ח"כ מירי רגב. יד קשה
ח"כ מירי רגב. יד קשהצילום: פלאש 90

הכדורגל הישראלי חזר במוצאי שבת לארצנו הקטנטונת עם שלושה משחקים במסגרת גביע הטוטו שבכדורגל, כשהמרכזי שבהם היה הדרבי התל אביבי, שם נפגשו הפועל ומכבי למשחק חסר משמעות ספורטיבית אך כזה שהיוקרה והכבוד משחקות בו תפקיד רב.

הפועל שהגיעה אחרי התחזקות ושינוי כל סגל השחקנים קיוותה להפתיע את הצהובים השברירים מעט, אך שוב נתקלה בכוכב הגדול ביותר בליגה הישראלית ובכלל בכדורגל הישראלי כנראה בשנים האחרונות, ערן זהבי.

זהבי, עד לא מזמן לבש עוד את המדים האדומים ולאחר עונה אחת בנכר חזר ארצה וחצה את הקווים ליריבה השנואה מכבי, צעד שהתקבל בזעם רב בקרב אוהדי הפועל תל אביב. מאז שחזר, זהבי הפך להיות השחקן הטוב ביותר בארץ ומשכך גם כזה שהצליח להרתיח עוד יותר את אוהדי הפועל תל אביב.

עד כמה משחק דרבי תל אביבי חשוב עבור אוהדי שתי הקבוצות? כשגם במשחק טרום עונה, כשהקבוצות עדיין לא מגובשות מספיק, ולמרות תצוגה חלשה של הקבוצה הצהובה במוקדמות ליגת האלופות, הצליחו שתי הקבוצות התל אביביות להביא כמות גדולה מאוד של צופים בחום ובלחות התל אביבית. 

עוד טרם המשחק פרצה מהומה מחוץ לאצטדיון בין שני מחנות האוהדים, מה שהביא למעצרם של 9 כאלה משתי הקבוצות. לא רק זאת, לאחר המהפך הצהוב במשחק בראשותו של זהבי, החלו אוהדי הפועל לתקוף את האוהדים הצהובים, שרו כנגדם שירי שואה, ואף זרקו בסיום המשחק חפצים לעבר השחקנים הצהובים ועל כר הדשא.

אמנם התפרעויות אלו הביאו למעצרם של עוד 19 איש, אך נראה שאם רק לפני שלושה שבועות, התנהגות דומה אך מוקטנת בהרבה מצידם של אוהדי בית"ר ירושלים בשרלרואה הבלגית, הביאה לפרץ אדיר של פוליטיקאים, אנשי ספורט וכל מי שידו הייתה משגת לדרוש את סגירתה של הקבוצה הירושלמית, הפעם לא יצאה אף הודעת גינוי.

מי שכן החליטה להרים את הכפפה היא לא אחרת מאשר שרת התרבות והספורט מירי רגב. רגב שלחה מכתב אל ניצב בנצי סאו, מ"מ מפכ"ל משטרת ישראל, אל יו"ר ההתאחדות לכדורגל עופר עיני ואל יורם באומן יו"ר מנהלת הליגות.

במכתבה דורשת השרה רגב לטפל ביד קשה כנגד אוהדי שתי הקבוצות התל אביביות. 

"מכובדי שלום", פותחת רגב את מכתבה. "באירועי הדרבי התל אביבי האחרון נשמעו קריאות ושירי נאצה המושתתים על אלימות, הסתה וגזענות. האמירות הללו "שהולחנו" בידי האוהדים נוגדים את חוק איסור אלימות בספורט, 2008 לסעיף 15 הקובע כי: המתבטא התבטאות גזענית במהלך אירוע ספורט, דינו – מאסר שנתיים; בחוק זה, "התבטאות גזענית" – קריאה של מילים, צלילים או נהמות, וכן התבטאות חזותית, על ידי אדם, לבדו, יחד עם אחר או במקהלה, שיש בהם משום איום, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, אלימות או גרימת מדנים כלפי אדם, ציבור או חלקים של האוכלוסייה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע, לדת או למוצא לאומי-אתני".

עוד ממשיכה השרה במכתבה "אמירות כמו "אין אדומים אין פיגועים, שער 5 הם מחבלים וסלים טועמה מחבל" הן דוגמא מובהקת לרמיסת החוק ושימוש בהשפלה על רקע גזעני ועל כך יש לתת את הדין".

"כעם שחווה שואה, אוזני לא יכלו לסבול את האמרה "שתהה שואה למכבי" המבזה את הזיכרון הקולקטיבי שלנו. מיותר לציין כי אם אמירה זו הייתה נאמרת על אדמת אירופה היינו אומרים כי מדובר באנטישמיות". 

השרה רגב הבהירה כי "אין ספק כי גם מילים יכולות להרוג ואנו חייבים כמערכת שלטונית לשמר את החוק ולספק ביטחון לכל האוהדים. ההתפרעות שהחלה באמירות ושירים, התפתחה לידי זריקת חפצים לעברו של שחקן ולכן יש לעקור תופעה זו משורש".

"אני מאמינה כי אין אלימות בספורט, מרבית האוהדים חפצים בעידוד קבוצתם, אולם לצערי ישנם אוהדים הנוהגים באלימות ובהם יש לטפל בחומרה, כפי שעושה מערכת החוק בכל התחומים. השרה סיימה כשאמרה כי "האמירות הללו פוגעות בחוויה הספורטיבית ואבקש לאור פני הדברים לקיים את החוק ולמצות את הדין עם הפורעים".
​​​​​​​​

דין אחד לירושלים ודין אחד לתל אביב? ימים יגידו.