תפילין
תפיליןThinkstock

רבנים בציבור החרדי מתריעים הבוקר (שלישי) מפני תופעת 'הרצועות המזויפות'. על פי דיווח בעיתון הליטאי 'יתד נאמן' קיים חשש כי חברה גדולה המייצרת רצועות עור לתפילין, שיווקה באחרונה רצועות תפילין פסולות לחלוטין.

ב'יתד' טוענים כי העובדה שמפעל העורות לא עיבד את הרצועות כראוי וללא כוונת "לשם מצוות תפילין", התגלו בייצור הרצועות כשלים הלכתיים חמורים.

בעיתון טוענים כי לאחר שרכשו את הרצועות לשם בדיקתן, הם העבירו אותן למכון התקנים הישראלי שגילה כי מדובר ברצועות העשויות חלקן מעור וחלקן מפלסטיק סינטטי. הרצועה מורכבת משני חלקים, כשהחלק העליון עשוי מחומר סינטטי והחלק התחתון מעור, כשהמשמעות היא שהרצועות פסולות מבחינה הלכתית.

ואכן הבוקר פרסם בית דינו של הרב ניסים קרליץ מודעה המתריעה מפני התופעה. "בעניין רצועות תפילין המצויות בשוק ונתברר כי הם עשויות מב' שכבות, שכבת עור ושכבת פלסטיק עבה או דקה הדבוקה לעור. דין רצועות אלו מבואר במשנה ברורה סימן ל"ב סעיף-קטן קפ"ה, שאם יכולים לקלוף בשלמות מכל צד מן התפילין וצורתו כמו נייר שחור זהו פסול. וקל וחומר בנידון דידן דמודבק פס שחור על העור ולא הושחר העור בעצמו כלל".

הרב מנחם גולדברג, ממכון הסת"ם "קשרי תפילין", ממליץ שלא להיבהל מהשמועות השונות ולא להתייחס לכל פרסום כאמת מוחלטת. "הכתבה נשענת על בדיקה שנערכה במכון התקנים ובה נמצא כי העור הוא ברמה נמוכה ושכבתו העליונה הינה פלסטית. רבים עלולים לטעות בכך ולחשוב שהרצועות פסולות מבחינה הלכתית, אך אין זה מדויק כלל. חומר צביעה סינטטי-פלסטי אינו פוגע ברצועות, אלא רק כאשר הוא מוצמד ומודבק.

"במידה והוא צבוע בלבד, אזי אין סיבה לחשש – בתנאי כמובן שהייצור והצביעה נעשים לשם קדושת תפילין. צבע התפילין יכול להתקלף בדיוק כמו צבעי קיר ואין בבדיקה לפסול את התפילין". עוד מוסיף הרב גולדברג כי לאחר ברור שערך עם רבנים ואנשי מקצוע, מדובר בעיקר על מאבק בין כשרויות.