יהדות ארה”ב נקרעת. דיונים בסנאט על הסכם הגרעין
יהדות ארה”ב נקרעת. דיונים בסנאט על הסכם הגרעיןצילום: Gary Cameron, רויטרס

חלק מהמעורבים במאבק טוענים כי בתקופה האחרונה נשברו שיאים חדשים של מחלוקת בתוך הקהילות היהודיות בארה"ב.

גרג רוזנבאום, נשיא המועצה הלאומית הדמוקרטית היהודית בארה"ב, מתאר בשיחה עם 'בשבע' את המציאות כקשה ביותר: "היו כבר קרבות על לב היהדות האמריקנית. יש בתוכנו אי הסכמות בהרבה נושאים, אך מעולם לא היה עימות כפי שהיה סביב הנושא האיראני. לדעתי, עברנו את שלב הדיון הפשוט, ואנחנו נמצאים על סף מלחמת אחים, שאינני יודע אם תהיה ממנה חזרה".

רוזנבאום מציין כי השפעות המאבק ניכרות בשטח. "אנחנו לא עושים פעילויות משותפות של הארגונים היהודיים, כי אנחנו חוששים שהפעילים יגלשו לעיסוק בנושא האיראני ולא יצליחו לעסוק בנושאים אחרים. לא ראיתי תופעה כזאת בעבר בקהילות היהודיות". בנוסף לכך מביע רוזנבאום חשש שהעסקה תמאיס גם על יהודי ארה"ב את התמיכה בישראל. "אני מודאג לגבי מצב התמיכה העתידית של יהודי אמריקה בישראל. אני חושש שהמצב אינו פשוט כפי שהיה בעבר".

ההסבר שלו לירידה האפשרית בתמיכה פשוט: "הילדים שלי לא מאמינים שישראל באמת נמצאת בבעיה, כי הם יודעים שיש לה כלכלה חזקה וצבא חזק. אני חושש שזה משתלט על הדור הצעיר שרואה את המציאות אחרת מאיך שאנחנו ראינו אותה לאורך השנים. כשאני לוקח את הדאגה הזאת, ומוסיף את העובדה שזה עלול לגרום לשסע גדול ביהדות ארה"ב, מדובר בסופו של דבר בפגיעה קשה גם ביחסי ישראל וארה"ב".

ביטוי נוסף לקרע ניתן היה לראות בשיחה שקיים אובמה באמצע השבוע עם 22 מנהיגים יהודים מהארגונים השונים הפועלים בארה"ב. רגע לפני הפגישה עוד אפשר היה להרגיש באוויר את המתיחות הקשה בין מתנגדי ההסכם והתומכים. אובמה עצמו ניהל במהלך המפגש ויכוח עם נשיא איפא"ק לי רוזנברג, לאחר שהאחרון תהה בפני הנשיא מדוע הוא מסמן את השדולה כמעודדת מריבות, בעוד הבית הלבן הבהיר מראש כי העימות והדיון סביב הנושא חשובים. גם נציגי ועידת הנשיאים זעמו על מטבע הלשון שנקט הנשיא.

עם זאת, אובמה המשיך לתקוף את הארגונים הללו. בשיחה הבהיר אובמה שאין בעיה מבחינתו בהשקעה העצומה של המתנגדים, אך לטענתו הם מפיצים מידע שפרטיו אינם שלמים, והדבר מאלץ את הבית הלבן לתקן בפני חברי הקונגרס את המעוות.

הסכסוך הגיע אמנם לכדי אלימות מילולית, אך לא עבר את הסף הזה. למרות זאת מציב הסכסוך סימן שאלה גדול ומהדהד על לכידותם של יהודי אמריקה, שבימים אלה זוכים לחיזור הן מהבית הלבן ואובמה, והן מראש הממשלה. השבוע נאם נתניהו באמצעות שיחת וידאו בפני כ‑10,000 נציגים יהודים, ואף ענה לכמה שאלות של צופים בארה"ב.

