סכנות בחופי הכנרת. אילוסטרציה
סכנות בחופי הכנרת. אילוסטרציהצילום: ליאור מזרחי. פלאש 90

מדי שנה בתקופת החופשה הגדולה חוששים הורים רבים ממסעותיהם של בני הנוער אל חופי הכנרת.

לא מעט מדובר על פריקת העול המאפיינת את הרביצה לחופי הכנרת ואת השפעותיה ארוכת הטווח על בני נוער רבים בציונות הדתית, אך כעת מסתבר שלמכלול הסיכונים מצטרף סיכון חדש – המיסיון הנוצרי.

בני נוער ששבו בימים האחרונים מביקורים בחופי הכנרת מדווחים על אנשי מיסיון נוצרי שמגיעים אל החופים, מגלגלים שיחה עם בני הנוער וזו הופכת מהר מאוד למאמצי הטפה או לפחות קיעקוע של אמונתם הדתית של בני הנוער.

"ישבנו על החוף כמה חבר'ה ופתאום הגיעה אלינו אישה שהתחילה לדבר איתנו וסיפרה שהיא 'אוהבת ישראל'. לא ידענו מה המשמעות של הביטוי הזה. דיברנו איתה", מספר ד', "פתאום היא התחילה לצטט פסוקים מספר ירמיהו וישעיהו שמדברים על הברית החדשה ועל הנצרות. היא שאלה שאלות שלא תמיד ידעתי מה לענות להן".

נער נוסף מספר על מפגש דומה, וגם הוא לא הכיר את הפסוקים ששמע בשיחה שהתקיימה על חופי הכנרת בנושא הנצרות וישו הנוצרי. "זה היה נשמע משכנע. חברים שלי ניסו להתווכח אבל זה לא היה פשוט. אמרתי להם שכנראה אין לנו מספיק יידע וחייבים לברר בבית או אצל הרבנים שלנו בישיבות לפני שאנחנו מנסים להתווכח איתם".

באחד המקרים זיהה יהודי מבוגר חבורת נערים ונערות משוחחת עם אישה שעליה אין כל סממן מזהה כאשת מיסיון אך היא מתווכחת עם בני הנוער במאמצים להוכיח את אמיתות הנצרות. המבוגר נכנס לקלחת השיחה ובזו אחר זו הפריך את טענותיה של האישה, "הוא כיסח את כל מה שהיא אמרה", סיפרו הסובבים אותו. "היא לא ידעה מה לענות לו והתחמקה".

ש', הורה לאחד הנערים שנקלעו למפגש, מספר כי בנו דיווח לו על האירוע בשיחה מיד לאחר שובו מהכנרת. "הוא סיפר לי את הדברים כדי לברר טענות שהשמיעו לו ולחברים שלו. אלה לא היו טענות מורכבות מדי. אני לא רב ולא איש חינוך, ובכל זאת בכמה משפטים לא נשאר כלום מהטענות האלו, אבל מסתבר שבני הנוער שלנו, חבר'ה טובים מישיבות תיכוניות לא מכירים את הטיעונים הקלושים של פעילי המיסיון ולכן גם לא יודעים להתמודד ולענות ברמה סבירה וחבל. מחנכים ורבנים חייבים לצייד את בני הנוער ביידע הכרחי שיוכלו לעמוד מול האנשים הללו".

כאן המקום להזכיר את התופעה עליה דיווחנו אתמול בערוץ 7, תופעת חלוקת ספרי המיסיון בקיבוצי האזור. ביומן ערוץ 7 הבאנו את עדותו של בן לקיבוץ בית זרע שסיפר על ספרי המיסיון שגילה בבית אמו בקיבוץ ועל דבריה של אמו שסיפרה על מפגש עם פעילת מיסיון שסיפרה על אהבתה לעם ישראל ובשיחה ברוח זו העניקה לה שני ספרי מיסיון. כזכור, הצעיר ציין כי אמו סיפרה לו שלא מעט מחברותיה בקיבוץ קיבלו ספרים דומים במפגשים מדלת אל דלת של פעילי המיסיון.

נראה שהדגש על אזור הכנרת בפעילותם של אנשי המיסיון נובע מהקשר ההיסטורי תיאולוגי של ימי ראשית הנצרות לאזור זה בו פעל על פי האמונה הנוצרית ישו הנוצרי.

נזכיר כי פעולה של המרת דת, בעיקר בקרב בני נוער היא פעולה אסורה על פי החוק ואולם רמת האכיפה נגד פעילות זו שואפת לאפס.