דורש הגבלות נוספות על איראן. הסנאטור רוברט מננדז
דורש הגבלות נוספות על איראן. הסנאטור רוברט מננדזצילום: ניצן קידר

הסנאטור רוברט מננדז מניו ג'רזי מבהיר כי גם אם הקונגרס האמריקני לא יצליח להשיג את מספר הקולות הדרושים כדי לעקוף את הוטו הנשיאותי, הדחייה הראשונית של העיסקה היא הישג ממשי.

"ישנם נושאים רבים שהקונגרס יכול לטפל בהם בעניין האיראני, וככל שיהיו יותר מתנגדים להסכם, כך יהיה קל להעביר הצעת חוק שיגבילו אותו מאוחר יותר".

מננדז, שנחשב למומחה של ממש בנושא האיראני סיפר כי "כמי שחיבר שורה של הצעת חוק הכוללות סנקציות על איראן, אני רוצה לאשר חלק מהחוקים הללו מחדש, וכך, לפחות, איראן יודעת שאם הם תפר את העיסקה, המחיר יהיה כבד מאוד. כי הצד השני לא מבין דבר, עד שאתה הופך את המחיר למשהו מוחשי".

על ההסכם עצמו יש לו השגות רבות. "זה מדהים שהמעצמות ישבו בצד אחד של שולחן המשא ומתן - ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין, רוסיה והאיחוד האירופי - ואיראן ישבה בצד השני של השולחן כשהיא תחת עול הסנקציות כלכליות וירידת מחירי נפט, וקיבלה את ההסכם הטוב ביותר מבחינתה. קשה לי להבין את זה", אומר מננדז.

הוא אומר שהרטוריקה שבה משתמשים מתנגדי העיסקה פסולה, ברומזו להתבטאויות בנושא של הנשיא אובאמה. "עברנו לביטויים כמו: 'או עיסקה, או מלחמה'. אני מתנגד לאמירות כאלו. זה לא המצב האמיתי. אני חושב שמי שרוצה לנהל דיון רציני, לא יכול להשתמש בטענות מהסוג הזה".

סנאטור מננדז אומר שהוא היה פתוח לשכנוע שההסכם טוב. "אני משתתף בשימועים רבים, ומנסה להרגיע את החשש שלי מההסכם הזה, אבל עד כה זה לא ממש קרה".

"יש מספר דמוקרטים שטרם החליטו כיצד יפעלו. אם אחד מהם יגיע למסקנה שזו עיסקה גרועה, הוא יצטרך להצטייד בהרבה אומץ. כי כדמוקרט, לא פשוט בכלל להצביע נגד הנשיא שלך".

הוא גם מתקשה למתוח ביקורת על ראש הממשלה נתניהו ודבריו כלפי ההסכם, בניגוד למחוקקים דמוקרטים אחרים. "אם הייתי מנהיג מדינה דמוקרטית, והייתי מאמין שנושא כמו איראן הוא איום קיומי עלי, הייתי מדבר על כך בפומבי. גרעין איראני יכול להביא לבעיה לישראל".

הוא מחדד את הנקודה ואומר: "אם מנהיגים אחרים יכולים להשתמש במסיבות עיתונאים כדי ללחוץ על חברי קונגרס לתמוך בעיסקה, אינני מבין מדוע לראש ממשלת ישראל אסור".