מעניין אם גם להם יש שר חלל. תמונת אילוסטרציה של כדור הארץ (משמאל) ביחס לכוכב החדש
מעניין אם גם להם יש שר חלל. תמונת אילוסטרציה של כדור הארץ (משמאל) ביחס לכוכב החדשצילום: רויטרס

כשאריאל שרון הוביל את תוכנית ההתנתקות, רוב קציני המטה הכללי בצה"ל התנגדו לה מטעמים ביטחוניים. רק מה? שרון לא טרח להתייעץ איתם. כך טען לאחרונה סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר נוה בריאיון לתוכנית 'נקודת מפגש' ברשת ב'. וכששומעים את הדברים האלה, קשה שלא לחשוב ולתהות איפה הייתה התקשורת בכל הסיפור.

כשבנימין נתניהו הורה לפתוח את מנהרות הכותל, אי שם בתחילת תשנ"ו, התעסקו העיתונאים לילות כימים בשאלה אם הוא התייעץ עם גורמי הביטחון, אם צה"ל אישר, אם השב"כ אישר, ומה אמרו על זה המוסד, בית המשפט העליון, האו"ם, הפרלמנט הסודני והתאחדות מרוצי המזחלות של ג'מייקה. והנה משליכים אלפי יהודים מבתיהם ומפקירים את השטח למנהיגי הטרור, והתקשורת עוברת לדום שתיקה קולקטיבי.

רבים שואלים מה היו המניעים האמיתיים של תוכנית הגירוש. אבל שרון לא היה צריך מניע. הוא היה יכול להמציא את התוכנית בגלל חלום רע או עצה שקרא בבזוקה, ולתקשורת לא היה אכפת. ראש הממשלה המנוח לא שאל את המטכ"ל מה כדאי לעשות, אבל גם אף אחד לא שאל אותו. בדיוק כפי שאף אחד לא יציק לנתניהו, אותו נתניהו ממנהרות הכותל, ביום שבו יחליט ליזום את הגירוש הבא.

כוכב נולד

בשבוע שעבר הודיעה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א על גילויו של כוכב לכת בעל דמיון רב לכדור הארץ. הכוכב, לפי הדיווחים, גדול מעט מכדור הארץ וקשיש ממנו. הוא מקיף שמש משלו ונמצא באזור שמאפשר לקיים בו חיים. הגילוי החדש עורר בוודאי התרגשות רבה בסוכנות החלל, בחנויות למכירת טלסקופים ובמוחותיהם המבודחים של גולשי הרשתות החברתיות. ואילו בארגונים הירוקים החלו להיערך לקראת הגנה על הכוכב החדש מפני שקיות סופר בלתי מתכלות שעלולות להגיע אליו בביקור המעבורת הראשון.

ובינתיים, במערכת השמש הרחוקה התנהל דיון חירום בחמש עיניים בעקבות הידיעות המדאיגות מכדור הארץ. "מה זאת אומרת עלו עלינו!" זעק נשיא הקונפדרציה הכוכבית, "איך נתת לזה לקרות?"

"מצטער, לא יכולתי לעשות כלום", מלמל הסוכן החשאי ונשך את כתפו כמנהג תושבי הכוכב, "אנשים שראו אותי בכדור הארץ הבינו מיד שאני חייזר, והם תפסו אותי, הכניסו אותי לתא מאובטח עם מצלמות ושמרו עליי שלא אברח".

"לא ידעתי את זה", אמר הנשיא, "כמה זמן ישבת בכלא?"

"זה לא היה בית כלא, זה היה בית 'האח הגדול'", ענה המרגל, "הגעתי עד חצי הגמר. היית מאמין שיש אנשים שנראים יותר חוצנים ממני?"

"בכל מקרה, עכשיו יודעים שם על קיומנו", אמר הנשיא בזעף. הוא הרהר לרגע והמשיך: "נראה שלא תהיה לנו ברירה אלא ליצור איתם קשר. מחר תיכנס לחללית ותביא להם ממני מסר של שלום".

"הו לא", נבהל הסוכן החשאי, "רק זה לא. הם לא סבלניים במיוחד כלפי אנשי שלום. הם מגלים כלפיהם עוינות, לפעמים אפילו מגרשים אותם מבתיהם והורסים את יישוביהם. לא, כבוד הנשיא, אלה רק כוח מבינים. כשהם מתמודדים עם טרוריסטים, הם בדרך כלל מעדיפים להתרפס ולנהל משא ומתן שמסתיים בכניעה מבישה".

"מלחמה אם כן", פסק הנשיא, "ואחר כך נקיים איתם יחסי מסחר הוגנים".

"פחחח", התפרץ הסוכן, "סליחה נשיאי, אבל רוב המדינות בכדור הארץ עניות או פושטות רגל. יש שם מלא שחיתות, וגם משהו מצחיק כזה שנקרא סוציאליזם, או כמו שזה נקרא בשפתנו 'להפוך את כולם לעניים באופן שווה'. ומה שמצחיק אצלם זה שהם רואים עד כמה הכלכלה שלהם קורסת ועדיין ממשיכים באותה דרך".

"ובכן, לא שלום ולא עסקים. מה אפשר לעשות עם הכוכב הזה? אולי שיתוף פעולה מודיעיני?"

"לא כדאי, אלה יצורים שלא רואים אפילו מנהרות שצומחות להם מתחת לאף".

"אז אולי פרויקט בנייה משותף?"

"אבל הם עלולים להכריז באמצע על הקפאה".

"חילופי סטודנטים? חילופי תרבות?"

"יותר מדי חרמות".

"מה לגבי המטבח שלהם?"

"מקדונלדס".

"אה, זה יש לנו גם כאן. אז אולי הצהרה משותפת על סובלנות דתית? תפסיק לצחוק, אני בסך הכול זורק רעיונות. אז מה שאתה אומר לי זה שעדיף לשמור מהם מרחק".

"אלף וארבע מאות שנות אור לפחות", אישר הסוכן החשאי.

הנשיא חשב עוד רגע. פתאום אורו עיניו. "סטטוסים מצייצים..."

"נסגר!"

"באמת?"

"כן, שוב".

"אוי, אהבתי את הדף הזה. אז לא נותר להם שום דבר להציע לנו".

"לא", אמר איש הריגול, "אולי חוץ מתקווה".

"תקווה? שו הדא?"

"לא יודע, זה משהו שקשה לתפוס אבל כנראה יש אותו להרבה אנשים, בעיקר בשמאל. זה כנראה מאוד חשוב, במערכות הבחירות הם לא מפסיקים לדבר על זה".

הנשיא הזדקף בבת אחת ושלח מבט סמכותי בסוכן. "ובכן, מחר אתה חוזר לשם ומביא לי קצת מהתקווה הזה. אה, ותבדוק בשבילי אם נסגרה כבר ההרשמה לאח הגדול סלבס, אולי בפעם הבאה אסע במקומך. משוחרר".