שינה בשא נור
שינה בשא נורצילום: ערוץ 7

כ-250 אנשים נשים וטף עלו הלילה במבצע לילי חשאי ומתוכנן היטב לחורבות הישוב שא-נור בצפון השומרון.

בין חברי הקבוצה: ח"כ לשעבר פרופסור אריה אלדד, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הרב אלישמע כהן ראש ישיבת חומש, הרב גדי בן זמרה ראש אולפנת מעלה לבונה, הרב מאיר גולדמינץ וכן כ-20 משפחות מגורשים משא-נור וחומש אשר אליהן הצטרפו קבוצות בני נוער ומבוגרים מכל רחבי הארץ.

הקבוצה יצאה משטח כינוס באחד מיישובי השומרון והגיעה במהלך הלילה לשא-נור, והתמקמו במבנה המצודה המפורסם שנותר עומד על תילו. המשפחות החלו להתמקם בחדרי המצודה מתוך כוונה להישאר במקום לאורך זמן.

לאחר כשעתיים הגיע לשטח כוח צבאי ולחיילים ההמומים הוסבר כי לאחר עשור חוזרות משפחות המגורשים הביתה.

לימור סון הר מלך שגורשה עם משפחתה מחומש, אמרה "אנחנו חוזרים לבית שלנו בכדי לתקן את הפשע שנעשה. יש פה ברוך ה' הרבה אנשים ומשפחות שרוצים לשוב לבתים שגורשנו מהם, ואנחנו עומדים מול ריבונו של עולם ואומרים 'הבט משמיים וראה' – אנחנו עושים את המאמצים שלנו ואתה תפתח את הפתח לבנות את הבית שלנו מחדש. גם אם כל המציאות אומרת שמפחיד ומסוכן וקשה אנחנו אומרים ואף על פי כן. את המציאויות המשמעותיות בעולם הובילו מעט אנשים שהיה להם הרבה אמונה, גם אם זה נראה מאוד קשה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר "עשר שנים אחרי הגירוש הגיע הזמן לתקן, ותחילת התיקון הוא כאן בצפון השומרון. אני חושב שהיום ברור לכל ילד במדינת ישראל שההתנתקות הייתה איוולת, וחוץ מטרור ומדינת חמאס זה לא הביא לשום דבר. צה"ל שולט בשטח, חמאס לא כאן, נשארנו בשטחי C ואין שום סיבה שלא נחזור ונקים את כל הישובים הללו מחדש. מראש הגירוש של ארבעת הישובים הללו היה חסר תוחלת לחלוטין גם לשיטת מי שחשב שיש איזו תוחלת בעקירת גוש קטיף. המשפחות רואות בזה שליחות גדולה, הילדים מקבלים חינוך טוב של אהבת הארץ וההיאחזות בארץ ישראל, ואני מקווה שהעוצמה הזאת תדביק אחריה גם את ראש הממשלה והמערכת הפוליטית כולה, את הצבא ואלוף הפיקוד. קשה לי לראות איך אותם אנשים פועלים כנגד המסירות הגדולה הזאת".

סמוטריץ' והמח"ט

ח"כ לשעבר פרופסור אריה אלדד שעבר לפני העקירה להתגורר בשא-נור "האיוולת הגרועה ביותר אחרי שלא הצלחנו להבין את ההרס והחורבן והגירוש בגוש קטיף, זה צפון השומרון. אין שום הגיון בעקירת יישובי צפון השומרון. צה"ל נשאר, מעמד השטח לא השתנה, רק את התושבים גירשו מכאן. אין טרור שהוא חריג באזור הזה לעומת אזורים אחרים ביו"ש, וכל מה שטוחנים לנו בראש שאין אף אחד שרוצה לחזור לרצועת עזה, כל זה לא קיים לגבי צפון השומרון. הגיע הזמן שיהודים יחזרו לגור באזור הזה, שגורשו ממנו בגלל התחייבותו של אריאל שרון לאמריקאים. הוא מת ותכניתו מתה, והגיע הזמן לחזור לצפון השומרון". 

הרב גדי בן זמרה הוסיף "הפעילות הלילה אמנם קצת מזכירה את שיירות גוש אמונים שמטפסות במעלה ההר לפני 40 שנה אבל מי שיש לו קצת חוש יותר עמוק ופנימי, יכול להרגיש שעל אף שאנחנו כמובן צועדים אחרי מתיישבי השומרון הראשונים, ישנה היום תוספת קומה. הגירוש שהצליח לפני עשר שנים היה בגלל שהשאלה למי מחויבים לא הייתה מספיק מבוררת. היום אנחנו עולים ממקום יותר משוחרר מנטלית, לא מחכים לאישורים ולא מצפים לאישורים אלא עולים מכוח הברית של עם ישראל עם הקב"ה".

תנועת 'נשים בירוק' שיגרה את ברכתה לשבים לשא נור: "לשבים לשא-נור – יישר כח! שא-נור, לך נכספה נפשי מפאתי שבי שומרון. שא נור תבנה, כי אתם כוספים לה תכלית הכוסף, אבניה ועפרה יכוננו. עלה נעלה כי יכול נוכל!".

ראש המועצה האזורית שומרון בפועל יוסי דגן ומגורש משא-נור בעצמו אמר בתגובה לאירועים: "דרישת המשפחות מוצדקת, ראש הממשלה צריך לתת למשפחות מגורשי שא-נור וחומש להישאר בשא-נור ולהורות להקים את הישוב מחדש. 10 שנים לאחר הגירוש, ברורה לכולם הטעות האיומה שבעקירת ישובים מצפון השומרון, שנשארו בשליטה מלאה של מדינת ישראל.  אחרי 10 שנים הגיע הזמן לתקן".

בעקבות הדברים פנה ראש המועצה ללשכת רה"מ וביקש כי ראש הממשלה ייפגש עם משפחות המגורשים וישמע את כאבם ודרישתם.  

תמונות ראשונות מחומש