הר הבית הבוקר
הר הבית הבוקרצילום: משטרת ישראל

נשיא המדינה ראובן ריבלין מגנה את התפרעויות הערבים הבוקר (ראשון) בהר הבית. ארבעה שוטרים נפגעו באורח קל מאבנים ומחומר בלתי מזוהה שהושלכו לעברם מתוך מסגד אל אקצא. 

"היום, צום תשעה באב, אנו אבלים על חורבן שזיכרונו ולקחיו מלווים את עמנו יום יום. את מעשי האלימות והטרור שנעשו כלפי מתפללים, דווקא היום, בקדוש שבאתרים, יש לגנות פה אחד", אמר הנשיא.

ריבלין ביקש לחזק את ידי כוחות הביטחון, "בנחישותם למנוע כל פגיעה או הפרעה לסדרי התפילה אל מול הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו. לא נוכל לסבול מעשי שנאה שכאלה ולא נאפשר לאף פורע למנוע מיהודי להתפלל במקום הקדוש לנו.

"אסור לנו לשכוח כי פרעות תרפ"ט התרחשו בגלל הניסיון למנוע דריסת רגל של מתפללים יהודים בכותל המערבי, כאשר עצרת של בני נוער, בהם חניכי בית"ר שהשמיעו את קולם ש'הכותל כותלנו' נענתה בפרעות ומאורעות דמים. מדינת ישראל הריבונית לא תאפשר לאף אדם למנוע מיהודים להתפלל במקום הקדוש לנו", הוסיף.

למעלה מ-850 מבקרים הגיעו היום להר הבית, ביניהם גם שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי).

שני יהודים נעצרו על ידי המשטרה, אחד קרא "שמע ישראל" בתוך מתחם הר הבית והשני סרב לבקשת המשטרה לחלוץ את התפילין בכניסה להר ואף נשך את אחד השוטרים.

הר הבית

במהלך שעות הלילה התבצרו ערבים, חלקם רעולי פנים, בתוך מסגד אל אקצא בהר הבית. הערבים אספו אבנים, קרשים ופלטות עץ וזיקוקין ואף הכינו בקבוקי תבערה בתוך המסגד במטרה להתעמת עם השוטרים ולפגוע בשגרת הביקורים ובמבקרים בשטח הר הבית בט׳ באב.

הערבים הקימו מחסומים למניעת סגירת דלת הכניסה האחרונה למסגד אל אקצא, בהם ארונות נעליים, מוטות ברזל ועץ חבלים שנקשרו לדלתות המסגד, פלטות שיש ועוד, במטרה למנוע את סגירת הדלתות ולהיערך לעימות אלים אל מול השוטרים.

הפורעים התמקמו הבוקר ברחבת אל אקצא, כשהם רעולי פנים ומצויידים באבנים וזיקוקין. כשהבחינו בשוטרים במדרגות הצפוניות של אל אקצא החלו ליידות לעברם אבנים ולירות זיקוקין.

הפורעים לקחו את השמשיות אשר שימשו להצללה עבור המתפללים ברמדאן והציבו אותן בתוך המסגד כביצורים המשמשים למסתור עבורם, ומאחורי ״ביצורים״ אלו נערכו לעימות אלים אל מול השוטרים.

המתפרעים החלו ליידות עשרות אבנים ובלוקים לעבר השוטרים מתוך מסגד אל אקצא, ירו זיקוקין בכינון ישיר והתיזו לעבר השוטרים נוזל שאינו מזוהה.

"כוח המשטרה פעל במיומנות ומקצועיות, תוך הפגנת נחישות ואומץ רב ותחת מטר סלעים, זיקוקין, מוטות ברזל החלו להסיר את המחסומים שהוצבו בפתח הכניסה למסגד, רעולי הפנים המשיכו לירות זיקוקין לעבר השוטרים ופצעו מספר שוטרים", אומרים במשטרה.

לאור העימות הקשה והסלמת הפעולות של הפורעים, במטרה למנוע את המשך הפגיעה בשוטרים ולהסיר את המחסומים שקובעו לדלתות ולרצפה נכנס הכוח מספר מטרים פנימה, הצליח לסגור את דלתות המסגד כשהפורעים בתוכו, החזיר את השקט ואיפשר לפתוח את הר הבית לביקורים.

ארבעה שוטרים ולוחמי מג"ב נפצעו באורח קל מאבנים וחומר בלתי מזוהה שהותז לעברם. שני שוטרים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם ושניים טופלו במקום ע״י כוח רפואה משטרתי.