מטופלת מתוקה מדבש
מטופלת מתוקה מדבשצילום: פנימה

היא מתגלגלת הביתה, מקרטעת לה בעליזות בצעדי צפרדע, פותחת את דלת ביתה - ומיד שוקעת בכל כובד משקלה לתוך הכורסה המרופדת, כמעט כמוה.

אחרי שנשימתה חוזרת, היא זועקת בקולי קולות: "אבריימי, בוא תשמע מה אמרה לי רופאת הנשים היום!". בין לבין היא לוגמת בלגימה אחת ארוכה ספל ענקי של שוקו חמים ומתוק שהספיקה להכין. כשאבריימי מגיע היא מכריזה באוזניו: "הרופאה הודיעה לי שאני ממש ממש מתוקה מדבש...".

השמנה בהיריון היא מחלה שמשפיעה הן על בריאות האם, הן על בריאות העובר והן על מהלך ההיריון והלידה. במקרים כאלה יש עלייה ניכרת בתחלואה בהיריון, המתבטאת ביתר לחץ דם הריוני, בסוכרת היריון, בהפרעת שינה חסימתית, בכאבי גב, בטרומבוזות, בהשמנה עוברית ועוד. 

במהלך הלידה עלולים לקרות ליולדת הסובלת מעודף משקל סיבוכים רבים, הרבה יותר מאשר אצל יולדת אחרת, כגון מקרים רבים של פרע כתף של העובר, קרעים בתעלת הלידה, שכיחות גבוהה יותר (פי שלושה!) של ניתוחים קיסריים ובעקבותיהם גם יותר זיהומים באזור פצע הניתוח, לידות מכשירניות ועוד. 

כמו כן, בריאות היילוד לאחר הלידה עלולה להיפגע, כגון בירידה בערכי הסוכר בדמו, הפרעות נשימתיות, מומים עובריים, צהבת ועוד. כחמישים אחוזים מהנשים שנפטרות בתקופת ההיריון הן נשים שמנות ושמנות מאוד.

אז מה עושים עם אישה מתוקה מדבש? קודם כול מראים לה הרבה אמפתיה, מה שסביר להניח שהיא לא זוכה לקבל מרוב הסובבים אותה. ולכן, טוב עשתה הרופאה שעטפה אותה במעטפת של פרגון, ובחוש הומור עדין הכתירה אותה כ"אישה ממש מתוקה מדבש". 

ואכן, מחקר ראשוני שבוצע באוניברסיטת ג'ון הופקינס העלה כי רופאי משפחה מפתחים פחות אמפתיה ורגישות כלפי אנשים עם השמנת יתר ומשקל עודף, יחסית למטופלים האחרים שלהם שמשקלם תקין. 

המחקר הראשוני הזה הקיף את מרפאותיהם של כארבעים רופאי משפחה בארצות הברית וכמאתיים ממטופליהם. פרמטר חשוב שנבדק הוא נושא האמפתיה שהרופא הפגין בטבעיות מול מטופליו, כאשר ידוע שהפגנת אמפתיה מעלה באופן משמעותי את היענות הפציינט להוראותיו של הרופא ולטיפול התרופתי. ואכן, נמצאו פערים משמעותיים בהתנהלות ובקשר הרגשי בין הרופא ומטופליו ביחס ישיר למשקלם.

כמובן, לא צריך להרים ידיים. במפגש עם המטופלת כבדת המשקל, שבוודאי נושאת בלבה משקעים רבים עקב דיאטות שונות שאכזבו, כדאי להעלות בעדינות רבה את נושא השינוי בתזונה, במגמה של הימנעות מעלייה במשקל ואף של ירידה מבוקרת. 

בדרך כלל, ישנה ציפייה שאישה בהיריון תוסיף למשקלה כ‑10‑12 ק"ג במהלך ההיריון. באישה עם השמנת יתר (BMI מעל 30) יש לעשות כל מאמץ שהעלייה במשקל תהיה של 5 ק"ג בלבד, ואם ישנה השמנת יתר משמעותית יותר (BMI מעל 35) מומלץ שלא תעלה כלל במשקל במהלך ההיריון. 

כמו כן מומלץ להעניק לאישה המתוקה הדרכה תזונתית. השאיפה היא צריכת מזונות עם ערך גליקמי נמוך, הימנעות מוחלטת מסוכר לבן ומקמח לבן, ארוחות קטנות לעתים קרובות (מדי שלוש שעות) ופיזור של הרכב הפחמימות לאורך כל היום.
גם פעילות גופנית תיטיב מאוד עם האישה ההרה הסובלת מעודף משקל. הבעיה היא שבחורות שמנמנות בדרך כלל אינן חובבות ספורט נלהבות. שחייה היא אחד מתחומי הספורט המתאימים ביותר להיריון, במיוחד לנשים שמנות אשר ממש צפות על פני המים; אמנם בעיני עצמן המראה שלהן בבגד ים לא תמיד מלבב. ובכל זאת, הספורט הזה אמור להתאים ולהיות להן נוח ומועיל הרבה יותר מכל ספורט אחר.

וכרגיל, הטוב מכול הוא מניעה. טוב תעשה האישה השמנמנה, שמזמן התייאשה מכוחן של דיאטות שונות ומשונות לשנות את גזרתה באופן משמעותי, אם תשקול בחיוב ניתוח בריאטרי בטרם תהרה. סיכויי ההצלחה של כניסה להיריון ומניעת סיבוכי היריון בלתי רצויים, בעיקר סוכרת היריון, ומניעת הופעת סוכרת בכלל, יעלו פלאים בעקבות הניתוח הזה. 

לאחרונה נמצא בעבודות על חולדות כי השמנת יתר מגבירה את עצמה במעין מעגל קסמים, על ידי דיכוי הורמון שאחראי על דיכוי התיאבון ושריפת קלוריות. החוקרים פיתחו תרופה שסייעה לחולדות אלו לפתח חלבונים רצויים להפחתת השמנה, והפעולה הזאת הועילה להן. כעת עוסקים החוקרים בפיתוח תרופה שתעבוד על אותו עיקרון אצל בני אדם, אבל יעברו עוד כמה שנים עד שהתרופה הזו תצא לשוק.

אך גם ברובד הרגשי, בטיפול בהשמנת יתר אנחנו כמטפלים עלולים לחולל מעגל קסמים אם נשדר אי נחת וזלזול כלפי האישה שיושבת מולנו רק בעקבות הופעתה החיצונית. חשוב מאוד להתייחס לאישה השמנמנה ולגופה בכבוד ובאמפתיה, ולתת לה תחושה טובה וחיובית שתעצים אותה ותחבר אותה, באופן חיובי וטוב, לגופה.

פורסם לראשונה בפנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן