יחד כל הדרך
יחד כל הדרךצילום: דובר צה''ל

שבועיים אחרי הגיוס ויותר משנה אחרי שראו זה את זה בפעם האחרונה, נפגשו ארבעת החברים מהתיכון שוב - במקום הכי פחות צפוי.

"מצאנו את עצמנו בבוקר של מסדר הדמעות (מסדר שמתרחש שבועיים לאחר הגיוס ובו מחלקים את הלוחמים לגדודים ויחידות) אחד ליד השני, והבנו שאנחנו מגיעים יחד ל'מגלן'", סיפר סמל י'.

הוא ושלושת חבריו התחילו כל אחד את דרכו במקום אחר, ומגיבושי סיירות וטיס הגיעו – אחרי תקופה ממושכת כחברים לכיתה – לאותו הצוות. "הקריאו את השמות שלנו, רצנו לאמצע ושמחנו בטירוף", משחזר סמל ש'.

הסיכוי שיגיעו ארבעה חברים מאותה הכיתה לאותו הצוות ביחידת עילית הוא נמוך מאוד, ולדבריהם של ארבעת הלוחמים, כנראה שלא מדובר בצירוף מקרים. "שלושה מאיתנו בוגרי מכינות ושנות שירות, שם המסר הזה של שירות משמעותי מחלחל כבר מההתחלה", מסביר סמל ד'.

לדבריו, מקום נוסף שדחף אותם לשאוף גבוה הוא בית הספר בו למדו. "למרות מה שקיבלנו מהסביבה, לדעתי החינוך הכי משמעותי הגיע מהבית. ההורים שלי אפילו לא היו צריכים לדחוף אותי לזה בגלל שהיה נראה לי מובן מאליו לתת מה שאני יכול", מוסיף סמל י'.

במבצע "צוק איתן" נותרו ארבעת החברים בשטחי הכינוס מכיוון שעדיין לא סיימו את שלבי הכשרתם. "היינו על הגבול וראינו את החברים שלנו נכנסים, חבר'ה שהתגייסו לפנינו וחברים שהכרנו מהישוב", נזכר סמל ש'.

"שמענו על הרוגים, היינו באטרף. רצינו להיכנס ולהיות חלק". הרצון להשתתף בלחימה הוא משהו שהניע את כלל החבורה. "אתה מחכה לזה. זה משהו שאתה מתאמן אליו, אתה רוצה לעשות את מה שמכינים אותך לקראתו", מוסיף סמל מ'.

חבריו לכיתה לא היו היחידים שאיתם התגייס סמל מ' – על האוטובוס ביום הגיוס עלה גם אחיו התאום, שמשרת עכשיו בפלס"ר גולני. "אם תהיה מלחמה אמא שלי לא תישן טוב בלילה, אבל מה לעשות, היא מבינה שזה חשוב", צוחק הלוחם.

היום, כשארבעתם בשירות סדיר, החברות ביניהם היא לא מה שהייתה בעבר. "אחרי שנה וארבעה חודשים אתה מגלה שהרמה שבה הכרת את החברים בתיכון לא דומה בכלל לחוויה מהצבא", מציין סמל י'. "המצבים הקיצוניים שמגיעים אליהם בשירות מוציאים ממך דברים אחרים. אתה מכיר אותם ואת מי שהם באמת", הוא מוסיף.

למתגייסים הטריים יש להם להגיד בעיקר דבר אחד – לא משנה איפה שובצת או כמה קשה, תעשה את הדברים הכי טוב שאתה יכול. "אל תסתכלו על זה בתור עוד גיבוש אלא קחו את המסלול כמטרה מהשניה הראשונה", אומר סמל י'. "תעברו הכשרה שלא הרבה עוברים. בסופו של דבר איך שתהיו יקבע איך תראו כלוחמים וכאנשים".