נחש
נחשThinkstock

עונת הטיולים מתקרבת לשיאה ואיתה גם סכנת ההכשה של נחשים, אם כי סכנה זו אורבת גם במרכזי הערים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם לוכד הנחשים, אלי כהן, שמצא כמה דקות לשיחה בין מבצע לכידה אחד למשנהו.

"אנחנו בשיא החום, והקיץ הלוהט מוציא נחשים מהסלעים ומהאבנים למקומות מוצלים יותר. הם מחפשים מזון כמו לטאות סממיות וחולדות", הוא אומר ומציין את הסיבה המרכזית למעבר הנחשים אל מקומות מסתור בין בתים גם בערים.

כהן מציין כי הסכנה קיימת גם באזורי העיר וגם באזורי הפרדסים. בגוש דן ובסביבה האורבנית נתקלים כהן ואנשין בקריאות רבות ללכידת נחשים בשל הבנייה הרבה באזורים אלו, בנייה שמרעידה את האדמה ומוציאה את הנחשים ממאורותיהם אל מעל פני הקרקע. לעומת זאת באזור השרון, הוא מספר, קיימת תנועה רבה מאחר והאזור פתוח ומהחורש הטבעי מגיעות חולדות ובעקבותיהן הנחשים שמבקשים לאכול אותן.

כהן מבקש מהציבור הרחב לתת את דעתו לסכנות השונות וטרם היציאה עם הילדים לחצרות ולמקומות שבהן סלעייה רבה, צמחיה וגדר חיה או שלף העשוי להסתיר מאחוריו זוחלים שונים, לבצע כמה פעולות מנע. בין השאר הוא מזכיר את הצורך לגרוף עלים ואף להתיז מים מצינור לעבר המקומות היבשים והחשודים, "ל מה שמסתתר יקפוץ ויברח", הוא אומר ומעיר כי גם מול נחש באזורים פתוחים, במידה ופוגשים באחד שכזה, ניתן להתיז מים שיוכלו להבריח אותו.

על כל אלה הוא מוסיף ואומר כי "נחש הוא לא חיה תוקפנית ואגריסיבית, אלא חיה שמתמודדת עם סממיות ולטאות. כשהיא רואה בעל חיים גדול כמו כלב או אדם היא בורחת".

כהן ממליץ למאכילי החתולים בערים הגדולות לאסוף את שאריות המזון לאחר שהחתולים, שהם בעצמם לוכדי נחשים טובים ועל כן חשוב לטפח אותם, סיימו לאכול. זאת על מנת שלא לגרור למקום חולדות ועכברים שיביאו אחריהם נחשים.

בישראל, מספר כהן, 35 סוגי נחשים אך רובם הגדול אינו ארסי, ביניהם נמצא הזעמן השחור וזעמן המטבעות הצדים חולדות ועכברים. רק תשעה מהנחשים הארצישראליים ארסיים, כאשר הידוע מכולם הוא הצפע שבאזור המרכז. את שאר סוגי הנחשים פוגשים בעיקר יחידות צה"ל המשרתות באזור הדרום.

למטיילים ממליץ כהן שלא להרים סלעים ואבנים בשטח. בהיתקלות של הכשה, קיימים כמה כללי 'לא תעשה' ובעיקר מדובר במניעת צעדים שעשויים להאיץ את מחזור הדם ואת הארס שבו. לשם כך יש להישאר ברגיעה, להניח את האדם המוכש בצל, להשקות אותו במים קרים, ובעיקר לא במשקאות חמים המאיצים את מחזור הדם, ובוודאי שלא לאפשר לו לרוץ, לא להניח חוסם עורקים וכיוצא באלה.

על כל אלה מוסיף כהן ומדגיש כי הטיפול חייב להיעשות על ידי רופא מוסמך ולכן יש לדאוג להוביל את האדם המוכש מהר ככל הניתן לבית החולים, ועל מנת לייעל את הטיפול המהיר רצוי לצלם את הנחש על מנת שמהר ככל הניתן יהיה לדעת מאיזה סוג הוא המכיש ומה הנסיוב שיסייע להתגבר על הארס.