המאבק בקונגרס: המתנגדים ינצחו, יוטל וטו

חברי תא הכתבים המדיניים הישראלי שמבקרים השבוע בוושינגטון שמעו לא מעט פוליטיקאים אמריקניים שעסוקים מאוד בימים הללו, למרות שבית המחוקקים אמור להיות בפגרה. המחלוקת סביב הסוגיה האיראנית חריפה מאוד, ויש בה גם מידה רבה של מאבק יוקרה.

שר האנרגיה, ארנסט מוניז, הצהיר בפני הכתבים: "אם הייתי ישראלי הייתי תומך בהסכם הגרעין עם איראן", ותירץ זאת בעובדה ש"ברור שההסכם מהווה טיפול משמעותי בסוגיית ביטחון האזור, וזה כלי חשוב, כי אנחנו מסירים מהשולחן את האיום הקיומי שהיה על ישראל".

מוניז הדגיש שהסכם הגרעין אינו הופך את איראן לידידה של ארה"ב. "ההסכם עסק אך ורק בסוגיית הגרעין. ההסכם הזה לא משנה דבר בשאלה מי המדינות החשובות לנו במזרח התיכון. ישראל, כמה מדינות ערביות מתונות – אלה הידידות שלנו במזרח התיכון. היחס לאיראן לא ישתנה, עד שישתנו ענייני הפגיעה בזכויות אדם והתמיכה בטרור".

בכיר אמריקני אחר הבהיר כי לדעתו אסור לארה"ב לסגת מההסכם עם איראן ולהצביע נגד הסרת הסנקציות על המדינה בקונגרס, למרות אהדתה לישראל. "היה הסכם בינלאומי וראינו שטוב יותר להביא את איראן לשולחן המשא ומתן ולדבר. אם אנחנו נפנה לכל המהלך את הגב, אנחנו נצא מההסכמה הבינלאומית, ונתנער מעסקה טובה שלקח שנתיים להשיג אותה. יתר המעצמות לא חושבות שיש הסכם טוב יותר, ואנחנו נאבד את היתרון שהיה לנו כאן, וניוותר לבד בזירה הבינלאומית".

המחוקקים מנגד נוטים להתנגד להסכם. הסנאטור הדמוקרטי רוברט מננדז, שנחשב מומחה בתחום האיראני, הבהיר בתום שימוע נוסף ומתיש שהעלה ספקות רבים לגבי העסקה כי הוא מתנגד להסכם. "לא קל לי להצביע נגד הסכם שמוביל נשיא מן המחנה שלי", הוא מבהיר, אבל מציין שהוא כנראה לא יהיה לבד: "יש עוד לפחות 12 סנאטורים דמוקרטים שטרם החליטו לגבי עמדתם, ושוקלים גם הם לעשות צעד אמיץ ולהצביע נגד הנשיא".

בצד הרפובליקני הדברים פשוטים הרבה יותר. הסנאטור ג'ון מקיין מבהיר כי אמנם אין בקונגרס רוב שיכול לעקוף וטו נשיאותי בנושא, אבל ברור שההתנגדות להורדת הסנקציות מהממשל בטהרן גדולה משמעותית מהתמיכה. "אנחנו עומדים בנקודת זמן קריטית, בגלל ההסכם עם איראן שלא נראה כמותו מאז 1947. אני לא יכול לשים את עצמי במקום שבו נמצאים הישראלים, אבל אני מסכים לגמרי עם ראש הממשלה נתניהו שמדובר באיום קיומי על ישראל", אומר מקיין שגם האשים את אובמה בחריגה מסמכויותיו.

עם זאת, גם בממשל האמריקני מבינים שהמערכה בסופו של דבר תוכרע בווטו. בממשל מודים שבהצבעה הראשונה על הסרת הסנקציות יהיה רוב משמעותי בקונגרס למתנגדים, והנשיא אובמה ייאלץ להטיל וטו על ההחלטה.