'בציונות הדתית - הבדלים קטנים ולהבה גדולה'

הרב רפי פויירשטיין רואה כמסר מרכזי של תשעה באב את ליכוד השורות, בעיקר לנוכח מה שנראה כנתיב שמוביל לקרע חמור בציונות הדתית.

שמעון כהן , י' באב תשע"ה

בסוכתו של הרב רפי פויירשטיין
בסוכתו של הרב רפי פויירשטיין
יוני קמפינסקי

בראיון ליומן ערוץ 7 ביום צום תשעה באב התיחס הרב רפי פוירשטיין, יושב ראש עמית של ארגון רבני 'צוהר' לאופן שבו ניתן ונכון "להנגיש" ולקרב לתודעה הישראלית את תחושת האבל ביום תשעה באב.

הרב פוירשטיין מציין כי כרב קהילה וכהורה גם הוא מתחבט בשאלה זו רבות ולטעמו נכון לחלק את המענה לשני אפיקים - האפיק הפנים מגזרי, זה של הציונות הדתית, והאפיק הכללי של כלל החברה הישראלית.

בדבריו מבהיר הרב פויירשטיין כי המועדים בלוח השנה היהודי נועדו לא רק לזכור אלא גם לייצר חשבון נפש לאור מיוחדותו של היום המצוין, ומאחר וזו התפיסה הרי שנכון לאתר את הנקודה המיוחדת שבה חובה להשתפר, ו"מה שקופץ לראש זה המושג ה"חבוט והנדוש" של שנאת חינם. מושג שלמרות הכול לא פסקה הרלונטיות שלו".

"ההבדלים הפנימיים בתוכנו, בין רבנים ואברכים, לפעמים כאלה שלמדו ספסל אל ספסל באותה ישיבה, ההבדלים הללו הופכים כואבים וחריפים. יש רבנים שיזומנו לכנס כזה וכאלה שלא, יש שספריהם לא יוכנסו ויש שלא יכתבו בעלון פרשת שבוע כזה או אחר וכו'. עולם התורה הציוני דתי הולך ומתפצל ומתחדד ונבקע", אומר הרב פוירשטיין ומוסיף: "שנאת החינם אינה מופנית כלפי מי שבחוץ, אלא בתוך המחנה פנימה, במקום שבו ההבדלים קטנים שם העוצמות גדולות והלהבות משתוללות".

לדבריו המענה למציאות הזו הוא חינוך לכבוד, "לא להפסיק את חידוד העמדות. לגיטימי וחשוב שכל רב וכל הורה יאמר את דבריו ללא עיגולי פינות, אבל בו זמנית יהיה הכבוד ההדדי, לא הכבוד החיצוני המנומס, בלי להפוך לפלוראליסט ולומר שהכול כשר. להבין שלא כל האמת אצלי ואני יודע לזהות עומקים גם בתפיסות אחרות. הרב קוק קרא לזה 'תורת האחדות הכוללת', לחפש אמיתות במגזרים אחרים".

על תחושת האבל עצמה נזכר הרב פוירשטיין בימיו כתלמיד צעיר בישיבת מרכז הרב, כאשר "זכיתי לראות את הרב צבי יהודה בוכה בתשעה באב, התקרבתי אל השורה הראשונה כדי לראות, כי לא ראיתי אף פעם מישהו בוכה בתשעה באב", הוא מספר ומדגיש כי הקריאה במגילת איכה, כמו גם בדברי הנביאים מביאה למסקנה שהחורבן נועד להביא לתיקון. "החורבן לא היה לשווא, ואני שואל מה צריך לתקן היום. לכן צריך לשאול את השאלות האמתיות. האם שנאת חינם יכולה לחדור אל הקהילה שלנו? לשם צריך לקחת את הדברים. מה שכואב במגזר זה הפיצול. אני רואה איך הדברים מתקטבים ואני שואל אם אנחנו תנועה אחת. זה המאמץ הגדול של ארגון רבני צוהר - לחבר הרבה רבנים עם ניואנסים שונים למשימות הגדולות של עם ישראל".

