שרת המשפטים איילת שקד
שרת המשפטים איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

התנועה למשילות ודמוקרטיה מברכת היום (שלישי) על הודעת שרת המשפטים איילת שקד לועדה לאיתור מועמדים למשרת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה היא בוחנת אפשרות לפיצול תפקידי היועמ"ש.

בתנועה מציינים כי לא ברור עדיין לאיזו מתכונת בדיוק מכוונת השרה שקד אך הם סבורים כי צעד כזה מתחייב מהמציאות, יחזק את הדמוקרטיה וקיימת לגביו הסכמה רחבה.

בתנועה למשילות מסבירים כי כיום מרוכזים בידי היועץ המשפטי לממשלה סמכויות ותפקידים רבים בנושאים שונים ומגוונים.

"ריכוז עוצמה כה גדולה בידי פקיד ציבורי ממונה אשר אינו נושא באחריות פרלמנטרית או פוליטית, אינו הולם משטר דמוקרטי" אומר מנהל התנועה יהודה עמרני.

עמרני טוען כי עומס התפקידים המוטל על היועץ המשפטי לממשלה, מוביל לעומס עבודה רב ולכך שתיקים פליליים, ובייחוד תיקים פליליים רגישים אשר דורשים הכרעה על ידי ראש המערכת הפלילית, כדוגמת חקירות של שרים, חברי כנסת או שופטים, ממתינים להכרעה שנים רבות.

היועץ המשפטי של התנועה עו"ד שמחה רוטמן אומר כי הפרדת הסמכויות מחויבת גם בשל ניגוד העניינים המובנה בין התפקידים. "היועץ המשפטי לממשלה כעורך הדין של הממשלה האמור לסייע לה מבחינה משפטית בהגשמת מדיניותה ויעדיה, עומד גם כראש התביעה הכללית. כך שתי הסמכויות יוצרות מצב או פוטנציאל למצב בו ניתנת הענקת חסינות מפני ביקורת פלילית לאיש ציבור הפועל על פי עצתו של היועץ המשפטי, ולהיפך, נקיטה באמצעים פליליים על רקע היעדר הסכמה עם חוות דעתו של היועץ המשפטי".

לדבריו, קיימת הסכמה רחבה בין אנשי האקדמיה המשפטית בנחיצות השינוי. "ההסכמה חוצה מחלוקות פוליטיות" אומר רוטמן.

התנועה למשילות ודמוקרטיה קוראת לשרה איילת שקד לקדם הצעת החוק שתגדיר את תפקידו של התובע הכללי כישות נפרדת ועצמאית שאינה כפופה ליועץ המשפטי, כבר מכניסת היועץ החדש לתפקידו.