דורש להחריף את הטון מול איראן. הסנאטור קוטון
דורש להחריף את הטון מול איראן. הסנאטור קוטוןצילום: ניצן קידר

הסנאטור הצעיר ביותר בבית הנבחרים האמריקני, טום קוטון מארקנסו, מבהיר שיש לשמר את האופציה הצבאית מול איראן, ואף לאיים בה על המדינה המוסלמית.

קוטון, מהמתנגדים החריפים ביותר לאישור הסכם הגרעין והסרת הסנקציות מהממשל בטהרן בקונגרס, הבהיר בשיחה עם תא הכתבים המדיניים הישראלי, כי האמריקנים אמנם יתקשו למחוק את תוכנית הגרעין, אבל אין ספק הם יכולים להשיב אותה לנקודת ההתחלה.

"אין ספק שאפשר להביא את התוכנית הזו למקום בו החלה. חשוב שנשתמש ונבהיר את מידת הכוח שלנו, כדי לגבות את עצמנו. נכון לעכשיו, גם כשאומרים שכל האפשרויות על השולחן, אני לא מאמין שההנהגה באיראן מאמינה שבאמת נשתמש בכוח כדי להגן על האינסרטים של הביטחון הלאומי שלנו".

עם זאת, גם קוטון מודע למוגבלות מחיקת התוכנית האיראנית לגמרי. "אי אפשר לחסל את תוכנית הגרעין לנצח, משום שכל מדינה יכולה לפתח נשק גרעיני בתוך כמה שנים מנקודת האפס. אנחנו יכולים להחזיר אותם לנקודה הזו שוב ושוב".

רק לפני כמה חודשים כתב קוטון מכתב למנהיג העליון של איראן, האייתוללה עליי חמינאי, והזהיר אותו שלא הייתה לנשיא ברק אובמה סמכות לחתום על עסקה עם הממשל בטהרן. הוא התייחס למכתב והבהיר כי

"המנהיגים בטהרן לא מבינים איך הדמוקרטיה שלנו עובדת. רוב האמריקנים לא מאמינים שאיתאללה המילים ואורניום הולכים טוב ביחד, והם צודקים. גם באיראן צריכים להפנים את המציאות הזו".