאין לרב אלישיב רדיו משלו, אז הוא אמר לאלי ישי שישב לידו שיזכיר לו לפני הבחירות לראשות עיריית ירושלים שנחפש מועמד אחר לראשות העירייה. אמרתי לרב עובדיה, כבוד הרב מי מבטיח שנישאר כאן עד שיהיה ראש עיר חדש.

"על דברים כאלה נאמר 'ולא תקיא הארץ אתכם'. אמרתי לו גם שאם לא נעשה רעש זה יהפוך לנורמה של ירושלים, כמו שבוע הספר וכמו יום ירושלים. שנה אחר כך הרב עובדיה דיבר על כך בלוויין ודיבר על הצורך בכך שמיליונים יגיעו למחות. מיקי לוי שהיה אז מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניסה להרגיע את הרב עובדיה כדי שלא יתסיס את הציבור. הרב עובדיה אמר למיקי לוי שנושא זה של עריות הוא הדבר הגרוע ביותר ועל זה אין שום כפרה, ובנושא הזה "כולנו פנחס". מזל שמיקי לוי לא ידע מי זה פנחס בן אלעזר. אולי חשב שזה איזה חבר כנסת מש"ס...".

מוסיף הולצברג ומזכיר גם את דבריו של עורך מעריב המנוח אמנון דנקנר שהכריז כי אם המצעד יהיה בירושלים יעמוד הוא עצמו בראש המחאה החרדית ואם ישאלו אותו מה לו ולחרדים יאמר להם שתי מילים: 'עיר הקודש' שבה הדבר אינו מתאים ואינו ראוי.

"היום בוכים על עשר שנים לגירוש מגוש קטיף. כשהיה הגירוש אחד מהרבנים של גוש קטיף אמר לי אז תמחו על המצעד, כי אנחנו בגוש קטיף נשלם את המחיר של 'ולא תקיא הארץ אתכם'", אומר הולצברג ומספר על סקר שבשעתו ערך הרב יצחק לוי שכיהן אז כשר חינוך, ובסקר עלה כי למעלה מתשעים אחוזים מתושבי ירושלים, יהודים מוסלמים ונוצרים, סבורים שזה לא מתאים לעיר הקודש וזו פרובוקציה נוראית".

"עיריית ירושלים האווילית תולה את דגלי הגאווה שהם פצעים בכל לב יהודי מאמין. אלו צבעי הקשת, אותה קשת שבה ה' הבטיח שלא יהיה מבול ואת זה לוקחים לדגל שלהם...", הוא אומר ועובר לסיפור נוסף ומספר מקרה שאותו סיפר הרב עמאר, רבה של ירושלים בימי כהונתו כראשון לציון.

סיפורו של הרב עמאר התרחש כאשר כיהן כדיין בבית הדין בבאר שבע. אישה הגיעה אליו בדמעות וסיפרה שהיא ניצולת שואה וכאשר נולד לה בנה חשה שניצחה את היטלר שכן כעת יש המשכיות למשפחה ולעם, אך כאשר בנה הודיע לה כעת שהוא שייך ל"קהילה הגאה" היא הבינה שהיטלר ניצח כי לא יהיה לה המשכיות.

הולצברג מתריע בדבריו מאסונות של אש ומים במידה ואכן יתרחשו הדברים ללא מחאה נמרצת שלדבריו יכולה גם להביא לביטול המצעד ואולי להביא לכך שגם ביום תשעה באב המתקרב לא יהיה צום שכן הגאולה תושלם.

באשר למחאה המתוכננת הוא אומר כי הוא ופעילים נוספים יעשו ככל אשר יורה להם הרב חיים קנייבסקי. עם זאת הוא מציין כי מדי שנה מתקיימת מחאה בכיכר השבת ואליה מתאספים בני כל החוגים לזעקה משותפת בהנהגתם של רבנים ומקובלים מובילים.