ובאשר למגזר הכללי ויחסו לצום תשעה באב, אומר הרב פויירשטיין כי מדובר ב"נקודה מסובכת", כלשונו.

בדבריו הוא מזכיר כי כל מי שיצעד בחוצות ערים כדוגמת תל אביב יראה שתשעה באב הוא מועד שאינו מורגש בהוויה הישראלית. "בתל אביב לא מרגישים, אנשים בעבודה ובתי הקפה פתוחים. תשעה באב לא מספיק מורגש והשאלה למה", תוהה הרב פוירשטיין הסבור כי תשעה באב, ממש כמו לימוד תנ"ך או שולחן ערוך, התנתק מהחברה הישראלית הכללית והפך להיות מגזרי.

"היהדות הפכה ממצב שבו היא הייתה שייכת לעם לשייכת למגזר. יש ציבור גדול משפיע ומשמעותי שלא יודעים מה זה תשעה באב", אומר הרב פוירשטיין המספר כי הבוקר נשאל על ידי מפיקה בתכנית הבוקר של ערוץ 2 על חשיבותו של היום ובמענה הוא ביקש ממנה לדמיין מצב שבו בעוד מאתיים שנה את יום השואה יציינו רק הדתיים...

"תשעה באב הוא יום יהודי. העם יצא לגלות למסעות צלב, לפורגרומים וכו'. זה נבע מחורבן הבית, אבל רק הדתיים מציינים את זה למרות שזה יום לאומי. התנ"ך והתלמוד לא שלהם?". עוד הוא מוסיף ומעיר כי מדובר בפיצול מסוכן שכן על מנת לחיות במציאות המורכבת של מדינת ישראל, הן מהבחינה הכלכלית והן מהבחינה הביטחונית צריכה להיות סיבה טובה כדוגמת הזהות היהודית, ואם הזהות הזו תהיה מנוכרת הדבר יהפוך לבעיה של ממש.

לטעמו של הרב פוירשטיין אמנם קיימת לעתים אמירה בציבור הכללי שאם אינם מקיימים את מצוות התורה יחושו כמי שעושים שקר בעצמם אם יתחברו רק לחלק מהדברים, אך עם זאת צריכה להיות לגיטימציה למצב שבו כדי לקרוא פרק תנ"ך או להיכנס לשיעור תלמוד לא יהיה צורך בהנחת תפילין ודקדוק בכל מצווה, ובכך תיווצר הזהות היהודית בכל אחד ואחד מהעם.

בהקשר זה משבח הרב פוירשטיין את יהדות המזרח המכילה והמקבלת לבתי הכנסת גם את אותם שעושים זאת בדרכם לים. הוא מבהיר ומחדד כי אין ספק בכך שהיה רוצה לראות כל יהודי מקיים את השבת כהלכתה, אך במציאות העכשווית עדיפה המציאות הזו שבה נשמרת הזיקה היהודית, אך כעת "נכסי הרוח חסומים בפניהם", הוא מתריע.

"את המשוואה הזו צריך לנתץ ולעודד כוחות אחרים. אני לא בא לחזק רפורמים וקונסרבטיבים, אבל יש אחרים שרוצים להתחבר ואם אנחנו נאמץ את הנוסחה של תפילין שווה תשעה באב לא יהיה תשעה באב, אבל אם לא נתלה את הדברים ונבהיר שחנוכה ופורים הם גם שלהם ייווצר החיבור. את זה אנחנו מנסים לפתור בארגון רבני צוהר".

"הנוכחות של תשעה באב תהיה כשהם ירגישו שזה שלהם. זו צריכה להיות השפה. אני לא "מנגיש" כי זה שלהם. גם אתכם זרקו לגלות ואת בית המקדש שהוא גם שלכם שרפו".