עו"ד אבי גפן
עו"ד אבי גפןצילום: יח"צ

בית משפט מחוזי, ביושבו כערכאת ערעור על פסיקות בית המשפט למשפחה, קבע לאחרונה כי הוריו של סרבן מזונות ייאלצו לשלם במקומו את התשלום החודשי לנכדיהם התאומים.

עו"ד אבי גפן, המייצג את האישה, אומר כי חובות המזונות של הגבר עומדים על כחצי מיליון שקלים, והוא אף ישב מספר פעמים בבית הסוהר בשל סרבנותו לשלם.

לדבריו, החוק קובע כי ניתן להטיל את מזונות הילדים על הסבים, במידה שכושרם הכלכלי מאפשר זאת, ובתנאי שההורה אינו מסוגל לדאוג לצרכי הילדים והאב עצמו לא משלם את התשלומים.

"האיום בשימוש בכלי הזה מהווה בעיקר כאמצעי לזרז סרבני מזונות - לשלם את הכסף, אחרת הוריהם ייפגעו", מסביר עורך הדין, "בית המשפט מימש את האיום, וקבע כי על סבים לשלם בפועל את המזונות במקום בנם הסרבן".

מדובר כאמור באב שכבר מזה עשור אינו משלם באופן סדיר את מזונות ילדיו התאומים, ואף נשלח למאסר מספר פעמים. כשהבינה האישה כי גם שהייה בבית הכלא לא גורמת לבעלה לשעבר לשלם את מזונותיו, החליטה האישה להחריף את אמצעי הלחץ.

עורך הדין הגיש בשם האישה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה, בה דרש להטיל את חיוב מזונות התאומים על הוריו של האב – סבם וסבתם של הילדים.

בתחילה דחה בית המשפט לענייני משפחה את תביעת האישה, ועורך הדין ערער בשם האם לבית המשפט המחוזי, וטען כי הכנסות האם אינן מספיקות לכסות על מלוא הוצאות גידול ילדיה.

עוד נטען בערעור למחוזי, כי בית המשפט לענייני משפחה טעה לגבי מצבם הכלכלי של הורי האב, ופורטו שוב שלל הכנסותיהם ונכסיהם.

ביהמ"ש המחוזי קיבל את טיעוני האם, הורה להורי האב לשלם את מזונות נכדיהם עד אשר בנם יחל לעשות זאת, ובכך הפך את פסיקת בית המשפט לענייני משפחה.

"מניסיוני", אומר עו"ד גפן, "פגיעה בהורים גוררת סרבנים להכניס את היד לכיס".