להנות בחופש
להנות בחופשפלאש 90

אנחנו מקווים בשבילכם שהקיץ תהיו לא רק על החוף אלא גם במסלולים, במעיינות, בנחלים ובמכתשים. לכן, רגע לפני שתצאו לדרך, כדאי שתכירו מראש את כל מי שעלול להפריע לכם ליהנות כדי שתוכלו להזהר מפגעי הקיץ. כי העיקר שתחזרו הביתה בסוף היום בשלום ובבריאות, עם שק של חוויות אבל עם אפס חבלות.

עקרבים

ידידינו העקרבים הם בעלי-חיים ממחלקת העכבישניים, ויש כ-2000 (!) מינים שלהם ברחבי העולם. לכל עקרב יש עוקץ שמכיל ארס, אך רק מעטים מהעקרבים מסוכנים לבני-אדם, כמו למשל העקרב הצהוב, המכונה 'עקצן'. הוא מצוי בישראל ועקיצתו יכולה להביא למוות. העקרב פעיל בקיץ, בשעות הלילה, אז הוא יוצא לשטח הפתוח. במהלך היום הוא מסתתר תחת אבנים, גרוטאות או בתוך מחילות.

כך תוכלו לזהות פגיעת עקרב, עקיצת עקרב תגרור אי-שקט אצל הנעקץ, הפרשת רוק מוגזמת, דופק מואץ, התכווצות שרירים, הזעה, בחילה, כאבי ראש ובטן, דמעות, קוצר נשימה והפרעות בתפקוד הלב עד אי-ספיקה. העקיצה מלווה בכאב חזק מאוד באזור העקיצה, נפיחות ושטף דם קטן.

מניעה

# הקפידו לנעול נעליים גבוהות.

# הימנעו מהרמת אבנים.

# בזמן שינה – אל תשאירו ציוד מפוזר, ואל תשאירו שק"שים פרושים שלא בזמן השינה.

# שימו לב לנעליים שלכם – עקרבים נוטים למצוא משכן בנעליים.

# קחו אתכם חתול! החתולים ידועים בנטייתם לצוד מזיקים בלילה...

טיפול

# השכיבו את האדם הנפגע

# צננו את האזור הפגוע

# קבעו את האיבר הנפגע בעזרת משולש בד הנמצא בערכות עזרה ראשונה, כמו שמקבעים שבר. מטרת הקיבוע היא למנוע תזוזה של האיבר שעלולה לסייע להתפשטות הארס.

# הגיעו במהירות לבית חולים – עדיף באמבולנס – על מנת לקבל טיפול. אך ורק במידת האפשר (אם זה לא כרוך בסיכון ולא גורם לעיכוב) – הביאו את העקרב לצורך זיהוי. במקרים מסוימים ניתן טיפול בנסיוב המנטרל את השפעת הארס.

# עקיצותיהם של העקרבים שאינם מסוכנים אינן מצריכות טיפול מיוחד פרט לסיוע בהפחתת הכאב, וזאת אפשר לעשות באמצעות הנחת קוביית קרח על מקום העקיצה, או מריחת משחה המכילה צירוף של אנטי-היסטמין, משכך כאבים וקורטיקוסטרואיד. עוויתות שרירים ולחץ דם גבוה הנובעים מהעקיצה עשויים להצריך שימוש בתרופות מתאימות. מנוחה מוחלטת במיטה חשובה. אין לאכול שמונה עד 12 שעות לאחר העקיצה.

עקרב
עקרבויז'ואל פוטוס

נחשים

בארץ מצויים שמונה מינים של נחשים ארסיים. הראש שלהם בדרך כלל בצורת משולש. מרבית ההכשות הן של נחש הצפע הארצישראלי, הנפוץ מאוד בצפון עד אזור ירושלים ובאר-שבע. נחש הצפע נוטה להימצא באזורים מעובדים ומכוסים בצמחייה ואפילו על עצים. הוא פעיל בעיקר בלילה. הנחש הנפוץ בדרום הוא נחש האפעה. צבעו הוא בעיקר אפור, צהוב, חום או אדום, ויש לו כתמים בהירים לאורך כל גופו. גם האפעה פעיל בלילה, ומסתדר היטב באזורים מדבריים מאחר שאינו צורך מים.

להכשת נחש יכולות להיות כמה השפעות, התלויות במגוון גורמים – מין הנחש, משקל האדם המוכש, מקום ההכשה ועוד.

במקרה קל של הכשת נחש צפע מופיעים בדרך-כלל סימנים מקומיים בלבד. במקרים חמורים יותר יתווספו תופעות כמו נפיחות וכאבים במקום ההכשה, חולשה כללית, קשיי נשימה, בחילות, הקאות, שלשולים, שינויים בקצב הלב, ירידה בלחץ הדם ועוד. אם מופיעות כמה תופעות בו-זמנית המוכש עלול ללקות בהלם.

מניעה

# נעלו נעליים גבוהות

# הימנעו משליחת ידיים לתוך שיחים וגומות באדמה; הימנעו מהרמת אבנים.

# בטיולים – נערו את שקי השינה לפני השימוש, ובדקו את נעליכם.

טיפול

# על המוכש לשכב במנוחה ולהירגע: השתוללות מסייעת לפיזור הרעל בגוף.

# קבעו את האיבר הנפגע בעזרת משולש בד הנמצא בערכות עזרה ראשונה, כמו שמקבעים שבר. מטרת הקיבוע היא למנוע תזוזה של האיבר שעלולה לסייע להתפשטות הארס.

