"תנו למות בשקט". קברו של לי מט
"תנו למות בשקט". קברו של לי מטצילום: הדס פרוש, פלאש 90

נמשכת הסערה סביב קברו של חלל צה"ל לי מט הי"ד שנפל ב''צוק איתן'' וקבור בהר הרצל בירושלים.

משפחתו, כזכור, דורשת לחקוק את שמות אחיו של לי על כרית הקבר אולם משרד הביטחון מתנגד בטענה שהחוק מחייב אחידות בבתי העלמין הצבאיים, ונוסח המצבות הינו לפי הכללים שנקבעו בחוק.

נאווה שוהם סולן, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה''ל, ששכלה את בעלה רס"ן רענן שוהם במלחמת לבנון, סיפרה בעמוד הפייסבוק שלה כי כשחייל צה״ל נהרג פונה היחידה להנצחת החייל למשפחתו ושואלת היכן היא רוצה לקבור את יקירה, בבית קברות צבאי אשר תנאי הקבורה רשומים בחוק בתי הקברות הצבאיים או בבית קברות אזרחי.

לדבריה, ברגע שהמשפחה מבקשת לקבור את החלל בבית קברות צבאי הרי שעליה לקבל את תנאי הקבורה.

שוהם סולן מזכירה כי חוק בתי הקברות הצבאיים חוקק על מנת לשמור על אחידות הקברים וקדושת הנופלים. "ואכן, כאשר נכנסים לחלקות הוותיקות של בתי הקברות הצבאיים, כל הקברים אחידים. אין הבדל בין ערבי ליהודי, בין דתי לחילוני, בין טייס לבין לוחם יבשה ובין אלוף לטוראי - כל הקברים אחידים. וזה היופי במקום המטופח ומתוחזק למופת על ידי משרד הביטחון". 

"לצערי הרב בחלקות החדשות של עשר השנים האחרונות המקום נראה קרקס של צבעוניות: תמונות של החללים על גבי שיש שחור, מוביילים, דגלים, פסלים ומה לא", מתארת שוהם סולן בעצב.

שוהם סולם, החברה במועצה הציבורית להנצחת החייל, מסבירה כי משרד הביטחון אינו מתנגד שהמשפחה תחקוק גם את שמות האחים אך לא על כרית הקבר.

"חוק בתי קברות צבאיים קובע שהמצבה תורכב מכרית אבן עליה רשום שם ודרגה של החלל, תאריך הלידה והנפילה, מקום היוולדו ונפילתו וכן שמות ההורים".

"בעבר הגישה משפחה של חלל צה"ל עתירה לבג"צ ובו דרישה לרשום על גבי הכרית גם את שמות האחים אך בקשתה נדחתה. למרות זאת הוחלט לאפשר לכל משפחה אשר תבקש להוסיף למרגלות המצבה כרית נוספת ועליה ירשמו את שמות האחים, או פרטים נוספים הקשורים לחלל".

שוהם סולן הדגישה כי "לצערי הרב, המשפחה לא מוכנה להסתפק בזה כמו משפחות רבות אחרות ודורשת ששמות האחים יירשמו על גבי הכרית".

היא מסבירה כי הנושא מורכב הרבה יותר. "מה יקרה אם לחלל יש 11 אחים?! כל השמות האלה יירשמו על גבי הכרית?! ומה יקרה אם החלל השאיר אלמנה עם ילדים?! הרי האלמנה היא הקובעת היכן ייקבר ומה יהיה רשום על גבי המצבה. פה תתחיל מלחמת עולם בין הורי החלל ובין האלמנה. ומה אם לחלל יש 11 אחים ו-8 יתומים?! כל אלה יירשמו על גבי המצבה?!".

לדבריה הקבר הוא לא של היתומים והאחים, ולא של ההורים והאלמנה, "אלא הוא קברו של החלל ואותו צריך לזכור".

יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה''ל ציינה עוד כי "משפחה שאינה רוצה להתנהג על פי חוק בתי קברות צבאיים, שתקבור את יקירה בבית קברות אזרחי, ונראה מי שם יטפח את הקבר, מי ינכש את העשבים וישתול את הפרחים. מי בכלל יקשיב שם למשפחה.

"ועוד דבר, לא רק הבן של משפחת מט קבור שם, אלא עוד אלפי חיילים, בנים של הורים, אבות של יתומים, אהובם של אלמנות. התנהגות מבזה של משפחת מט כמו שתיית בירה מהחבית במהלך האזכרה, הצבת גלשנים והצבת לוח עם דברים שאינם קשורים לחלל פוגעים גם בשאר המשפחות השכולות שרוצות שהמקום ימשיך להיות אחיד, מטופח, ובעיקר נקי מכל דבר פוליטי".