כשהטוב הופך לרכרוכי או אז הרע מתגבר ומשתלט. נשיא איראן חסן רוחאני
כשהטוב הופך לרכרוכי או אז הרע מתגבר ומשתלט. נשיא איראן חסן רוחאנירויטרס

רוב קטן מקרב יהודי ארה"ב תומך בהסכם הגרעין עם איראן, ומעוניין שהוא יאושר בקונגרס ללא בעיות, כך עולה מסקר של העיתון היהודי-אמריקני, "ג'ואיש ג'ורנל", היוצא לאור בלוס אנג'לס.

מנתוני הסקר עולה כי מרבית יהודי ארה"ב, שמצביעים ממילא למפלגה הדמוקרטית, תומכים בעמדת הנשיא אובאמה ללא סייג. 49% תמכו בסקר הסכם, בעוד 31% התנגדו, ו-20% בחרו שלא להביע דעה.

53% מהנשאלים היהודים טענו שהקונגרס צריך לאשר את העיסקה, ו-35% התנגדו למהלך.

העורך הפוליטי של העיתון, והמומחה ליהודי ארה"ב, שמואל רוזנר, אומר כי הנתונים לא מפתיעים כלל. "המגמה אצל היהודים מאוד דומה למגמה בשאר הציבור. צריך להבין שיהודי אמריקה בדרך כלל מתנהגים כמו אמריקנים. אם אצל רוב האמריקנים היחס להסכם עומד לפי מפתח מפלגתי, גם אצל היהודים זה כך. מי שתומך בנשיא, הסבירות שיתמוך בהסכם גבוהה".

הוא מוסיף כי "אנחנו יודעים שרוב היהודים בארה"ב הם דמוקרטים, ורובם הצביעו לנשיא אובאמה, אפשר היה להעריך גם מראש שהם יתמכו בהסכם"

עם זאת נראה שהרוב העולה מהסקר דחוק מאוד. "זה בגלל שבכל זאת מדובר באיראן, ובכל זאת מדובר בנושא שישראל לקחה אותו בחריפות והגיבה בחמת זעם", אומר רוזנר, אבל מסייג: "זה לא שהיהודים לא מושפעים בכלל מהלך הרוחות בישראל ומהקולות המתנגדים להסכם. אבל זה לא בעוצמה כזו, שזה ישפיע על שינוי העמדה".

הוא גם מתייחס לעובדה שסקר ציבורי משמעותי פחות, משום שהקרב בנושא מתנהל בבית המחוקקים. "חברי הקונגרס מושפעים מאוד מדעת הקהל, והם לא נוהגים לצאת נגד הבוחרים שלהם. כאשר הפוליטיקאים הדמוקרטים רואים שרוב הבוחרים שלהם, ואפילו היהודים שהיו אמורים להיות נגד, תומכים בהסכם, אני לא רואה מחוקק דמוקרטי שיוצא נגד ההסכם", מעריך רוזנר.