תפילין
תפיליןThinkstock

לאחרונה פורסם כי רבנים בציבור החרדי מתריעים מפני תופעת רצועות התפילין המזויפות. העיתון הליטאי יתד נאמן דיווח כי קיים חשש לפיו חברה גדולה המייצרת רצועות עור לתפילין, שיווקה באחרונה רצועות תפילין פסולות לחלוטין.

עוד נטען כי מפעל העורות לא עיבד את הרצועות כראוי וללא כוונת "לשם מצוות תפילין", ולפיכך התגלו בייצור הרצועות כשלים הלכתיים חמורים.

נשאלתי, בעיקר אחרי ערבי אבות ובנים, איך אני יכול לדעת שהתפילין או המזוזה אותם רכשתי אכן כשרות. והתשובה שלי בדרך כלל שאתה לא באמת יכול לדעת, אבל יש שאלות שיעזרו לך. אמנם פרשיית הרצועות שמסעירה את הציבור החרדי, אינה נובעת בהכרח מזיוף או פסול אמיתי, אבל היא מציפה שוב את השאלה, שבדרך כלל נוגעת לפרשיות ולבתים.

לפני שאסביר כיצד ניתן למנוע מצב שבו אנו משתמשים בתפילין פסולות אני רוצה לשתף אתכם בשני סיפורים שיסבירו את תשובתי: נפגשתי עם סופר סת"ם - כפי שאני נוהג לעשות בכל פעם שאני מכניס סופר סת"ם חדש, והוא אמר לי היכן הוא למד. התקשרתי לרב באותה הישיבה והוא לא זכר בחור כזה, ולאחר בירור קצר עם הרמי"ם התברר שהסופר כלל לא למד באותה ישיבה. פנה אלינו אב שרצה לקנות תפילין והמחיר היה לו גבוה. הוא אמר לנו שבמפעל שממנו אנו קונים את הבתים, מוכרים תפילין במחיר נמוך באופן משמעותי.

התפלאנו מאוד, מפני שמדובר במפעל ברמה גבוהה, והבתים שלו יקרים יחסית. פניתי לאותו ראש מפעל ובררתי כיצד ייתכן הדבר. כששאלתיו אם הוא היה מניח את התפילין או נותן אותם לבן שלו, תשובתו הייתה- "מה פתאום, אלו תפילין שאני מוכר למי שבא מהרחוב ומבקש את הזול ביותר", ובהמשך הודה שאינו יודע מי הסופרים, והוא סומך על מי שמביא לו אותן.

אז מה נעשה? כיצד נקנה תפילין? אני ממליץ קודם כל לקנות אצל מישהו שאתה יכול לסמוך עליו, ולשאול את השאלות הבאות: ראשית- האם אני יודע מי כותב לי את הפרשיות? ואם אתה רוצה להיות יותר רגוע- בקש את מספר הטלפון של הסופר, ותתקשר לוודא שהוא כותב למקום הזה. שנית, שאל את עצמך מהיכן מגיעים הבתים? (לאחרונה התברר לנו שגם בתים "מתגלגלים"= עוברים ידיים בלי שמי שמוכר יודע בסוף מהיכן הגיעו).

אמנם "שומר פתאים ה'", אך עלינו מוטלת החובה לעשות את המקסימום מבחינתנו, וכך אנו יכולים להיות רגועים, מבלי להיבהל מכל פרסום.

הכותב הוא מנכ"ל מכון הסת"ם קשרי תפילין