ספרי המיסיון בבית משפחת שלו
ספרי המיסיון בבית משפחת שלוצילום: דן שלו

אולי זו הקרבה אל נהר הירדן ואולי אל הכנרת, שני האתרים הנחשבים מקודשים בעיני הנוצרים, ואולי זו תחושה שבקיבוצי האזור תהיה אוזן קשבת להטפה נוצרית, אך אל קיבוצי עמק הירדן ממשיכים להגיע אנשי המיסיון הנוצרי במאמץ להטמיע את תפיסותיהם.

בשיחה עם ערוץ 7 מספר דן שלו, שנולד וגדל בקיבוץ בית זרע וכיום תושב גוש עציון, על המפגש שלו עם ספרות המיסיון הנוצרי במטבח ביתה של אמו. "הגעתי לקיבוץ, לאמא שלי, וראיתי על השולחן שני ספרים שלא הסתירו את הכוונה שלהם – אחד מהם הוא 'הברית החדשה' ועל הכריכה פסוק מישעיהו וספר נוסף 'בגידה' ועל הכריכה מאחור מסופר על יהודי שהבת שלו מבקשת להתנצר והוא מנסה לברר ולסתור את דבריה וכנראה ההמשך הוא שגילה שהיא צודקת...".

איך הגיעו הספרים הללו אל בית משפחת שלו? דן מספר כי אמו פגשה בין שבילי הקיבוץ אישה שתיארה באוזניה עד כמה היא אוהבת את ישראל ומבקשת לברך אותה ואיתה גם קרובת משפחה שאינה חשה בטוב. השיחה בין השתיים התגלגלה עד שהתברר ש"במקרה יש לה שני ספרים, אם היא רוצה לקרוא ולקחת...".

דן מוסיף ומספר כי אמו שמעה על נשים אחרות בקיבוץ שלביתן הגיעו מפיצי הספרים הללו. עם זאת הוא מעיר בחיוך כי "זה נראה כאילו מי שעושה את זה לא עושה בדיקות שטח". לדבריו מי שמבין מה הם קיבוצים של השומר הצעיר מבין שהסלידה שם מיהדות גדולה עד כדי כך שגם ניסיון להטמיע בהם את הנצרות נענה בדחייה גמורה בשל מקורה ההיסטורי של הנצרות ביהדות...

להערכתו אולי תושבי הקיבוץ יקראו את הספרים ויעיינו בהם אך מכאן ועד לשנות את דרכם האידיאולוגית הדרך ארוכה וכמעט בלתי אפשרית. לדבריו למסקנה זו הוא מגיע לאחר שיחות רבות וארוכות בקיבוץ ובמשפחה, שיחות מהם עולה התחושה שהקונפליקט היהודי נוצרי אינו אלא עוד קונפליקט בשורת קונפליקטים בהוויה הישראלית ולא משום אותו קונפליקט מישהו ישנה את עמדתו.

בשולי הדברים נשאל שלו כיצד אם כן הוא עצמו שגדל בסביבה קיצונית כל כך ביחסה הסולד מכל ריח של דת חצה את הגבולות, חזר בתשובה ועבר להתגורר בגוש עציון. שלו משיב ומספר כי הוא עצמו אינו מייצג את בעלי התשובה באופי התשובה שעבר, "לא הייתה לי הארה", כלשונו. לדבריו לאחר שגדל בחינוך קומוניסטי נוצרה בו תודעה מוסרית חזקה שלא התפוגגה גם כאשר הקיבוצים קרסו והופרטו. כשהמשיך בחיפושיו גילה שמי שמדבר כבר מאות שנים על הערכים שעליהם גדל היא דווקא היהדות.