ברק אובמה
ברק אובמהצילום: רויטרס

הנשיא האמריקני ברק אובמה חש כנראה, כי הוא אינו מצליח לגייס את התמיכה לה ציפה, בהסכם הגרעין עם איראן.

בשיחת ועידה מהבית הלבן ביקש אובמה מתומכים ששוחחו עימו לסייע לו לבנות תמיכה פוליטית כמה שיותר נרחבת, לא רק בוושינגטון להסכם הגרעין. "אתם צריכים לפעול בצורה טובה יותר. על הקבוצות התומכות בהסכם הגרעין להשמיע קולן בקונגרס, כדי להתמודד עם המתנגדים לעיסקה"

"מתנגדי ההסכם מציפים את משרדי הקונגרס, גם קולו של הצד האחר צריך להישמע. זו עיסקה טובה שאנחנו צריכים להיות גאים בה", טען הנשיא האמריקני.

אובמה המשיך בקו שהוא מוביל מאז חתימת ההסכם, כולל ביחס לישראל וטען כי רוב מבקרי העיסקה הם "אנשים שהיו מתנגדים לכל סוג של הסכם עם איראן, גם אם היה הכי טוב". הוא הזהיר גם כי דחיית העיסקה על ידי ארה"ב עלולה להוביל במהירות לפעולות צבאיות נגד איראן ומצידה שאיש לא יודע לאן יובילו.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט סיפר כי בשיחה השתתפו "אלפי אנשים המייצגים מספר רב של קבוצות שעבדו בעבר עם הבית הלבן".

הנשיא וסביבתו הקרובה עובדים מסביב לשעון כדי למנוע השגת רוב של שני שלישים מחברי הקונגרס נגד העסקה, שכן צעד כזה יביא לדחייתה, לפחות מצד ארה"ב.

בבית הלבן יודעים שהם נמצאים בבעיה. אחד מבכירי היועצים של אובאמה אמר כי הבעיה המרכזית היא שעד כה בשימועים הפומביים עולות שאלות לא פשוטות דווקא מן הצד הדמוקרטי. הוא הוסיף כי "כעת הנשיא נאבק בעיקר כדי להצליח להטיל וטו בקונגרס, שכן ברור שלא יצליח להשיג רוב".

עם זאת, מקורבי אובאמה לא נכנעים למצב. מנהיגת המיעוט בבית הנבחרים, ננסי פלוסי בעצם אישרה את דברי היועץ הבכיר, כשאמרה הלילה כי היא מאמינה שהדמוקרטים יצליחו להשיג את הוטו הנשיאותי ולאשר את העיסקה.

לדבריה מתוכנן בליץ תקשורתי שיחל בסמוך לכינוס הקונגרס לאחר חופשת הקיץ, והוא אמור לתת את התשובה לשתדלנות נגד ההסכם. "יותר ויותר מחוקקים דמוקרטים מבטיחים לי שהם יעמדו לצד הנשיא כדי שיוכל להטיל וטו", מבהירה פלוסי.

קורי פריץ, דוברו של יושב ראש בית הנבחרים ג'ון ביינר, סיכם הלילה את המצב בקונגרס כשסיפר כי "יותר דמוקרטים ורפובליקנים בקונגרס מעוניינים ללמוד הכל על העסקה הזאת, ויש להם לא מעט שאלות. העובדה שחברים במפלגתו של הנשיא מוכנים לבטל את העיסקה אחרי שקיבלו את ההסברים, צריך להוות צלצול השכמה עבור הבית הלבן".