# הסירו טבעות וצמידים, מחשש להתנפחות האזור הפגוע.

# במידת האפשר – הצמידו למקום ההכשה 'שואב ארס' - התקן ליניקת ארס - בתוך חמש דקות מההכשה ולמשך כחצי שעה. השימוש בהתקן מצמצם את חשיפת הגוף לארס והתגובה לארס.

השואב יעיל במקרי הכשה או עקיצה נוספים והוא עשוי להיות תוספת מועילה לערכת העזרה הראשונה שלכם. טלפון להזמנת ערכה ולקבלת פרטים נוספים: 052-8574759

# הגיעו במהירות לבית חולים – מומלץ באמבולנס, שבו המוכש יקבל טיפול רפואי ראשוני חיוני.

# אין למצוץ את הרעל, לבצע קירור מקומי, לשים חסם עורקים או לחבוש את המקום.

# אל תנסו לתפוס את הנחש – זהו בזבוז זמן יקר. מצד שני, זיהוי הנחש עשוי לסייע ליעילות הטיפול ולכן - אם הוא מת בכל מקרה, מומלץ להביא אותו. אם לא, אפשר לצלם אותו או לזכור את מאפייניו לצורך זיהוי עתידי.

צפע ארצישראלי
צפע ארצישראליערן פינקל

התייבשות

התייבשות היא מצב של חוסר נוזלים בגוף והיא מתרחשת בדרך-כלל כאשר הגוף מקבל כמות נוזלים קטנה יותר מהכמות שהוא מאבד. התייבשות יכולה להיות בדרגה קלה, בינונית או קשה – ההבדלים נובעים מכמות הנוזלים שאבדו, וההשפעות בהתאם – החל מצמא ועד איבוד הכרה.

אם אתם חשים עייפות, חוסר תיאבון, סחרחורת, יובש בפה, אם הראש מתחיל לכאוב וצבע העור מאדים, אם קשה לכם לשאת את החום, אתם מתחילים להשתעל וחשים תחושת שרֵפה בקיבה – כנראה התייבשתם.

במקרים חמורים יותר עשויים לחוש קשיים בבליעה, לאבד שיווי משקל ולהרגיש סרבול, הראייה מיטשטשת, מאבדים את התחושה בעור, חווים התכווצויות שרירים לא רצוניות, ואף מתחילים להזות.

מניעה

# ודאו שאתם שותים מספיק והתאימו את כמות ותדירות השתייה לפעילות שאתם עושים.

# הקשיבו לגופכם – שתו בכל פעם שאתם חשים צמא. עם זאת, העדר צמא לא תמיד מעיד על כמות נוזלים תקינה בגוף ועל כן יש להקפיד על שתייה בכל מקרה ובעיקר בזמן מאמץ.

# קבעו תדירות קבועה לשתייה, למשל כל עשרים דקות בטיול, ופעם בשעה-שעתיים בזמן רגיעה.

# עדיף לשתות בתדירות גבוהה יותר כמויות קטנות יותר.

# הימנעו משתייה מוגזת – היא יוצרת אשליה של רוויה. כמו כן עדיף לשתות מים קרירים מאשר חמימים.

טיפול

# טיפול נכון הוא מניעה. אך אם כבר לקיתם בתסמיני ההתייבשות, הפסיקו כל פעילות גופנית ומדדו חום. שבו במקום קר ומוצל.

# הסירו ביגוד עודף ולוחץ, הרטיבו את הגוף והפנים.

# הטיפול העיקרי הוא השבת הנוזלים לגוף. במקרים קלים יותר מספיק לשתות. שתייה ממותקת בכמויות קטנות תקל את הבחילה אם היא קיימת. אם המיובש במצב קשה יותר והוא חש סחרחורת ובחילה הוא זקוק לעירוי נוזלים, כמאמר השיר: "מי שלא שותה בפה – שותה בווריד".

# אם מתן העירוי גורם עלייה בדופק ובלחץ הדם יש להאט את קצב העירוי.

# במצב של התייבשות קשה יש לעזור למיובש לשתות, שתייה בכוחות עצמו עשויה להביא לחנק.

כמו כן במצב כזה יש לפנותו לבית-חולים להמשך טיפול.

הגנה על העור והגנה מפני מכת חום

נמצא כי אנשים נשרפים בעיקר באזור הראש והפנים – לכן חשוב לחבוש כובע רחב שוליים. כובע אידאלי, תודה ששאלתם, הוא:

  • עשוי מבד צפוף שחוסם את קרני השמש
  • מצל על הפנים – כולל אף, לחיים, אוזניים. הכי טוב – כובע בעל שוליים. במקרה של כובע מצחייה יש לדאוג לתוספת הגנה על האוזניים והצוואר. אם האזורים חשופים – השתמשו בקרם הגנה.
  • אוורירי, יושב בנוחות אך ביציבות על הראש. אחד שלא יתעופף בקלות.
  • בצבע כהה.
  • לא חוסם או מגביל את שדה הראייה.
  • מומלץ לבחור כובע שיפה בעיניכם, כך יהיה לכם יותר חשק ללבוש אותו.

הצטרפו עשיו למנויי מגזין הנוער "מקום בעולם"